• Anonym (Nytt hus?)

Har vi råd att bygga ett nytt hus... tips och råd!

Vi bor i en villa som vi renoverat och byggt ut under tio år, med ett eftertraktat läge i en mindre stad. Vi är dock trötta på att renovera och ständigt söka lösningar som "nästan blir som vi vill ha dem" pga att det är ett äldre hus och inte går att göra hur som helst. Vi skulle vilja ha ett mindre, lättskött, nybyggt hus i ett plan. Nu funderar vi på att bygga ett nytt hus, under förutsättning att vi säljer det gamla med vinst.
    Jag funderar på om detta kommer att påverka vår ekonomi alltför mycket. Eller har vi en stor fördel av att ha ett hus som vi kan sälja och få lite vinst på? Vi tjänar inga skyhöga summor och har två barn. (Lärare/elektriker)
    Är det någon som har lite tips och råd? Ni som byggt hus med begränsad ekonomi, hur har det gått? Ångrar ni er? Vad skulle ni inte göra om?
    Berätta gärna era historier om husbyggen!!!

• Svar på tråden Har vi råd att bygga ett nytt hus... tips och råd!
  • cii

Allting är ju relativt.
    Det beror på hur mycket pengar ni vill lägga på att bara bo? 
    Själv tycker jag i dagsläget att det inte är värt det. Det finns annat jag vill göra för dem pengarna!
    (men detta är ju förutsatt med MINA önskemål ang hus. Vissa nöjer sig med mindre och billigare, jag gör inte det. Därför låter jag bli!)

• Anonym (Katarina)

Beror på era löner, huspris, hur myketni gör själva och så klart läga och tomtpris. Ett dyrt hus med kasst läga och billig tomt är inte mycket värt trots högt bygnadspris. Så var noga med var ni bygget huset, det är inte säkert att det ökar i värde bara för att det är nytt. Och så räkna med några hundra tusen i oförutsedda avgifter så blir ni inte besvikna, bara glada om det inte skulle behövas ;)

• Anonym (Anonym)
    cii skrev 2011-02-27 09:11:45 följande:
    Allting är ju relativt.
    Det beror på hur mycket pengar ni vill lägga på att bara bo? 
    Själv tycker jag i dagsläget att det inte är värt det. Det finns annat jag vill göra för dem pengarna!
    (men detta är ju förutsatt med MINA önskemål ang hus. Vissa nöjer sig med mindre och billigare, jag gör inte det. Därför låter jag bli!)
    Fast ibland kan det ju vara billigare att bygga än att köpa färdignytt. Gör man mycket själv och letar bra priser blir det billigare än ett äldre hus i längden, med tanke på driftkostnad och reperationer.
  • Anonym (Nytt hus?)

Tack för alla era svar!
    Är det så att en familj med föräldrar som inte har skyhöga inkomster kanske kan bygga ett hus trots allt? Vi har ju ett hus idag som vi klarar av att betala för.
    Vi har ju tänkt att göra en del själva men långt i från allt.
    Vår tomt kostar ungefär 400 000 där vi bor.
    Det vi är ute efter är ett lättskött hus med en lättskött tomt. Idag kräver vårt hus och trädgård så mycket skötsel och underhåll. Det är svårstädat i 3 plan med mycket vinklar och vrår, och många "onödiga" ytor som är svåra att utnyttja.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Nytt hus?) skrev 2011-02-27 19:23:13 följande:
    Tack för alla era svar!
    Är det så att en familj med föräldrar som inte har skyhöga inkomster kanske kan bygga ett hus trots allt? Vi har ju ett hus idag som vi klarar av att betala för.
    Vi har ju tänkt att göra en del själva men långt i från allt.
    Vår tomt kostar ungefär 400 000 där vi bor.
    Det vi är ute efter är ett lättskött hus med en lättskött tomt. Idag kräver vårt hus och trädgård så mycket skötsel och underhåll. Det är svårstädat i 3 plan med mycket vinklar och vrår, och många "onödiga" ytor som är svåra att utnyttja.
    Vad har era föräldrars inkomster med ert husbygge att göra? Såvida föräldrarna inte betalar större delen av huset, så hamnar ju månadskostnaden på er ändå.

Om ni kör med lite finare hus, tex Eksjöhus, så blir ju kvalitén hög men även priset blir ju lite högre. De har prisexpel på sin hemsida, kika in där, men man kommer ju under 3-miljonersgränsen exkl tomt, beroende på hus. Gör man mycket själv kan man kommer under 2 mille också.

Eller så kan man bygga med smålandshus och få krypgrund och andra billigare lösningen, men det märks ju även i priset.

Hur mycket har ni råd att lägga på boende i månaden? Utgå från det och se var er gräns är om räntan stiger till tex 6-7%.
  • Anonym (Nytt hus?)

Med "en familj" menar jag mig själv, min man och mina barn... alltså är det vi som är "föräldrarna"! :)

• Anonym (Bygger nu)

Det låter som om jag själv skrivit TS fast för ett år sedan. Vi sålde och nu bygger vi enplanshus. Vi har ut ca 42 tkr netto och totalt inklusive tomt och tillval kommer vårt bygge ligga på 3 milj. Vi kommer ha råd och tycker det är värt pengarna. Räknar med att ha barnen boende hemma i minst 10 år till.

• cii

Anonym. Det var lite det jag menade med vad man har för krav och önskemål.
    Vi har köpt och renoverat upp två lägenheter och sålt med stor vinst. Nu håller vi på med huset, och har funderat i bygga-nytt-banor.
    Men med tanke på vilka krav och önskemål VI har (som inte är det billigaste) så lönar det sig inte för oss.

• cii

TS.

Det bästa är väl egentligen att prata med banken för att höra hur mycket ni kan låna efter era krav på vad ni max vill betala för ett boende i månaden. Se sen vad ni kan få för lån för den månadskostnaden. Börja kika runt på hus i den prisklassen och spåna vidare.
    Vet ju bara av erfarenhet då många av mina närmsta vänner/familj nyligen byggt hus att det blir alltid dyrare än vad man räknat med. (det är viktigt att ha i åtanke att många kringkostnader tillkommer)
    För övrigt är det bara att köra på om det känns bra =)

• Anonym (Nytt hus?)

Tack för era svar :)
    Vi ska träffa en mäklare denna vecka som ska värdera vårt nuvarande hus, och sedan ska vi till banken för att prata igenom det hela. Jag är så orolig att våra omkostnader varje månad skulle öka stort om vi bygger ett nytt hus, men det kanske inte behöver bli så?

• skorpionen80
    PeterG skrev 2011-04-24 15:48:26 följande:
    Kolla www.kadenabygg.se Sveriges billigaste 1,5 planshus
    En oseriösare sida får man leta efter...
  • Jigge

Ett nybyggt hus har ofta lägre driftkostnader än ett äldre hus plus att man inte betalar någon fastighetsavgift (eller vad det heter, fd skatt) de första fem åren.

När vi kollade upp att bygga hus skulle det kosta ca 5,5 miljoner inkl. allt. 170 kvm, 7 rok i Sthlm, Götenehus med massa tillval, i det var tomten medräknad på 2,5 milj.

Bor ni inte i en storstad så är ju tomt och hus mycket billigare.

Svar på tråden Har vi råd att bygga ett nytt hus... tips och råd!