Hej!
När jag väntade mitt första barn så gick jag upp ganska mycket, tyckte jag, ca 22 kg - från ca 61 till 83 till mina 165 cm. Under den graviditeten promenerade jag mycket i början, men blev sen väldigt stillasittande pga foglossning. Åt rätt normalt med mat, men en hel del sötsaker då jag var så himla trött hela tiden och var "tvungen" att lura kroppen för att orka med jobbet. Efter förlossningen gick jag först ner väldigt långsamt, var lite stressad över det, men hade en del problem efter bristningar så kunde inte motionera, och det var även vargavinter så det blev inga barnvagnspromenader (GICK INTE, ingen plogning här överhuvudtaget). Men sen, när sonen var ca 3 månader, så bara rasade vikten av mig - fast jag åt massor, mat och godis. När han slutade amma, vid 7 månader, vägde jag EXAKT lika mycket som innan jag blev gravid.
Blev sen gravid igen när han var tio månader, och springer den här graviditeten efter en 1.5-åring hela tiden, har mycket mindre foglossning och hinner inte alls äta som jag borde (tillräckligt mycket och bra mat alltså). Blir en hel del godis och dyl men det blir det alltid för mig. Ingen motion utom att springa efter sonen. Jag går upp enligt EXAKT samma "schema" som förra gången. Det är helt komiskt. Väger mig kanske varannan vecka, och när jag jämför med sist (skrev upp lite då och då hur jag gick upp) så ligger jag nästan på hektot likadant som sist.
Vad jag vill säga med denna LÅNGA historia är att 1 - det verkar vara väldigt genetiskt hur kroppen vill gå upp, jag lever så himla annorlunda nu och går ändå upp på precis samma sätt (vilket för övrigt är mkt likt mamma och mosters viktuppgångar när de var gravida) och 2 - kroppen behöver en massa energi för att orka amma! Jag är väldigt glad att jag hade gått upp så mycket sist, har vänner som gått upp ganska lite och som varit små vrak när de ammat. Man får inte sova, hinner inte äta, och har man då inga förråd att ta av blir det väldigt slitigt. Jag satt gott på mitt rumpfläsk och klarade mig på fil-lunch då och då utan problem
.
Ta hand om er, ät det ni känner för, och tänk på annat än vikten. Den löser sig. Om inte annat så när barnen börjar gå - då får man springa efter, jämt
.
Kram!