• Cassanna

Sås utan mjölk??????

Undrar om någon har något bra förslag på en sås till spättafile som inte är gjord på mjölkprodukter? Kalle ller varm spelar ingen roll...
    kanske inte så lätt...jag kommer då inte på något...=)
    Finns det laktosfri cremefraise eller gräddfil?
    *UNDRAR*

• Svar på tråden Sås utan mjölk??????
  • Nyfiken gul

ja det finns laktosfria alternativ!!

Valio har gjort alla mjölkprodukter laktosfria, titta i mjölkkylen så ser du!!

• Sanchia

Det borde finnas laktosfri cremefraise och gräddfil nu, annars finns det ju laktosfri fil och då kan man ju föra en kallsås på den=)
    //Sandra

• Cassanna

Ååå, va bra...då kan jag göra en kall dillsås med lite krydda i...SUPERBRA...TACK =)

• Sasson

Fet creme fraise är laktosfri, alla märken. Inte den lätta dock. Förutom det finns det som de andra skrivit rätt mkt laktosfria produkter i kyldisken nu, arla har en del, valio ganska mkt, sedan finns det även oatley mfl som gör helt mjölkfria produkter.

• Rapid

Sour Supreme (helt mjölkfri creme fraiche, inte bara laktosfri) med lite bostongurka, dijonsenap, salt och peppar. Det är en kall sås som jag brukar göra till torsk. Passar kanske till spätta också.

• Cassanna

Rapid: Det lät gott...kanske ska testa en sådan sås istället så man får in lite nya saker...=) Annars är det så lätt o hålla sig till det man är van vid att göra...Tack för tipset =)

• Pumafox

Rapid - var har du hittat Sour Supreme i butik?

Min lille son 4 1/2 mån tåler inte mjölk, så jag äter helt mjölkfritt, men jag har inte lyckats hitta produkten i någon vanlig mataffär.

Jag ät tacksam för lite tips

• Rapid

Den brukar stå i kyldisken bland andra mjölkfria produkter. Alltså vid mjölken och smöret. Brukar finnas på ICA Maxi och ICA Kvantum. Finns på min Vivo också. Bor du i Stockholm?

• k girl

Sasson: Varifrån har du fått det? Jag är laktosintolerant och jag tål INTE fet creme fraiche, något märke! Arlas creme fraiche innehåller 2,6 g laktos per 100 g och är man känslig reagerar man på det.

• Pumafox

Nej, i Malmö, men jag har inte kollat ICA Maxi eller Vivo. Ska göra det snarast. Jag saknar crème fraiche jättemycket.

• Sasson

konichiwa girl: Jag är oxå laktosintolerant, och äter creme fraiche. Just för tillfället är jag iofs inte superkänslig (det går ju lite upp och ner). Att den feta är laktosfri hävdar Arla själv, min svärmor mailade dem och frågade lite om laktosintolerans. De har en person där som är ansvarig för deras specialprodukter som själv är lakosintolerant och hon hävdade att fet creme fraiche är laktosfri, eller iaf extremt låga nivåer och att nästan alla laktosintoleranta tål den. Jag har aldrig reagerat på den, inte ens när jag varit som mest känslig.

• Sasson

Fast nu finns det ju även den som är märkt som laktosfri, så då behöver man ju inte chansa om man inte vill.

• Rund

Men vadå om man inte tål mjölkprotein så tål man ju inte laktosfria varor. Det är ju inte riktigt samma sak. Så sa dietisten till mig. Min dotter måste ha helt mjölkfria varor. Räcker inte med bara laktos fri. Hur är det för ditt barn cassanna? Sour supreme har jag aldrig hört talas om, måste skynda mig och leta det imorgon. Skulle underlätta matlagningen verkligen...

• aket

hej!
    jag brukar variera såser till min son, blir lätt bara såser med grädde eller creme fraische. så ibland gör jag tomatsåser, skalar och kärnar ur tomater, kokar t.ex. med lagerblad pepparkorn lite paprikapulver och andra ingredienser (palsternacka, zucchini, morot, broccoli vitlök, citronsaft, basilika...ja det som finns hemma). när den är färdig så kör jag den slät i mixern, gott till både fisk, pasta, kött, kyckling, vegetariskt...tycker hela familjen

• Tabby

Gör varm sås på havregrädde (Imat) Använd på samma sätt som grädde. Krämigt och gott.

De som inte tål mjölkprotein kan inte äta laktosfria mjölkprodukter då mjölkprotein finns kvar i det.

SourSupreme har en liten bismak. Alpro soja har något likande gräddfil i en stor burk. Smakar lite bättre tycker jag.

Svar på tråden Sås utan mjölk??????