• Anonym

Någon här som har brutit foten allvarligt? (Operation, skenor, skruvar etc)

Jag halkade för ett par veckor sedan och bröt båda benen i foten i höjd med fotknölarna. När jag kom in till akuten tänkte jag att det var en baggis, jag skulle gipsas och sedan åka hem men när jag såg sjuksköterskornas miner då de granskade röntgenbilderna förstod jag att det var allvarligt.

Läkaren sa att det var ett "fult brott" och att jag skulle opereras samma kväll. Han tillade att det skulle bli en lång rehabilitering men jag ville inte ta till mig det utan var mest intresserad av när jag kunde återgå till arbetet. Det blev ryggmärgsbedövning och en operation där de satte in skenor och skruvar permanent för att foga samman benen. Jag blev kvar på sjukhuset några dagar och fick veta att jag skulle ha gipset i sex veckor. Jag fick med mig blodförtunnande sprutor och ett återbesök bokades efter ett par veckor.

Först mådde jag uselt fysiskt, var svag, matt och yr och blev frustrerad över hur svårt det var att gå med kryckor men jag höll humöret uppe. Återbesöket gick bra och jag gipsades om. Problemet är bara att jag har fått mer ont nu än tidigare. Det skär i operationssåren där skenorna sitter nästan så fort jag rör mig.

Nu börjar jag ta in det som har hänt och undrar vad det här egentligen innebär. Gipset ska av om fyra veckor men jag lär ju inte kunna gå utan problem då. Jag är rädd för att jag kommer att ha smärtor under lång tid och undrar vad "lång rehabilitering" egentligen betyder. Jag har sagt till FK att jag kan börja jobba nästa vecka med taxiresor men nu är jag rädd för att ramla igen när jag försöker gå med kryckorna ute. Jag har redan ramlat några gånger inne.

Hur var det för er? När kunde ni börja jobba? Tog det lång tid att återhämta sig?

• Svar på tråden Någon här som har brutit foten allvarligt? (Operation, skenor, skruvar etc)
  • viseversa

Jag bröt min högra fot väldigt illa för några år sen (bild på foten efter operation i mitt fotoalbum under starka bilder.) Jag gick ner för ett ynka trappsteg och gick så snett och ramlade med hela min tyngd på foten så den vred sig 180grader och pekade neråt istället för uppåt.

Hela fotleden var krossad och dom fick skära upp på båda sidor av foten för att skruva ihop allt igen. Dom satte in en platta,6 skruvar och en spik för att få allt att sitta ihop. Jag fick ha gips i 6 veckor och ta blodförtunnande sprutor dagligen.

När gipset sen väl åkte av så var jag VÄLDIGT stel och det gjorde ont att böja den för mycket. Men jag kämpade på och tog mig fram även om det inte gick så fort i början. Var ofta jag svor över min fot. Och det var ofta jag tvivlade på att den någonsin skulle blii bra. 

jag tränade den som man skulle göra. men visst fuskade jag lite med det ibland Skäms. jag var nog itne såå flitig som jag skulle varit igentligen!

Nu har det gått en hel del år och den är nästan helt återställd. Tyvärr känns det som den blivigt liite sne vilket inte går att göa något åt. Och det påverkar inte min gång och jag har inte ont alls.

Dock suger den fast i golvet när jag är lite svettig om fötterna och gåt barfota ! Som en sugpropp! Ha,ha och det låter också(flopp,flopp,flopp). Min sambo skrattar gott åt det=). Men annars kan jag säga att jag tänker inte på att den varit bruten.

Har fula ärr efteråt tyvärr och skruvarna och allt annat sitter kvar. Jag kan ju ta bort det om jag vill. Men eftersom jag inte har besvär av dom får dom sitta kvar i foten helt enkelt.  

• Anonym

Skönt att du är återställd men menar du att det tog flera år? Jag antar att du fick sjukgymnastik?
    De skar upp min fot på båda sidor också, 18 stygn blev det sammanlagt ungefär, men benet var inte krossat tror jag. Som jag förstod det ska skrotet sitta kvar permanent i mitt fall.
    Kunde du börja arbeta innan sjukskrivningen var över?
    Märkligt med floppandet.

