• J79

Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?

Jag har en etikettsfråga och skulle vilja ha era synpunkter och tankar.

För ett par månader gifte jag mig. Vi bjöd in till dop men överraskade gästerna med att även gifta oss. Efter cermonin bjöd vi på middag med mat, dryck och tårta. Tillställningen var mycket uppskattad och många tyckte att det var trevligt att de även fick vara med om ett bröllop. Några gäster hade även hunnit med att ordna en bröllopspresent mellan cermonin i kyrkan och middagen.

Nu till frågorna. Av de övriga gästerna är det endast ett syskon som har gett oss en bröllopspresent. Ingen av de andra ca 40 gästerna, inklusive syskon, mor-/farföräldrar, kusiner etc., har gratulerat oss med någon slags present (våra föräldrar visste om att vi skulle gifta oss och gav oss present i förväg, dessutom har några kompisar som inte ens var bjudna gett oss en present efteråt). Vi hade inte förväntat oss några stora eller dyra presenter men vi trodde att i vart fall våra närmaste familjemedlemmar skulle vilja ge oss någon slags bröllopspresent. Vi har uppfattat det som att en bröllopspresent ges som en gratulation och lyckönskning, inte som en "betalning" för att man får komma på fest. Våra gäster verkar dock anse att en bröllopspresent bara kan/bör ges om man i förväg vet om att någon ska gifta sig. Jag vet att det kan låta girigt men tänker jag "fel" när jag tycker att det är konstigt att ingen vill, eller tycker att de borde, ge oss någon slags bröllopspresent bara pga att de inte visste i förväg att vi skulle gifta oss?

Nu har vi dessutom fått en inbjudan till mitt syskons bröllop där vi uppmanas att betala kuvertavgift istället för att köpa en bröllopspresent. Vi kommer självklart att betala kuvertavgiften och gå på bröllopet. Jag tycker dock att det är lite fräckt att de förväntar sig att vi ska betala middagen som bröllopspresent när de själva inte ville, eller ansåg att de borde, ge oss någon bröllopspresent. Den enda skillnaden är enligt mig är att de i förväg berättar att de ska gifta sig. Tycker ni att jag överreagerar när jag tycker att situationen är lite konstig?

• Svar på tråden Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?
  • Skarpa

Jag skulle nog tolka ett överraskningsbröllop mer eller mindre som ett "frånsägande" av övrig uppvaktning. Det verkar ju inte ha varit er avsikt om du nu känner att du skulle vilja bli uppvaktad ändå, men så skulle som sagt jag tolka det. Jag skulle ta det som att brudparet helst bara ville gifta sig och visa sin kärlek inför nära och kära, och inte tokhyllade utan presenter, fest, pompiga hyllningstal osv. Speciellt om vigseln skedde i samband med dop, då det känns mer som att fokus är på barnet. Sedan skulle jag personligen kanske hitta på någon present till brudparet efteråt ändå, men jag skulle inte känna att det var nödvändigt.

Eftersom jag tycker så, så tycker jag det låter småaktigt att reagera på att ditt syskon skall ha kuvertavgift. Man kan såklart tycka vad man vill om kuvertavgift i stort, men ni valde att ha ert bröllop på ert sätt, och de väljer att ha det på sitt sätt. Antingen känner ni att ni vill gå, och då tycker jag ni skall betala kuvertavgiften, eller så känner ni att ni inte vill stödja/hylla dem på deras stora dag.

• Skarpa
    Koo skrev 2011-02-26 23:06:52 följande:
     och inte tokhyllade utan presenter, fest, pompiga hyllningstal osv. 
    ...och inte tokhyllade med presenter... menar jag såklart
  • Tjatte

Om jag hamnade på ett överaskningsbröllop skulle jag inte komma på tanken att ge en present efteråt. Brudparet har ju aktivt valt bort uppvaktning. 

FML
  • Euforia

Jag håller också med Koo.

Om vi skulle välja ett överraskningsbröllop (det har varit på tal) skulle vi inte förvänta oss några presenter alls.

• Miss Cee

Är etikett-nazi och här är mitt svar:

Du har helt rätt i att en bröllops/födelsedagspresent inte ska vara som "tack för middagen" eller som någon slags betalning. En sådan gåva ger man för att det är hövligt och man vill göra mottagaren glad. Det är därför helt i sin ordning att dina vänner tex som inte ens var med ändå väljer att ge er en present.

