• trefyra

Vad gäller egentligen för praktik via arbetsförmedlingen!?

Jag har sedan början av december haft praktik, via arbetsförmedlingen, med aktivitetsstöd från försäkringskassan. Jag väntar på anställning, men i och med att företaget är nystartat finns inte riktigt de pengarna än. Och för att det ska komma igång ordentligt behövs jag där, helst att jag ensam kan sköta butiken medan chefen är ute och marknadsför, men jag får ju inte vara ensam så länge jag är praktikant. Lite moment 22.
    Hur som helst, vi har lite problem med arbetsförmedlingen, som dock säger olika hela tiden. Dels vad gäller ersättningen vid nystartsjobb. Första budet var att han får en ersättning motsvarande dubbla arbetsgivaravgiften när han anställer mig, sedan sa de att han bara skulle få hälften, dvs enkel arbetsgivaravgift, eftersom jag var under 26 år. Men senaste budet är att han får dubbla. Någon som vet? Försöker googla men blir inte klok på vad som gäller.

Den mest aktuella frågan är dock hur länge man får ha praktik på ett och samma ställe. Min 3-månadersperiod tar slut nu på onsdag, men vad vi fick höra av arbetsförmedlingen för flera veckor sedan var att det var helt ok med förlängt i 3 månader. Senast i fredags sa de att de bara skulle mejla över papper till mig för underskrift, sen skulle allt vara grönt. Men så ringde de någon timme senare och hade kommit på att det inte alls gick för sig, eftersom jag var under 26 så fick jag ingen förlängd praktik!

Jag undrar verkligen hur arbetsförmedlingen fattar sina beslut, för det verkar som att det inte finns några tydliga regler, utan mer riktlinjer, och sen gör de lite hur de själva känner. Och det blir minst sagt ganska rörigt...
    Någon som kan upplysa mig?

• Svar på tråden Vad gäller egentligen för praktik via arbetsförmedlingen!?
  • ÄrlaPärla

Handläggare gör bedömningar, i ditt fall kan det vara så att handläggare anser att 3 månader räcker avem om man kan vid behov ha upp till 6 månader men en praktik ska vara så lång att man lär sig arbetet, inte för att arbetesgivaren ska få gratis arbetskraft. Det kan vara så att din handläggare därför bedömt att eftersom företaget är nystartat och de vill att du ska vara själv i butiken inte är lämpligt för praktik och vid praktik endast 3 månader. Så ja, det är en bedömningfråga inte bara vad som är "längsta". När det gäller nystartjobb finns det däremot klara regler, de hittar du säkert på af hemsida. Jag kan förstå problemet, din arbetsgivare vill ha dig länge på praktik och sedan nystart för det blir billgast och kanske också är förutsättningen för jobb. AF vill ha dig på kort praktik så du kan få en riktig anställning så fort som möjligt, nya företag är osäkra som arbetsgivare och har som sagt ofta som mål att få arbetskraft "gratis" det är en svår avvägning både för dig och AF (För dig eftersom du inte får ut lön och kommer känna dig utnytjad om du går ett halvår på praktik och sen har företaget inte råd att anställa dig ändå) Jag hoppas du förstår att jag inte tror att företaget är "onda" det är bara det att ekonomin är svårt när det är nytt men från AFs sida så måste de också se till ditt bästa (och sina regler om att får folk i arbete) och jag har själv sätt allt för många som inte fått det utlovade jobbet efter 6 månader trots löften och sen blivit oerhört besvikna. Praktik är inte enligt AF regleverk till för att stödja nya firmors ekonomi utan för att förbättra arbetslösas chans till jobb. Jag hoppas det löser sig men jag tror att det kan vara så att du får allmäna svar av AF och sen så får du andra svar av din handläggare som är insatt i situationen och därmed gör en bedömning av det individuella fallet. När jag jobbade på AF skulle jag aldrig satt en ung arbetslös 6 månader praktik på en ny firma, jag anser att man ska betala folk för deras arbete, däremot skullle jag gärna fixat nystartsjobbet som ju är en riktit anställning dock med rabatt för arbetsgivaren. VArför? För att jag vill att folk ska jobba (och få betalt) inte gå på gratispraktiker i ett halvår och känna sig besvikna både på arbetsgivaren och på AF.

Svar på tråden Vad gäller egentligen för praktik via arbetsförmedlingen!?