Ingen lust fortf efter 1 1/2 år efter förlossningen
Hej du som inte haft sexuell lust på 1,5 år!
Det är vanligt när man fått ett litet barn att sexuella lusten är borta länge. Man är ju väldigt fokuserad på sitt lilla barn som man får mkt ömhet tillsammans med, på bekostnad av relationen till partnern och sexuella lusten. Men sexualiteten är en rättighet inte en skyldighet, du är inte bara mamma utan kvinna också!
När man smeker varann sensuellt utan krav på att det måste leda till sex, så brukar lusten komma. Det viktigaste är att kramas, så man känner samhörighet som kärlekspartners, inte bara som föräldrar.När sexualiteten går på sparlåga, som den ofta gör i perioder för småbarnsföräldrar, så är det viktiga att kramas och vara sensuella.
Uttryck vad du känner, t ex: -"Ikväll är jag för trött för att älska – jag vill bara kramas lite innan vi somnar, men jag gillar dig jättemycket ska du veta!"
Då vet din partner att du ändå gillar honom/henne fast du inte vill ha sex, och han/hon vet vad du önskar. Då kan ni kela litet och plötsligt kommer kanske lusten, eftersom sensualitet föder sexualitet…
Bra är också att ordna avlastning t ex i form av barnvakt så att ni får en stund för er själva, då ni kan åka bort eller stanna hemma och mysa i badrummet t ex med tända ljus, duscha tillsammans utan krav på att det måste leda till sex, bara vara sensuella och njuta av varann!
Det finns ett litet häfte som heter ”Lust & samliv – att må bra i sin parrelation som nybliven förälder”. Det handlar även om småbarnsåren. Det kan du be din BVC beställa hem från samma förlag som gjort boken Vänta barn och Leva med barn, så kan du läsa mer om sexuella samlivet och hur man samtalar med varandra på ett bra sätt och massa andra tips.
Lycka till och var rädd om relationen med din partner!
En farmor