Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?
Jag har en etikettsfråga och skulle vilja ha era synpunkter och tankar.
För ett par månader gifte jag mig. Vi bjöd in till dop men överraskade gästerna med att även gifta oss. Efter cermonin bjöd vi på middag med mat, dryck och tårta. Tillställningen var mycket uppskattad och många tyckte att det var trevligt att de även fick vara med om ett bröllop. Några gäster hade även hunnit med att ordna en bröllopspresent mellan cermonin i kyrkan och middagen.
Nu till frågorna. Av de övriga gästerna är det endast ett syskon som har gett oss en bröllopspresent. Ingen av de andra ca 40 gästerna, inklusive syskon, mor-/farföräldrar, kusiner etc., har gratulerat oss med någon slags present (våra föräldrar visste om att vi skulle gifta oss och gav oss present i förväg, dessutom har några kompisar som inte ens var bjudna gett oss en present efteråt). Vi hade inte förväntat oss några stora eller dyra presenter men vi trodde att i vart fall våra närmaste familjemedlemmar skulle vilja ge oss någon slags bröllopspresent. Vi har uppfattat det som att en bröllopspresent ges som en gratulation och lyckönskning, inte som en "betalning" för att man får komma på fest. Våra gäster verkar dock anse att en bröllopspresent bara kan/bör ges om man i förväg vet om att någon ska gifta sig. Jag vet att det kan låta girigt men tänker jag "fel" när jag tycker att det är konstigt att ingen vill, eller tycker att de borde, ge oss någon slags bröllopspresent bara pga att de inte visste i förväg att vi skulle gifta oss?
Nu har vi dessutom fått en inbjudan till mitt syskons bröllop där vi uppmanas att betala kuvertavgift istället för att köpa en bröllopspresent. Vi kommer självklart att betala kuvertavgiften och gå på bröllopet. Jag tycker dock att det är lite fräckt att de förväntar sig att vi ska betala middagen som bröllopspresent när de själva inte ville, eller ansåg att de borde, ge oss någon bröllopspresent. Den enda skillnaden är enligt mig är att de i förväg berättar att de ska gifta sig. Tycker ni att jag överreagerar när jag tycker att situationen är lite konstig?