• karroliten

vattkoppor till 1-åring

Hej! Såg en tidigare tråd om att "aktivt" smitta små barn med vattkoppor, men det gällde lite större barn.
    Jag har "chansen" att smitta min 1-åring med vattkoppor, men vet egentligen inte hur bra det är..? Känns dumt att medvetet göra min älskling sjuk samtidigt som det kanske är bra om det blir lindrigare om hon är liten..?
    Vad tycker du? 

• Svar på tråden vattkoppor till 1-åring
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag har fått denna fråga flera gånger och kan egentligen bara konstatera att barn normalt får denna sjukdom någon gång under förskoleåldern, om de inte har syskon som smittar dem tidigare förstås.
    På alla föskolor brukar vattkoppor gå minst en gång om året och då smittas de flesta på samma avdelning åtminstone.

Före ett halvårs ålder är min erfarenhet att det är ovanligt att barn drabbas, även om de utsatts för smittan. Vilket förmodligen beror på de skydd som moderns antikroppar gett. Därefter, då detta skydd är "slut", så är det däremot vanligare att barn drabbas och är barnet friskt så brukar det bli relativt lindrigt.

Personligen skulle jag inte "jaga" smittan förrän barnet börjar närma sig skolåldern och är det ännu äldre och inte smittast skulle jag överväga vaccinering.

MVH Christine

• karroliten

Tack för ditt svar.
    Vi tyckte nog inte heller att det är någon bra idé att "ge" henne smittan.
    Tror jag skulle få lite dåligt samvete då... :)
    Vi får ta det som det kommer!

• BVC Sköterskan

...Det låter klokt tycker jag Glad

/C

Svar på tråden vattkoppor till 1-åring