• bananiss

Kan man ens bli sjukskriven? Hjälp..

Jag är gravid i v 23 och mår jättedåligt.
    Jobbar nu heltid inom vården och känner mig otroligt stressad och utmattad. Jag är ständigt trött och kan knappt sova på nätterna då jag känner mig orolig i kroppen.

Jag har ett arbete som är otroligt tungt psykiskt, men även fysiskt! Och jag känner att min kropp inte orkar gå heltid mer just nu.. Jag funkar inte som jag ska på jobbet. Jag är så frånvarande.

"Graviditet är ingen sjukdom", jag vet, men det har bidragit till detta! Vill inte bli sjukskriven men jag går snart in i väggen. Jag skulle kunna tänka mig att jobba, men att bli sjukskriven på deltid.

Har sökt havandeskapspenning from 2 mån innan BF (1 juli) men jag känner att jag inte står ut.

Jag gråter varannan dag på jobbet, det är jobbigt. Men jag måste allid vara glad och trevlig i mitt arbete.

Det är så svårt. Jag vill inte klaga eller så, men detta är vad jag tänker berätta för läkaren.

Tror ni att FK godkänner detta? Och drabbar detta min havandeskaps penning? drabbar det föräldrapenningen??

Tacksam för svar!! :)

• Svar på tråden Kan man ens bli sjukskriven? Hjälp..
  • bananiss

Ingen? :(

Lilla bädisen beräknad 1 Juli :) <3
  • Kyanita

Jag vet faktiskt inte men jag håller tummarna för dig!! Hoppas att det löser sig så du mår bra!!

• bananiss
    Kyanita skrev 2011-02-27 23:13:42 följande:
    Jag vet faktiskt inte men jag håller tummarna för dig!! Hoppas att det löser sig så du mår bra!!
    Tack så mycket! :)
  • Ramborg

Se till att du har ett bra läkarintyg. "Trött" är inte bra. Det måste framgå exakt hur ditt tillstånd hindrar dig från att arbeta. Och att det är ett sjukdomstillstånd. Mer utförligt än läkarna oftast känner för att skriva, alltså.

• bananiss
    Ramborg skrev 2011-02-27 23:21:31 följande:
    Se till att du har ett bra läkarintyg. "Trött" är inte bra. Det måste framgå exakt hur ditt tillstånd hindrar dig från att arbeta. Och att det är ett sjukdomstillstånd. Mer utförligt än läkarna oftast känner för att skriva, alltså.
    Har du någoyt tips på hur jag ska formulera mig för att få fram det jag menar? Om du förstår hehe. Jag vill ju säga precis som det är, men kanske måste använda bättre ordval. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig för att det ska bli rätt. vad som är smart att säga/inte säga.

Tror du FK godkänner detta? Vill inte bli utan inkomst.

Tack för hjälpen!!
  • Ramborg

Hm... Doktorn bör nog beskriva exakt HUR tungt ditt arbete är. Hjälp honom genom att beskriva det tydligt. Gör anteckningar i förväg om du vill som du kan ta med.

Och sedan hur du känner dig. Att vara trött kan de flesta ha varit och därför riskerar du att handläggaren tänker att man kan jobba ändå. Men du är inte bara trött, det är något mera. Sömnstörningar. Har du sammandragningar? Då är det kanske risk för prematur förlossning och då kan läkaren ordinera att ta det lugnt.

Jag vet inte fler tips, men det jag vet är att läkarna ofta dels är stressade och dels tycker att fk borde lita på deras bedömning av arbetsförmågan. Medan fk tycker att de bedömer vad läkaren beskriver för symptom och hur de påverkar, inte vad han säger om arbetsförmågan. Så du måste få dem att prata samma språk liksom.

Lycka till och grattis till kommande bebisen!

