• kige

Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?

Jag har en dotter som är 18 år och som tar studenten till sommaren. Hon har sedan hon var 15 år haft extrajobb och är i princip självförsörjande. Hon betala dock inget hemma så länge hon går i skolan. När hon nu slutar gymnasiet ska hon ta ett sabbatsår och jobba innan hon kliver på studier på universitetet. Hon kommer jobba heltid och har en bra lön för åldern, vi har räknat på att hon kommer att få ut efter skatt cirka 14-15.000 kr i månaden.

Jag är av den bestämda åsikten att man ska betala hemma när man slutat studera och jobbar heltid, känner mig dock lite osäker på hur mycket?

Vad har ni för tips och råd och hur mycket låter ni era tonåringar betala hemma?

• Svar på tråden Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?
  • Pickeli

Jag är av en helt annan åsikt men nu var det ju inte frågan om det.

Kan det inte vara rimligt att ta ut en självkostnadsavgift? Räkna på maten hon äter ,hygien och elen som förbrukas mellan tummen och pekfingret? Sen självklart att man delar på hushållsysslor.

• emmaliinea

Jättebra att låta henne betala hemma bara för att lära henne. Vet nu inte om ni är i behov utav pengarna eller om det är bara för att. Min kompis betalade 2500 kr hemma i månaden efter gymnasiet när hon hade jobb, men det hon inte visste om då var att hennes föräldrar la undan dessa pengar som kunde gå till henne sen när hon skaffade lägenhet till möbler osv. Det kanske vore ett litet tips om ni nu som sagt inte är i behov av pengarna.

• Suri

Min son slipper betala, men han måste spara en större summa varje månad minst 75% av lönen som skall användas som insats till egen lght. Han kommer att ha ca 50 000 till sommaren. Vi ser detta som en chans att komma in på bostadsmarknaden. Han kommer aldrig att kunna spara så mycket på ngt annat sätt.

• kige

Ja, jag antar att vi får sätta oss och titta på utgifter vi har och vad som är rimligt att hon betalar, även med stöd av konsumentverkets sida enligt ovan.

Det är självklart för både henne och mig att hon ska betala för sig när hon tjänar så mycket pengar men precis som du säger ... det får vi diskutera i en annan tråd :o)

• kige

Det är inte att vi egentligen behöver pengarna .. jag tycker, och även min dotter faktiskt, att det känns fel att hon har så mycket pengar att röra sig med och inte betala något hemma. Jag tycker det sänder ut fel signaler. Vi har redan sedan hon var liten sparat pengar och en rejäl sudd lär finnas  den dagen hon ska ha eget boende.  

• Birgitta2

Min son betalade 3500 kr inkl allt. Han fick även matlåda till jobbet för den här pengen. Men så småningom blev det lite betungande att laga hemlagad mat 7 dagar i veckan inkl till matlådan, så jag förhandlade med sonen. Utan matlåda betalade han 2800 kr. Ändå klagade han över ostpriset första gången han skulle köpa ost i den egna lägenheten när han flyttade. Han hade en lön på 16.000 kr netto. (Jag var ensamstående och hade verkligen inte råd att försöra en kille som åt som två skogshuggare )

• delirium
    Suri skrev 2011-02-28 12:54:28 följande:
    Min son slipper betala, men han måste spara en större summa varje månad minst 75% av lönen som skall användas som insats till egen lght. Han kommer att ha ca 50 000 till sommaren. Vi ser detta som en chans att komma in på bostadsmarknaden. Han kommer aldrig att kunna spara så mycket på ngt annat sätt.
    Det här låter som ett väldigt bra alternativ tycker jag... 
  • kige

Jag håller med .. gillar verkligen ditt förslag Suri men i vårt fall är det redan löst ... annars ett jättebra förslag :)

Svar på tråden Hur mycket ska min 18 åriga dotter betala hemma?