Hm, har du testat redning? Redning kan du göra på smör, vatten, och majsmjöl (mazena), på så vis undviker du ju både mjölkprotein och gluten. Du kan många gånger ta bort mjölken och göra saker på vatten i stället.
Jag är van att göra laktosfri kost men inte protinfri, så du måste kolla att du använder rätt smör. Jag tror att vallios gröna mjölk skall vara protinfri men det måste du kolla om den är det kan du alltid använda mazena för att få såsen tjock.
Du kan alltid använda fetaost, getost, får/ getmjölk och pasta behöver inte serveras med sås, den kan serveras som sallad. men jag vet innte hur liten din klimp är och vad som får ges till bebisar barn och vuxen allergier skiljer sig mycket och här handlar det om att du gör rätt ioch med att klimpen inte tål proteinerna så kan du och lien ha sådan trur att det växer bort Men du behöver hjälp av en bra allergi läkare oc dietist, som kan svara dig på hur du skall introdusera mjölk så småning om för detskall göra sen inte nu, som för våran del, vår doter har föräldrar som var allergiska mot en hel del saaker som små ochen del allergi finns kvar idag också men hon kommer inte få komjölk första halvåret hon äter utan andra och i mycket små mängder och under uppsikt av oss och läkare om vi så önskar. Så jag tycker du skall kräva mera hjälp, för denna allergi kan växa bort om du gör rätt
Och lite ofog är det från vår sida vi har fått lära oss att allt ska göras med sås, det finns massa dipper m.m som görs på böner som är ohört nyttigt och gott och recept hittar man på nätet men fortfrande man måste kolla vad som är ok för de små att äta och är h*n allergisk mot en sak så då brukar det vara flera och det har du inte nämt något om.
Lycka till! Just de vallios produkter är finska hylla somstår på paketet skall betyda att de är både fri från laktos och protin, jag har aldrig vågat lita på det för jag kan inte finska men vi kanske har någon finska som läser detta och kan bekräfta det. Du får gärna fråga mig om allergier, jag är dock sällan på nätet men ser jag så hjälper jag dig så gott det går.