• LinnIvan

Känner mig idiotförklarad av 1177! (magsjuka)

Min son på snart 5 år insjuknar i Torsdags i magsjuka. Kräks och bajsar hela natten. ligger hela Fredagen med feber. Äter inte och dricker väldigt lite. Ger det jag kan. Försöker med vätskeersättning men han gråter o kräks av det! Festis o vatten går bra i små mängder. Sover natten mot Lördagen. Sover hela Lördagen med. Dricker lite. Äter lite äpple. Men kräks och bajsar mycket på kvällen.

Sover inatt och är uppe en timme idag. Men stupar i säng. Får hjälpa han att gå. Sover och bajsar hela tiden. Så nu ringde jag 1177. Men där fick jag bara höra att jag varit för snäll. Han SKA ju dricka. Men hur ska jag göra, hålla fast han o hälla i med tratt? Nu skulle INGET vatten i utan bara vätskeersättning. Punkt slut!

Jaha? Hur gör jag det då!

Är helt slut av detta nu.

• Svar på tråden Känner mig idiotförklarad av 1177! (magsjuka)
  • ploten

Mata med sked. En sked i taget och med långa men jämna mellanrum. Så blir det inte så mycket på en gång för den stackars lilla magen. Eller ta vatten med lite honung i, så smakar det inte så äckligt som vätskeersättning. Lycka till!

• ploten

Vet förresten att Nestlés vätskeersättning drogs tillbaka från handeln för en tid sedan, för att flera barn blivit dåliga av den (dvs den torkade ut istället för att hjälpa för den var fel sammansatt, så kolla att du inte har något sådant gammalt paket, om du nu inte blandat egen).

• Villimey

Har du provat att ge isglass? Äpple är inte bra att ge det sätter fart på magen. Försök få han  att dricka varannan timme minst. Du kan ju inte ta i med våld givetvis men var ihärdig.

• tarrrap

Känner mig helt dum som hänvisade dig dit när du inte fått någon större hjälp där.

Kan förstå att vätskeersättningen är svår, den smakar ju faktiskt inte alls gott. Funkar det kanske att smaksätta med lite saft och mata skedvis så ofta lillkillen tar emot?

Skickar med en styrkekram och hoppas att det snart blir bättre.

• Villimey

Apoteket har vätskersättning för barn vet inte om du har möjlighet att skicka någon till ett jouröppet apotek?

• Frosk

Var med om liknande för ett par veckor sedan. Min dotter var dock inte magsjuk utan väldigt sjuk med feber/halsfluss och vägrade all mat och dricka och bara låg som en trasa. Vi fick också order om att INTE låta henne sova utan bara kämpa med att få i vätska. Ge vad som helst, bara han dricker och kolla om han kissar. Går det inte så får ni åka in

• Julutzi
    Villimey skrev 2011-02-27 15:21:47 följande:
    Har du provat att ge isglass? Äpple är inte bra att ge det sätter fart på magen. Försök få han  att dricka varannan timme minst. Du kan ju inte ta i med våld givetvis men var ihärdig.
    Rårivet äpple är stoppande! Blåbär är ju bra med, har ni ingen soppa hemma??

Usch! Hoppas han blir bättre snart! Som andra skrivit, ge med sked! 
    ♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • enmamma

Du får se till att han får i sig vätska, en klunk var 5e vakna minut, tills han mår bättre.
    Altenativet är ju sjukhus och dropp, inte roligt.

• Kalycia

Äpple har väldigt starka syror och är inte bra vid magsjuka då det sätter igång magen till det värre.

Sprite utan kolsyra kan vara ett tips. 

• LinnIvan
    tarrrap skrev 2011-02-27 15:22:45 följande:
    Känner mig helt dum som hänvisade dig dit när du inte fått någon större hjälp där.

Kan förstå att vätskeersättningen är svår, den smakar ju faktiskt inte alls gott. Funkar det kanske att smaksätta med lite saft och mata skedvis så ofta lillkillen tar emot?

Skickar med en styrkekram och hoppas att det snart blir bättre.
    Känn inte så! Det är väl ändå meningen att de ska bry sig och hjälpa. Men hon frågade ingenting om hur han verkar, ser ut eller liknande!
    Går man in på deras sida o läser står det att om barnet verkar slött eller uttorkat ska man ringa direkt... men så ja.

Har vätskeersättningen från apoteket. Sempers. Nyköpt. Man blir bara så frustrerad och ledsen. Mitt lilla barn är så sjuk och jag kan inget göra. Knappt sovit eller ätit själv och så har jag en liten till som ska ha sitt av sin mamma. Så ringer man dit och blir nästan skrattad åt känner jag.
Svar på tråden Känner mig idiotförklarad av 1177! (magsjuka)