• Esmiso

mat till dop

Ska snart döpa mitt tredje barn och har inte mycket fantasi till vad jag ska bjuda på. Med de andra två har jag haft kallskuret med potatissallad, sallad och bröd samt tårta respektive pastasallad med bröd samt tårta. Hade funderingar på att göra smörgåstårta, men vet inte om jag ska ha något annat istället. Till saken hör att jag har två glutenintolleranta som kommer samt en vegan. Skulle vara roligt att  kunna bjuda alla på samma eller åtminstone så långt det går.
    Någon som har tips och idéer?

• Svar på tråden mat till dop
  • Esmiso

ok. Ja, vi kommer att ha eftermiddagsdop, så jag vill nog bjuda på något matigare denna gång.  Dock inte alltför avancerat och tidskrävande.

• älskarlivet81

ok, vi hade dop 12.45, men kände att vi inte kunde fixa mat till 55-60 pers som vi blev :) Det hade varit för tidskrävande hur enkel maten än hade varit.

• Esmiso
    älskarlivet81 skrev 2011-02-27 07:27:58 följande:
    ok, vi hade dop 12.45, men kände att vi inte kunde fixa mat till 55-60 pers som vi blev :) Det hade varit för tidskrävande hur enkel maten än hade varit.
    ja det förstår jag Vi kommer ha betydligt färre gästere. Ca 20 st kanske
  • dagalie FZ

Jag undrar samma sak som ts. Ska döpa min son den 20/3 kl 11 och känner mig ärligt talat stressad pga att jag inte alls vet vad jag ska bjuda på?! Ca 30 personer kommer, så det blir ändå en mängd. Är det dyrt med kallskuret m.m.?

• Nena84

Kan du inte köpa den färdiga potatisgratängen då. det e ju god o smidig o sen kanske rostbiff o kassler o sallas o nått bröd till?? Enkelt o mer matigt :)

• Esmiso
    dagalie FZ skrev 2011-02-27 07:55:40 följande:
    Jag undrar samma sak som ts. Ska döpa min son den 20/3 kl 11 och känner mig ärligt talat stressad pga att jag inte alls vet vad jag ska bjuda på?! Ca 30 personer kommer, så det blir ändå en mängd. Är det dyrt med kallskuret m.m.?
    haha, samma dag som oss, fast vi har dop 14.30
    Minns inte vad kallskuret gick på. Kolla med typ nåt ICA i närheten av dig, de brukar ha såna plattor.
    Nena84 skrev 2011-02-27 08:07:46 följande:
    Kan du inte köpa den färdiga potatisgratängen då. det e ju god o smidig o sen kanske rostbiff o kassler o sallas o nått bröd till?? Enkelt o mer matigt :)
    nja, är inget fan av halvfabrikat, men tack för tipset. Man kan ju göra gratäng i förväg faktiskt
  • mammis12

jag hade bakpotatis och det fick välja mellan kycklingröra,
    skink och Purjolöksröra och räkröra. det var smidigt.
    vi hade ca 50-60gäster.
    vi satte in potatisen i ugnen innan vi gick in i kyrkan och
    det var färdigt när vi kom tillbaka.
    gästerna var väldigt nöjda.

lycka till!

• Esmiso
    mammis12 skrev 2011-02-27 08:48:28 följande:

jag hade bakpotatis och det fick välja mellan kycklingröra,
    skink och Purjolöksröra och räkröra. det var smidigt.
    vi hade ca 50-60gäster.
    vi satte in potatisen i ugnen innan vi gick in i kyrkan och
    det var färdigt när vi kom tillbaka.
    gästerna var väldigt nöjda.

lycka till!

åh, det var en väldigt smart idé måste jag säga! Då kan man ju ha veganröra och glutenfritt etc TACK för tipset!!!
  • mammis12
    Esmiso skrev 2011-02-27 08:50:49 följande:
    åh, det var en väldigt smart idé måste jag säga! Då kan man ju ha veganröra och glutenfritt etc TACK för tipset!!!
    och så kan man göra en hel del färdigt dagen innan.
Svar på tråden mat till dop