• Anonym

alla ni som gjort koloskopi

hej, jag gjorde gastroskopi i torsdags och allt såg bra ut och prover togs som jag väntar på.
    Dock sa läkaren att han vill göra en koloskopi.

man måste dricka den där äckliga drickan innan oxå för att laxera magen.
    Ni som har gjort detta, hur fick ni i er den och spydde ni av den? vill veta hur man reagerar på den. Och hur kände ni er efteråt? undersökning alltså.

är livrädd för den vätskan och kräkningar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-27 16:17
    vill tillägga att jag kommer sövas.
    jag har fobi mot kräkningar, därför undrar ja oxå hur det är efteråt.
    kram
  • Svar på tråden alla ni som gjort koloskopi
  • Anonym

Den jag drack smakade saltvatten. Svårt att få i sig men jag höll för näsan o klunkade...
    Det värsta var laxeringen som gjorde att det sveeed otroligt där bak, när man haft diarréer hela dan. 
    Sen själva undersökningen tyckte jag var smärtsam.  Behöver jag göra om det tänker jag kräva att bli sövd. Det lugnande man fick gjorde bara att man inte kände att man hade kontroll, smärtan var där ändå.
    Vill inte skrämma dig, har hört endel som säger att de inte tyckte det var så farligt, så jag gissar att det är individuellt.

Hoppas det går bra för dig! 

• Moonis

Jag va själv jätte rädd för att få upp allt igen men det va lungt. Jag blandade ut med saft men smakar ju inte hallon precis ändå. Fick inte i mig riktigt allt men det gick bra ändå, bäst är nog att antingen ta sugrör och ta det långt bak i halsen så känner man mindre smak eller som jag fick göra, hålla för näsan oh klunka i omgångar.
    Efteråt va inga problem så förutom att magen kändes tom och man behövde få i sig något lätt direkt efter.

Värsta för mig va själva undersökningen som gjorde jätte ont men även detta är olika. Jag fick göra om allt med bedövning för att det skulle gå oh då mådde jag inget prima efter. Fick två doser morfin för att jag fortfarande tydligen hade ont efter en dos bara men till min kroppsvikt va det myket så jag va sist ut från uppvaket och då mådde jag illa och spydde efter. 

• superlizza

Hej!!

Gjorde de för ca ett år sen, Jag tyckte mest att det smakade som samarin se till och ha de kallt sen räknade jag ut hur ofta jag skulle ta ett glas och de gick bra. Laxerades helt enkelt spydde inget. Var vaken under undersökningen och de gick bra de med, tyckte inte att det gjorde ont var mer lite olustigt.

Hoppas de går bra för dig! 

• Anonym

Tack för era svar, jag hoppas jag fixar detta.

• Moonis

Då ska du be om illamående medicin redan innan, kan man få. Fick det när jag sövdes inför lagning av tänder.

• Anonym

Var lååångt ifrån att kräkas av laxermedlet, men rekommenderar salva efter toabesök, och en bunt tidningar på toan; man blir där ett tag.

Jag sövdes inte, men fick rejält med lugnande, vilket fick mig att må toppen. Jag vet dock inte om sköterskan och läkaren hängde med på mina drogade resonemang, men stämningen i undersökningsrummet var nog rätt god i alla fall.

Jag har bara sövts ordentligt en gång i samband med en titthålsundersökning; då behövde jag illamåendemedicin efteråt.

Lycka till!

• marita04

Har gjort denna undersökning och jag har också kräkfobi. Jag mådde inte ett dugg illa av laxermedlet, absolut inte alls. Det smakade salt men jag blandade ut det med pärondricka så det vara inga större problem att få i sig det.
    Själva undersökningen gjorde inte speciellt ont och om du ska sövas så känner du ju ingenting alls. Be att få medicin mot illamående så mår du säkert bra efteråt.
    Inget att hetsa upp sig över. Jag var lika nojig som du men tyckte att denna undersökning var helt okej att gå igenom.
    Lycka till!

• Polly

Jag ska också göra den här undersökningen.

Även jag har emotofobi ( kräkfobi) och är livrädd för att kräkas av laxemedlet. För av undersökningen kräks man väl inte?

Har inte bestämt mig för om jag vill ha lugnande eller inte, även där vet jag ju inte om man mår illa av det?!

Ser verkligen inte fram emot undersöknignen, många här har ju skrivit att det gör jätteont. 

• Anonym

Hej
    Jo jag har gjort både kolo och gastroskopi, från båda hållen så att säga :)

Mängden av lax-medlet var onekligen svårt att få i sig, och gott var det inte, men det blir ju lite bättre av att hålla det riktigt kalt, lägg i is-bitar och spä ut med nån saft, men svårt att få i sig så mycket vätska. Men jag spydde inte av den.
    Jag fick lugnande under båda undersökningarna, inte sövd, men en spruta så jag blev lite snurrig och allt kändes lite snabbare, sen fick mannen komma och hämta mig och sen softa hela dagen.
    Kommer gå fint, don´t worry.Kyss

• Anonym

bara hålla för näsan och dricka snabbt..urk..på slutet fick jag kvävlingar:/
    Det gjorde pisseont,men min tarm var ju helt förstörd..när jag gjorde den igen(efter medicinen verkat) gjorde det inget ont alls.

Svar på tråden alla ni som gjort koloskopi