• eileme84

Hej..
    Min arbetskompis blev sjukskriven i 75% när hon va runt v 23 tror jag. Jag har bra koll för jag är själv gravid och har pratat mycket med henne men hon blev det för att hon fick så ont i ryggen, va väl ischias nerven och även foglossning tror jag sedan har vi ett jobb där vi arbetar på lager och lyfter 6-10 ton om dagen, tyngsta sakerna vi lyfter väger ca 25kg och då kan man få beställning på många sådan produkter o då blir det tungt..

Hon har fått Hp nu och enligt henne så har det inte påverkat föräldrapenningen.
    Men jag vet inte om man kan få det bara för att man är trött, Har du inte ont någonstans som gör att du inte orkar jobba heltid?

Hoppas det löser sig för dig, vet själv hur det är, som sagt vi bär mycket hela dagarna på jobbet med bara 30 min lunchrast inget mer utöver det och jag känner redan att det börjar göra för ont i rygg o ischias o foglossnings problem o då är jag bara i v 20 på tisdag.

Nu skrev jag väl mycket som du inte ens vill veta men förklarade bara hur det blivit på våran arbetsplats men prata med din Bm för i din branch kanske man kan skada sig sjäv eller andra om man är för trött, eller gör nåt fel?

Lycka till

-ÄLskar min Son Theo-
  • bananiss
    Emlan84 skrev 2011-02-27 23:53:14 följande:
    Hej..
    Min arbetskompis blev sjukskriven i 75% när hon va runt v 23 tror jag. Jag har bra koll för jag är själv gravid och har pratat mycket med henne men hon blev det för att hon fick så ont i ryggen, va väl ischias nerven och även foglossning tror jag sedan har vi ett jobb där vi arbetar på lager och lyfter 6-10 ton om dagen, tyngsta sakerna vi lyfter väger ca 25kg och då kan man få beställning på många sådan produkter o då blir det tungt..

Men jag vet inte om man kan få det bara för att man är trött, Har du inte ont någonstans som gör att du inte orkar jobba heltid?

Hoppas det löser sig för dig, vet själv hur det är, som sagt vi bär mycket hela dagarna på jobbet med bara 30 min lunchrast inget mer utöver det och jag känner redan att det börjar göra för ont i rygg o ischias o foglossnings problem o då är jag bara i v 20 på tisdag.

Nu skrev jag väl mycket som du inte ens vill veta men förklarade bara hur det blivit på våran arbetsplats men prata med din Bm för i din branch kanske man kan skada sig sjäv eller andra om man är för trött, eller gör nåt fel?

Lycka till
    tack så mycket för ditt svar!! nej precis jag kan ju inte säga att jag är trött, de låter ju inge bra. men jag har ju ansvar över mediciner och sånt där som inte är så bra om man gör fel.. känns som att jag håller på att gå in i väggen men vet inte hur jag ska säga till läkaren för att det ska bli rätt. jag känner mig totalt slutkörd och pga stress kan jag inte sova och när jag inte sover bra känner jag att jag presterar ett dåligt arbete.

tack för hjälpen <3
  • bananiss
    Ramborg skrev 2011-02-27 23:35:41 följande:
    Hm... Doktorn bör nog beskriva exakt HUR tungt ditt arbete är. Hjälp honom genom att beskriva det tydligt. Gör anteckningar i förväg om du vill som du kan ta med.

Och sedan hur du känner dig. Att vara trött kan de flesta ha varit och därför riskerar du att handläggaren tänker att man kan jobba ändå. Men du är inte bara trött, det är något mera. Sömnstörningar. Har du sammandragningar? Då är det kanske risk för prematur förlossning och då kan läkaren ordinera att ta det lugnt.

Jag vet inte fler tips, men det jag vet är att läkarna ofta dels är stressade och dels tycker att fk borde lita på deras bedömning av arbetsförmågan. Medan fk tycker att de bedömer vad läkaren beskriver för symptom och hur de påverkar, inte vad han säger om arbetsförmågan. Så du måste få dem att prata samma språk liksom.

