• Leiah

Kan ett barn på 1 år och 9 mån stå på skidor??

Idag frågade min chef om jag och sonen vill följa med till en slalombacke i helgen. Hon har två barn på 3 år och 5 år som nyligen börjat åka.

Jag och min sambo hade egentligen tänkt att lillen ska få prova nästa vinter men nu har jag börjat fundera om han kanske skulle klara det i år? Han går, springer, hoppar och är väldigt stadig och har god balans.

Nån med ett barn som börjat åka tidigt??

Vad är bäst? Att jag bara går med honom och låter honom hålla i en stav eller tror ni att det funkar att jag åker med honom i en sån där sele??

Tacksam för idèer! =)

• Svar på tråden Kan ett barn på 1 år och 9 mån stå på skidor??
  • PrincessOfIce

Jag tror att det kanske är lite för tidigt ännu men prova du.. Det är ju mest det här med balansen och att orka bära upp pjäxor, skidor och tunga hjälmen och allt det där...

• carbe

Tror det blir svårt... Jag skulle nog vänta.

• Leiah

Tack för svaren =)  Ja, får väl se om vi kommer iväg nåt... men bir nog så att jag drar honom och går med honom i backen i sånt fall ;)

• SretnaJa

Min kusin var exakt i den åldern när han lärde sig åka skidor, såg ut som en liten ninja i backen... haha helt bedårande söt.. året därpå åkte han svarta backen och allt..

Otroligt duktig på skidor idag kan jag säga..

tror det beror mycket på barnet och dess personlighet men också vem som lär upp. Han lärde sig inte av skidskola utan av släktingar.

• förvirrande

Jag tycker det låter väldigt tidigt.

Det är ju en sak att ha god balans när man bara har sin egen kropp att tänka på. Men med "full utrustning" är det  alltså inte så enkelt. När man låser fast anklarna i ett par pjäxor och sedan låser pjäxorna i ett par skidor klarar de flesta så små barna av att styra sin ben och sin balans. Pröva hellre längdskidor med den lille. Så får ni större chans att han klarar det och förblir vid gott humör.

Jag har hört att någonstans kring 4år, + - ett par-tre månader, är motoriken så pass utvecklad så man klarar av att börja lära sig åka slalom.

Kontakta någon skidskola och hör efter med de som har erfarenheten

• mamma2004

Vi har testat när de varit ca 2½ år och då har det mest varit att få stå på skidor  och kanske åka några meter i en väldigt flack backe... Mest för att se hur stabila de varit.
    Vår yngsta blev 3 år nu i februari, i julas fick han testa för första gången " på riktigt" och då var han väldigt stabil och klarade av att åka lite själv, så i slutet av februari åkte vi till Sälen och då åkte han två dagar, och var rätt duktig.

Samma vecka var syrran med, deras yngsta blir 2 år i april, hon fick testa också. Och det tyckte hon var kul, men de körde samma taktik som oss, hon fick testa att stå i utrustningen och att åka ned för en superflackbacke med sele där syrran gick bakom och höll i. Ett åk åkte de upp med henne i barnbacken och hon klarade det, men ett åk räckte för henne sen var hon riktigt trött och ville inte mer...

Så om ni testar så skulle jag bara göra det för att just testa, ha med pulka eller annat ifall ditt barn inte orkar eller vill.

Tacksam mamma till Jemima (040626), Jonatan (060212) och Gideon (080206)
  • Leiah

Tack alla! Kul att läsa att en del småttingar har testat med blandat resultat!

Ja, det blir nog ett försök i helgen... men får nog vara beredd på att orken och viljan kanske inte finns där. Men men! Vi får se, kan ju hända att han tycker att det är toppenkul =)

Pulkan får nog följa med också =)

Svar på tråden Kan ett barn på 1 år och 9 mån stå på skidor??