• miamupp

Ge mig tips på spännande 30-års resa!!!

Som rubriken lyder.....

Min man fyller 30 i sommar och jag tänkte överraska honom med en kidnappning samt att vi ska åka på en weekend nånstans..... Har funderat lite på Rom alt. London.....men vet inte riktigt. Vi har varit i London ca 5 gånger så de kanske inte är så kul iom att vi varit där förut, men vi verkligen älskar London.

Har ni några tips på vad jag skulle kunna göra för honom?? Det behöver inte just vara en sådan resa som jag skrivit om utan alla tips mottages tacksamt!!

Budgeten är ca 10 000 - 12 000......

Tack på förhand!

• Svar på tråden Ge mig tips på spännande 30-års resa!!!
  • Mysgosmys

Min man fyller också 30 i år, fast i höst. Jag har planerat att göra något liknande du beskriver, så PUFF på den här tråden och hoppas att någon har några förslag! :D

• Brittan

Barcelona är en fin stad där ni kan uppleva kultur, god mat, bad och en massa sevärdheter (Guellparken, zoo, museum eller bara storsa efter La Rambla).

Berlin är en stad som är fin. Finns mycket att se och uppleva. Vi var där i maj förra året och bodde i Västberlin men var mest i Östberlin eftersom det var mysigare där.

• miamupp
    Brittan skrev 2011-02-27 15:45:58 följande:
    Barcelona är en fin stad där ni kan uppleva kultur, god mat, bad och en massa sevärdheter (Guellparken, zoo, museum eller bara storsa efter La Rambla).

Berlin är en stad som är fin. Finns mycket att se och uppleva. Vi var där i maj förra året och bodde i Västberlin men var mest i Östberlin eftersom det var mysigare där.
    Ok, gällande barcelona, har du nåt tips på nåt bra hotell? Eller vilken del av staden man bör bo i??
  • Brittan

Vi bodde i gotiska kvarteren på ett hostal som var mysigt. Tyckte att hela det gotiska kvarteret var supermysigt område med en massa gränder, restauranger och affärer.

• Dixie

Amsterdam?!

ska det vara mitt i sommaren ni åker? för många europeiska huvudstäder är det kasnek lite varmt för en storstadssemester mitt i sommaren? 

• miamupp
    Brittan skrev 2011-02-27 19:22:42 följande:
    Vi bodde i gotiska kvarteren på ett hostal som var mysigt. Tyckte att hela det gotiska kvarteret var supermysigt område med en massa gränder, restauranger och affärer.
    Aha, de lät nice....tack för tipset!
  • CosmicCat

Royal Caribbean kör ett gäng kortkryssningar från Stockholm i sommar, tror att priset ligger från  ca 5000:- och uppåt beroende på hyttkategori. Vet att kryssningarna går till bl a St Petersburg.

• SVejsan

Edinburgh i Skottland ! Se till att bo i de äldre kvarteren.Gå en spöktur. Ha tid att åka ut till nåt av destillerierna. Bra stämning på pub:arna.

Verona i Italien har också varit en favorit (Romeo och Julias "hemstad") - med Stor amfiteater a la Colloseum, god mat, bra utflykter (som tex möjligheter att besöka Venedig).

Vi Har också upplevt Brugge i Belgien som mysigt och varit där flera gånger (och god öl har dom ).

Annars så rekommenderas både Prag och Krakow- och iom att det är öst så får man bra valuta för pengarna... 

• chiligirl

Vad har han i övrigt för intressen? London säger inte så mycket om honom som person, man kan ju vara allt från tavelnörd till junkie för musikaler

Lättare att tipsa om man vet lite mera om personen!

• Mysgosmys

Om nån känner för att ge mig nåt tips så kan jag berätta lite om min man.... :) Han gillar att sola och bada, gillar att festa och/eller att bara ta nån drink. Han är lite snål, så inte alltför dyrt får det vara på resmålet. Han är även kräsen, så han vill bo på ett fint hotell, men det får som sagt inte kosta alltför mycket. Skitsvårt detta! Då vi har gemensam ekonomi så får ju inte jag heller spendera för mycket pengar på honom...

• chiligirl
    Mysgosmys skrev 2011-03-01 11:29:39 följande:
    Om nån känner för att ge mig nåt tips så kan jag berätta lite om min man.... :) Han gillar att sola och bada, gillar att festa och/eller att bara ta nån drink. Han är lite snål, så inte alltför dyrt får det vara på resmålet. Han är även kräsen, så han vill bo på ett fint hotell, men det får som sagt inte kosta alltför mycket. Skitsvårt detta! Då vi har gemensam ekonomi så får ju inte jag heller spendera för mycket pengar på honom...

Då säger jag Madrid. Europas häftigaste partyhemlighet!
  • Mysgosmys
    chiligirl skrev 2011-03-01 15:25:50 följande:
    Då säger jag Madrid. Europas häftigaste partyhemlighet!
    Jaså? :P Ja då ska jag kolla upp det... :)

Nån som vet hur man kan boka den billigaste resan? Vilken sida som brukar vara bäst osv? =) 
  • chiligirl
    Mysgosmys skrev 2011-03-01 22:43:40 följande:
    Vad tror ni om Tunisien?
    Men de oroligheterna som råder i landet?

Revolutionen är genomförd, men det gäller att bygga upp landet igen. Massor med arbetslösa, förrymda fångar ur fängelser, hemvändande människor och allmänt mycket oro i återbyggnadsfasen gör att jag inte skulle välja det som ett resmål i första hand.
  • chiligirl

Så länkar jag en intressant genomgång om Madrid till dig från en svensk sida.

Själv har jag varit i Madrid och partat, men såpass länge sedan att mina rekommendationer inte längre är aktuella. Läs i stället artikeln för jag tycker den talar om det Madrid jag känner!

www.backpacking.se/ReadArticle.asp&SubMenu=2

• Mysgosmys

Ok, ska läsa den, tack så mycket! :)

Jaså, har det varit oroligheter där också? Trodde det var egypten...
    annars funderade jag lite på djerba, slappa lite på stranden osv... Min man fyller år i september, så det är ju ett tag tills dess, kanske att det hunnit lugnat ner sig?

Men ska kolla länken nu :D 

• SVejsan
    chiligirl skrev 2011-03-02 03:49:38 följande:
    Men de oroligheterna som råder i landet?

Revolutionen är genomförd, men det gäller att bygga upp landet igen. Massor med arbetslösa, förrymda fångar ur fängelser, hemvändande människor och allmänt mycket oro i återbyggnadsfasen gör att jag inte skulle välja det som ett resmål i första hand.
    http://www.regeringen.se/sb/d/3436/a/160991

Inte direkt stabilt... Men den officiella UD avrådan finns inte kvar för "turistorterna"
Svar på tråden Ge mig tips på spännande 30-års resa!!!