MEN. Eftersom ni valde att inte ge någon som helst förvarning om ert bröllop så är det en rimlig tolkning att ni inte vill göra en stor sak av det, eller att ni helst vill slippa presenter. Det är så de flesta som gifter sig "överraskande" beskriver sitt val. Så därför är det helt ok och inte alls ovänligt eller snålt av dina släktingar/ era gäster att låta bli att köpa en gåva. De har med all sannolikhet tolkat situationen som att ni inte VILL ha något. Så de gör inte fel när de låter bli att ge gåva i efterhand.

När det gäller din andra fråga så är det aldrig hövligt att oombedd börja tala om vad man önskar, eller rent av skriva ut det i inbjudan. Praktiskt ja, men inte god ton.
    Men din koppling mellan er brist på gåva och deras förväntade kuvertavgift är fel. Det fräcka här är att öht be om kuvertavift eller skriva ut det i inbjudan. men det gäller isf alla gäster. Det är absolut inte fräckt av dem att be just ER om en "Gåva" trots att ni inte fick någon.

• prinsessan06

Jag tycker inte att man kan förvänta eller ens hoppas på presenter när man väljer överraskningsbröllop!
    Absolut inte. Dessa gäster trodde det var dop dom gick på och köpte antagligen doppresent, det får räcka så. Näe visst, en present ska vara en lyckönskning, inte "betalning" för middag och fest men om man väljer att överraska så näe, då får man skylla sig själv om man saknar presenter efteråt.
    Det är lite som att om jag har fest och råkar fylla år samma dag men jag berättar inte för någon att jag fyller år utan det berättar jag när jag tar fram födelsedagstårtan.....då skulle jag inte förvänta mig eller hoppas på att folk ska köpa presenter i efterhand....

• Lindreas

Nej, om man har ett överraskningsbröllop så räknar jag med att man frånsäger sig alla bröllopspresenter. Om någon i efterhand vill ge någonting så är det bara en bonus.

• Embla

Presenter ska vara frivilliga, anser jag. Jag tycker inte att man kan kräva att få bröllopspresenter av någon, oavsett om bröllopet annonseras i förväg eller ej. Inte heller ska man kräva att bara för att man själv ger en present att man ska få något tillbaka. Hela tanken med gåvor tycker jag försvinner om man börjar ställa den typen av krav på varandra.

Visst kan man se det som att en bröllopspresent är en typ av lyckönskning, men bara för att man av någon anledning inte ger en sådan betyder det ju inte att man önskar brudparet lycka, eller?

Vet du verkligen att "dina gäster anser att man bara kan ge present om man i förväg vet om om någon ska gifta sig", eller är det en åsikt du klistrar på dem? De kanske inte riktigt vet hur de ska göra, helt enkelt? De kanske tror att eftersom ni valde att inte berätta om bröllopet i förväg så vill ni inte ha en massa ståhej och gåvor?

Jag tycker inte att det är fräckt överhuvudtaget att ditt syskon, som du uttrycker det, förväntar sig att ni ska betala kuvertavgiften själva. De ger er ett val, betala er egen mat eller gå inte på festen. Hur vet du att de inte vill eller anser att de borde ge er en present? Har du frågat syskonet?

Så, ja, jag tycker att du har missförstått det här med givande och varför man gör det.

• Greta Mullberg

Skulle heller inte förvänta mig någon brölloppresent om jag valt överaskningsbröllop. Känns lite sniket och på nåt sätt typ som om man skulle bjuda in en massa folk på en gratisfest och sedan i slutet tala om att festen inte alls var gratis utan alla inbjudna måste betala 200 spänn i inträdesavgift. Då har ju inte gästerna ens fått chansen att välja om festet skulle vara värt pengarna.

Däremot är jag allergisk mot det här med att bröllopsgästerna ska betala kuvertavgiften isället för att ge en bröllopsgåva. Har man inte råd att gifta sig utan måste låta släkten betala kalaset så kanske man angtingen ska vänta och spara ihop pengarna eller ta en sväng till rådhuset och bjuda släkten på lite kaffe efteråt. Vem vet, någon kär gäst kanske inte har så gott ställt utan istället hade tänkt att ge en genomtänkt och vacker gåva för ca 100:-. Men så kan hon plötsligt inte göra det utan måste skrapa ihop sisådär 500-1000:- till kuvertavgiften vilket kanske till och med innebär att hon får tacka nej till inbjudan.

Usch, jag skulle aldrig gå på ett bröllop där jag var tvungen att betala kuvertavgift, om det så var min egen bror som gifte sig! Då hade jag istället tackat nej, lyckönskat de båda innerligt och skickat en bröllopsgåva på posten.

-Looks like you've been missing a lot of work lately. -I wouldn't say I've been *missing* it, Bob.
Svar på tråden Bröllopspresent vid överraskningsbröllop?