• viseversa
    Anonym skrev 2011-02-27 20:55:21 följande:
    Skönt att du är återställd men menar du att det tog flera år? Jag antar att du fick sjukgymnastik?
    De skar upp min fot på båda sidor också, 18 stygn blev det sammanlagt ungefär, men benet var inte krossat tror jag. Som jag förstod det ska skrotet sitta kvar permanent i mitt fall.
    Kunde du börja arbeta innan sjukskrivningen var över?
    Märkligt med floppandet.
    Nej flera år tog det inte. Men ja det tog tid innan den blev bra. Fick ett chema med övingar jag skulle göra varje dag. Kommer itne ihåg om jag gick hos en sjukgymnast. men det tror jag itne. Jag fick klara av det själv. 
  • wompen

Hej. I mitt fall så krossade jag hela fotleden efter ett fall ner från ett Berg, 6 meter ner. Mitt ena ben stack rakt vid förkläden och detta hände 2005.

Idag 9 år senare har jag inte lyckats bli rehabilitera. Dom har opererat in 2 titanplattor samt 16 skruvar foten och tyvärr så kommer jag aldrig bli bra. Läk säger att jag inte har någon fotled längre och fått svår artrit och artros. Smärtorna varje dag som jag får utstå i min hulkenfot (mini son säger att det är en hulkenfot pga av storlek) är olidliga. Jag åt förut starkt beroendeframkallande morfin tabletter, i omänsklig dosering

Lyckades sluta med dom för 1 år och 6 månader sen och har icke beroendeframkallande Alvedon och naproxen idag.

Mitt liv är inte så enkelt längre och jag har div handikappshjälpmedel och enda chans att bli smärtfri är amputation. Hoppas jag inte skrämt dig nu men alla har inte tur i oturen vid såna skador.

• Fotled

Jag bröt ankeln och blev opererad med skenor och skruvar i ena foten. Har inte haft så stora problem med detta men däremot knät som också krossades. Ska nu ta bort skruvarna eftersom de gått sönder. Jag tror du får inrikta dig på att det du har kommer ta lång tid eftersom du bröt båda fotlederna och inte kan belasta mer på din friska fot. Försäkringskassan tycker man ska börja jobba igen så fort man vaknat ur narkosen. Jag har inte jobbat på 2,5 år.....

• Halta Lotta

Jag halkade i en trappa på jobbet för 3 veckor sen och båda benen till vänstra foten gick av vid fotleden, i morgon ska jag åter till St Göran och ta bort stygn och få plaststövel, bra orolig är jag också för detta, blev också allvarligt och fått skruvar och annat insatt.

• Babsan 52

Hej

Bröt min fotled i maj opererades den 14maj med ryggmärgsbedövning det sattes in 2skenor 3brickor gips i 6veckor och 4dagar bytte gips efter 18dagar tog stygnen sedan efter ytterligare 14dagar fick jag lägga om såren plus ny gips sedan efter borttagningen av gipset inte trampa på foten högläge så nu i tre veckor ca har jag börjat att få belasta foten plus olika rörelser i början inget ont men sista veckan domningar blir fort sprängningar när jag inte har högläge svårt att träna när foten hela tiden spränger är det fler som känner igen detta Babsan 52

• Anonym (Vh)

Ögon som har lust att mer ingående ge ts råd och inte bara passa på att skriva om sig själva..?!

• Babsan 52

Vore bra med ett svar om någon som vet hur lång tid det kan bli någorlunda svar till anonym svårt att ge råd när man själv inte vet hade inte frågat om jag vetat

• Katarina 65

Krossade höger fotled 2011....gick med gips hur länge som helst ...mycke komplokationer...fick göra en steloperation 2014..sjukskriverån 2 1/2 år....blev svår artros i fotleden så blev tvungen att steloperersåa...har fortfarande belastningssmärta å äter värktabletter varje dag...men jobba heltifd på hemtjänsten ( åker bil på vpr grupp )

• annananonym

Har skadat foten och opererat ni 2 skenor och 12 skruvar.

Hur snabbt du kan börja jobba beror väl på vad du har för jobb?
    Jag började relativt snabbt med sjukresor till jobbet.
    Detta var många år sedan och jag känner fortfarande av skadan ibland. Ca 8 månader efter olyckan började jag jogga på kvällarna. Det kan jag inte idag, svårt att springa och gå i trappor.
    Slarva inte med sjukgymnastiken.
    Lycka till!
    Gipsfoten väger ju ingenting så det var inget större problem iaf med kryckorna tyckte jag.

• Sommarland

Ramlade i Mars, i bröt högra benet,????låg på lasarettet

en o en halv mån.Sedanblrv det röntgen

i slutet av juni

Har en platta inopererad

från knäet o ner till fotleden,,

Har inte blivit bra,Har fått så ont i knäet, det sticker ut ett ben , sen tyra dagar tillbaka????Ätter mofiin o smärtlindring

Den 14 september

skall jag få komma till Röntgen,,,o Läkaren

Mvh

Gerdi

Svar på tråden Någon här som har brutit foten allvarligt? (Operation, skenor, skruvar etc)