Lycka till och grattis till kommande bebisen!
    tack!! ja jag har lite sammandragningar men som jag har förstått så är det vanligt? kan man säga att man mår psykiskt dåligt, för det gör jag ju, gråter ofta osv och har svårt att äta.. Nej usch vad det känns som jag klagar haha.. Men är jättetacksam för dina tips!! :)
  • bananiss

Jag hade inte tänkt mig mer än ett par veckor, för att vila upp mig, men det kanske är svårt att bli godkänd ändå..

• bananiss
    Emlan84 skrev 2011-02-27 23:53:14 följande:
    Hej..

Lycka till
    Förresten hoppas det blir bättre för dig med dina problem!! Kram!!
  • Majaajasvensson

Jag jobbar inom vården och mådde jätte dåligt i runt vecka 20 kraftig foglossning och jobbade massa nätter, en natt fick jag en spark i magen då sa min läkare att jag hade ett riskfyllt arbete så blev omplacerad till att jobba på kontoret heltid istället för halvtid.
    Var inga problem med fk bara man beskriver exakt hur det ligger till!
    Lycka till

• Midnattssolen

Om du mår så dåligt som du säger ycker att du ska beställa en tid till läkaren så fort som möjligt och se vad de säger i alla fall, hoppas du får någon bra bara
    Vad det gäller havandeskap- och föräldrapenningen så kommer det inte påverkas varesig om du blir sjukskriven på heltid eller deltid.
    Lycka till

• bananiss

Hur går det till då? Får jag ett intyg av läkaren som jag ska visa på jobbet? och som jag ska skicka till fk?? och ska jag skicka in en beskrivning till fk jag med eller?? tack alla :)

• Sephrenia

Om nu ogravida män kan bli sjukskrivna för att dom håller på att gå in i väggen borde en gravid kvinna också kunna bli det..

• J W
    bananiss skrev 2011-02-28 01:02:00 följande:
    Hur går det till då? Får jag ett intyg av läkaren som jag ska visa på jobbet? och som jag ska skicka till fk?? och ska jag skicka in en beskrivning till fk jag med eller?? tack alla :)
    Om du blir sjukskriven 14 dagar lämnar du intyget till arb.giv. och de betalar sjuklön.
    Blir du sjukskriven längre kommer din arb.giv att anmäla dig till fk som kommer skicka hem en ansökan om sjukpenning... Den fyller du i och skickar in tillsammans med läkarintyget.
    Sen håller du tummarna och hoppas att de godkänner det
  • Hollysmamma

Jag blev sjukskriven pga samma orsaker som du har, stod nått om mår psykiskt dåligt. Svårt för fk å motbevisa :) nu kör ju jag långtradare men det är risker i båda våra jobb. Inboxa mig om du vill:)

• Sophia

Det som krävs för att du ska bli sjukskriven är väl förhoppningsvis att läkaren anser att du inte bör jobba. Alltså att det medför en risk för dig eller barnet eller att det helt enkelt är alldeles för jobbigt för dig.

Den vanligaste anledningen att f-kassan nekar ersättning är att läkaren skriver ett dåligt läkarintyg. Som någon sa är ju graviditet inte en sjukdom så om läkaren skriver "kan inte jobba pga gaviditet" blir du nog garanterat nekad. Om läkaren däremot skriver om alla krämpor och risker osv har f-kassan ingen rätt att neka dig, de är ju inte läkare. Däremot har de en försäkringsläkare som kan titta på intyget om de har funderingar och han/hon kan ju göra en egen bedömning. Men som sagt se till att läkaren skrivet ett ordentligt intyg där det står hur dina problem hindrar dig i ditt arbete och att du faktiskt utgör en risk iom att du hanterar mediciner osv.

Hoppas det löser sig!!

• Emenie

Heeej! Jättegammal tråd såg jag. Men hur gick de för dig TS?? :)

Svar på tråden Kan man ens bli sjukskriven? Hjälp..