• Mammatilltretroll

Ni med mjölkallergiska barn: Hur lagar ni tex pasta med sås?

Jag tänkte laga ett storkok med mat till Meja 8 månader av lite olika rätter tex pasta med skinksås..

Men i vanliga fall har man ju i grädde/CremeFraishe men det går ju inte nu..

Hur gör jag?

• Svar på tråden Ni med mjölkallergiska barn: Hur lagar ni tex pasta med sås?
  • ahhhaa

Skinksås kan du göra på olika sätt, det finns mjölkfri creme fraiche/gräddfil...

Jag har själv Soya Semp till gossen, då gör jag en bechamellesås på den och sen i med skinka o sånt man vill ha i, den blir jättegod...

Kolla in här: www.allergimat.com

• M E J

det finns ju laktosfria mejeriprodukter Grädde, mjölk osv

• Mammatilltretroll

Hon är ju inte laktosallergisk utan mjölkproetinallergisk så laktosfritt funkar inte..

OCh sojaprodukter ska man också undvika om de är mjölkallergiska om de är små sa läkaren..

• Maja30

Oatleys matlagningsgrädde fungerar precis som "vanlig". Smaken är lite åt det söta hållet så som vispgrädde.

• Pallas Athena

Cocosmjölk? Havremjölk och redning?

• Themis

Kan inte BVC slussa dig vidare på rådgivning med dietist om laktosfri kost?

För det är faktiskt inte så lätt att ställa om familjens kost och hitta allt i butikshyllorna men det finns väldigt många nya och bra produkter nuförtiden för laktosintoleranta.

• Pallas Athena

Hmm.. det handlar alltså fortfarande INTE om laktosintolerans (dvs intolerans för mjölksockret) utan allergi mot proteinet som finns i komjölk!
    Visst kan man vända sig till en dietist, men åtminstone vi har ingen bra erfarenhet av dem, som för vår del inte kunde särskilt mycket om olika maträtter man kan laga, utan bara informerade om Nutramigen osv..

• Bubben04

vi gör sås av oatlys imat, är super bra att gära såser av. Smakar inte alls konstigt...
    Har en son som är mjölk, ägg och soja allergiker så jag svarar gärna på andra funderingar om jag kan.
    Lycka till, vet hur hopplöst det kan kännas ibland men det blir lättare och lättare med tiden.

• gumma

Hm, har du testat redning? Redning kan du göra på smör, vatten, och majsmjöl (mazena), på så vis undviker du ju både mjölkprotein och gluten. Du kan många gånger ta bort mjölken och göra saker på vatten i stället.

Jag är van att göra laktosfri kost men inte protinfri, så du måste kolla att du använder rätt smör. Jag tror att vallios gröna mjölk skall vara protinfri men det måste du kolla om den är det kan du alltid använda mazena för att få såsen tjock.

Du kan alltid använda fetaost, getost, får/ getmjölk och pasta behöver inte serveras med sås, den kan serveras som sallad. men jag vet innte hur liten din klimp är och vad som får ges till bebisar barn och vuxen allergier skiljer sig mycket och här handlar det om att du gör rätt ioch med att klimpen inte tål proteinerna så kan du och lien ha sådan trur att det växer bort Men du behöver hjälp av en bra allergi läkare oc dietist, som kan svara dig på hur du skall introdusera mjölk så småning om för detskall göra sen inte nu, som för våran del, vår doter har föräldrar som var allergiska mot en hel del saaker som små ochen del allergi finns kvar idag också men hon kommer inte få komjölk första halvåret hon äter utan andra och i mycket små mängder och under uppsikt av oss och läkare om vi så önskar. Så jag tycker du skall kräva mera hjälp, för denna allergi kan växa bort om du gör rätt

Och lite ofog är det från vår sida vi har fått lära oss att allt ska göras med sås, det finns massa dipper m.m som görs på böner som är ohört nyttigt och gott och recept hittar man på nätet men fortfrande man måste kolla vad som är ok för de små att äta och är h*n allergisk mot en sak så då brukar det vara flera och det har du inte nämt något om.

