• piapiapia

Bebis gnäller i bil +3 mån, tips!!!

Vår dotter på 3,5 månader har börjat skrika när vi sitter i bilen och åker lite längre. Det har gått så bra innan och hon har varit lugn och tittat sig omkring eller sovit.
    Vi har båda alla våra släktingar på långt håll och det är minst 3 tim åkfärd åt alla håll.
    Är det nån som har några tips på hur vi kan underhålla henne, eller kanske ny bilbarnstol, musik eller annat som kan få henne att slappna av lite mer och mer njuta av färden?

• Svar på tråden Bebis gnäller i bil +3 mån, tips!!!
  • t0va

Så gjorde min son också kring 4 månader, när vi kollade så försökte han sätta sig upp. Han ville helt enkelt inte ligga ner, när vi bytte till nästa steg av bilstol så har det gått mycket bättre. Vi har också långt att åka till släktingar och efter mardrömsresan hem efter julen så letade vi efter en ny stol. Nu när vi åkte iväg så gick resan på 1 timme kortare. 5.5 istället för nästan 7 i värsta fall. Han sov större delen av vägen, när han var vaken så satt han och tittade. 

Kanske kan vara något liknande för er dotter. Fast byta vid 3.5månader är nog lite tidigt, har ni testat att lägga leksaker som hon kan leka med eller kanske en lekbåge. Musik kanske kan fungera också, annars är mitt tips att försöka planera resorna så hon ska sova när ni börjar åka så kanske ni hinner en bra bit påvägen.  

• piapiapia

Fick sitta och leka med henne sista timmen idag ifrån baksätet och då sov hon först i ca 1.5 timme. Hon har svårt att hålla kvar sina leksaker själv en längre stund så man måste hjälpa till hela tiden. Att greppa blir väl bättre och bättre för var dag i och för sig.
    Det är så synd för att det gick så bra innan...

• t0va

Jo det är ju problemet när de är så små, min kille kunde inte heller leka utan man fick ge leksakerna om och om igen. Men vi satte fast hans mjukisdjur och en leksak i kläderna med vanthållare. Så åkte de inte iväg någonstans utan han kunde försöka om och om igen att ta dem. 

Gör så nu med för annars åker leksakerna ner mellan benet och stolen och han når dem inte.

Men försök stå ut för jag tror att det kan bli bättre när ni byter stol, har du koll på längd och vikt nu?
    Endel stolar kan man ju byta till direkt men de rekomenderar att barnet kan sitta själv hyffsat innan så de inte blir trötta i ryggen. När de kan sitta i en matstol med stöd utan att bli trötta så kan det gå bra.  

• piapiapia

Vi avvaktar och ser. Hon har ju en bra bit kvar i bilbarnstolen hon har nu. Kanske har med lutning och sånt att göra...

Bilbarnstolens handtag är ju framför henne. Vi ska def. fästa leksaker i det. Har en bilresa framför oss imorgon så vi får se hur det blirFörvånad

• t0va

Vårat handtag skulle man fälla ner men om det inte behövs för er så gör ett litet gym så kanske det blir roligare. 

Hoppas resan går bra.  

• evaoregon

Det funkade inte heller att bila med våra barn när de var bebisar.  Vi har 3 timmars bilresa till svärmor.  Istället så gjorde vi som så att vi träffades på halva vägen eller så fick hon hälsa på oss.  Det rör ju sig om ganska kort tid.  När barnen blev lite äldre så funkade bilåkandet bra igen.

• Rultan79

Åhh, jag förstår precis vad du menar och känner... Min son är snart 5 månader och har aldrig gillat att åka bil! Enda sättet att få honom lugn har arit att ge bröstet och det är inte lätt...haha. Första tiden åkte vi ingenstans... men nu börjar jag bli less på att sitta hemma och bli grå!

Har hört att man kan byta ut bilbarnstolen och det ska vi testa nästa gång vi ska iväg...Hoppas på bra resultat!!

• t0va

Vi var tvugna att lämna in hans bilstol nu för en plastbit har gått sönder efter  1månad, så igår och några dagar nu blir det babyskydd. Trots att jag mutade med leksaker och flaska så var han helt galen igår när vi åkte hem. Försökte sätta sig upp och lutade huvudet frammåt. Är solklart att han hatar babyskyddet men det blev lättare än att försöka hitta en lånestol och installera. 

Rultan79 skrev 2011-03-02 10:05:07 följande:
    Åhh, jag förstår precis vad du menar och känner... Min son är snart 5 månader och har aldrig gillat att åka bil! Enda sättet att få honom lugn har arit att ge bröstet och det är inte lätt...haha. Första tiden åkte vi ingenstans... men nu börjar jag bli less på att sitta hemma och bli grå!

Har hört att man kan byta ut bilbarnstolen och det ska vi testa nästa gång vi ska iväg...Hoppas på bra resultat!!
     Om sonen är tillräckligt lång så kan ni testa en vanlig bilstol så kanske det går bättre, där kan de se mer ut också och sitter ofta skönare. Hoppas det hjälper. 
Svar på tråden Bebis gnäller i bil +3 mån, tips!!!