Lycka till! Just de vallios produkter är finska hylla somstår på paketet skall betyda att de är både fri från laktos och protin, jag har aldrig vågat lita på det för jag kan inte finska men vi kanske har någon finska som läser detta och kan bekräfta det. Du får gärna fråga mig om allergier, jag är dock sällan på nätet men ser jag så hjälper jag dig så gott det går.

• HMN

Säger som flera andra: Oatleys iMat, havrebaserad matlagningsgrädde, den är jättebra! Har precis som du fått information om att man bör vara försiktig med sojabaserade alternativ eftersom de är ganska allergiframkallande, men barnallergologen på vårt sjukhus sa att alla havrebaserade produkter är ok (såvida inte barnet även är spannmålsallergiker vill säga). Däremot var han mycket noga med att vi INTE skulle använda andra mjölkprodukter från tex får och get (bla fetaost och annan ost) eftersom proteinerna är så lika varandra att det vanligaste är att barnet reagerar på dem också, eller utvecklar allergier mot dem efter hand.

Jag använder alltid iMat till tex pastasås (min man är italienare så vi äter det en hel del ), korv stroganoff, potatismos, grytor osv. Jag tycker att iMat oftast fungerar bättre än havremjölken även till rätter där man normalt skulle använda vanlig mjölk och inte grädde (tex potatismos), men har havremjölk till tex pannkakor/våfflor och när jag bakar. För mig tog det ett litet tag att vänja mig vid hur iMat uppför sig (ger lite annan konsistens än mjölk så man måste reda annorlunda och det skär sig lite lättare tex om man häller i kall vätska i en redan varm vätska), men det kommer man på efter hand. Sedan kan man ju också använda vatten och redning i många fall, men det ger ju inte lika mycket näring. Lycka till!

• Vifyra

Hmm, måste lägga mig i diskussionen även om jag inte har några direkta råd till trådstartaren. Gumma skriver att hon tror att Valios produkter med märkningen Hyla betyder att de är fria från både laktos och protein, men i fall de produkter Valio lanserat i Sverige är ungefär de samma som de kör med här i Finland innebär Hyla INTE att produkten är laktosfri och mjölkproteinfri. Nä, Hyla innebär laktosFATTIG, d v s det finns litet laktos i produkten. Så de som helst ska undvika laktos och mjölkprotein ska inte använda Hyla. Nu är jag ju inte alls bekant med vilka produkter Valio säljer i Sverige, men nog måste de väl ha nån text på svenska på förpackningarna. Ruttet annars. Vår dotter tålde inte mjölkproteinet mellan 1 och 2 års ålder, då använde vi havredryck (f.d. Beneviva, numera Go green) och Oatleys produkter. Speciellt havredrycken tycker jag smakar pyton, men dottern älskar den än i dag. Den gräddliknande produkten (2 dl) funkar i mitt tycke lika bra som vanlig grädde i matlagningen.

• Liwa1

Solhavre
    Kanon

Testa även göra pannkakor på solhaver. Även andra undrar hur man lyckas få dom så goda

• Madeleine2

kom ihåg en sak att det är stor skillnad på laktos fritt och mjölkfritt!!!!!!!

• gumma

Nej, de har faktiskt inte överstatt det till svenska, så det var bra att få reda på jag var osäker på och vågade inte lita på denna produkt just p ga att jag inte kan finska, så nu vet jag att det inte funkar. Mycket bra info att få, Vifyra.

• Tabby

Fetaost, getost, får/ getmjölk ska inte ges till barn med allergi mot komjölksprotein då det proteinet är väldigt likt proteinet i fetaost, getost, får/getmjölk . IMat är kanon i pasta sås. Gott och krämigt.

Svar på tråden Ni med mjölkallergiska barn: Hur lagar ni tex pasta med sås?