• u77
    Äldre 28 Feb 12:45
    2420 visningar
    16 svar
    16
    2420

    Vad görs när de små inte "klarar" BVC kollen?

    Har en son på 10 månader som inte klarar av BVC:s riktlinjer vid hans ålder.
    Han står inte, än mindre går runt möbler.
    Pincettgreppet existerar inte.
    Han förstår inte enskaka ord.

    Vad händer när de små inte klarar av riktlinjerna?

    Mitt första barn "följde boken" till punkt och pricka om man säger så. Därför är jag nu orolig.

    Någon där ute som har varit med om samma sak?

  • Svar på tråden Vad görs när de små inte "klarar" BVC kollen?
  • Some
    Äldre 28 Feb 12:48
    #1

    Enligt vår hälsobok så kollar man efter det där först vid 12-månader. Min dotter kunde definitivt inte stå vid 10.månaderskontrollen.


    happy until proven otherwise
  • Äldre 28 Feb 12:52
    #2

    Det är ju lite olika. De tittar ju på helheten. Om BVC anser att det finns behov så brukar man få remiss till t.ex. sjukgymnast etc. Min äldsta har hittills inte klarat en enda koll till punkt och pricka. Yngsta är som din första .

  • u77
    Äldre 28 Feb 12:52
    #3

    Konstigt att det står olika i hälsoböckerna?

  • u77
    Äldre 28 Feb 12:58
    #4
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 12:52:50 följande:
    Det är ju lite olika. De tittar ju på helheten. Om BVC anser att det finns behov så brukar man få remiss till t.ex. sjukgymnast etc. Min äldsta har hittills inte klarat en enda koll till punkt och pricka. Yngsta är som din första .
    Ok, oj...en sjukgymnast? Visserligen bra att de håller koll. Men jag blir så stressad.

    Han har klarat de andra kollerna vid de andra besöken,men nu är han så extremt långt borta från att få "godkänt".
  • Some
    Äldre 28 Feb 13:00
    #5

    Ja det är lite underligt. Men så är det ju ändå bara riktlinjer. Vår bvc-sköterska är noga med att påpeka att det inte är något barnet måste kunna vid de olika tidpunkterna. Barn är intresserade av olika saker. Mitt barn är sent motoriskt i jämförelse med sina kusiner och våra vänners barn. Hon föredrar att lära sig ljud och undersöka saker.


    happy until proven otherwise
  • Äldre 28 Feb 13:05
    #6
    u77 skrev 2011-02-28 12:58:25 följande:
    Ok, oj...en sjukgymnast? Visserligen bra att de håller koll. Men jag blir så stressad.

    Han har klarat de andra kollerna vid de andra besöken,men nu är han så extremt långt borta från att få "godkänt".
    Det är inget att bli stressad av. Vi gick hos sjukgymnast ett par månader när äldsta var liten. Allt som det skulle enligt dem, jsg lärde mig massor om motorik och vår son tyckte att det var jättekul . Tyckte snarare att det var avstressande då vi var lite fundersamma över att han inte klarade det han skulle på BVC:s koller.
  • u77
    Äldre 28 Feb 13:06
    #7
    Some skrev 2011-02-28 13:00:57 följande:
    Ja det är lite underligt. Men så är det ju ändå bara riktlinjer. Vår bvc-sköterska är noga med att påpeka att det inte är något barnet måste kunna vid de olika tidpunkterna. Barn är intresserade av olika saker. Mitt barn är sent motoriskt i jämförelse med sina kusiner och våra vänners barn. Hon föredrar att lära sig ljud och undersöka saker.
    Det är nog samma med min son, han är sen motoriskt men är mer verbal av sig. Han säger "mamma" och tittar efter mig när hans säger det. Så jag tror att det är just mamma han menar.
  • Äldre 28 Feb 13:07
    #8
    u77 skrev 2011-02-28 13:06:54 följande:
    Det är nog samma med min son, han är sen motoriskt men är mer verbal av sig. Han säger "mamma" och tittar efter mig när hans säger det. Så jag tror att det är just mamma han menar.
    Då förstår han med störst sannolikhet en hel del också
  • Äldre 28 Feb 13:08
    #9

    Min son kunde inte klappa i händerna vid tio månader som han "skulle", det kom faktiskt väldigt sent. Jag frågade vad det betydde och de sa att det var ett test för att kolla om det fanns nån CP-skada, men som nån sa, man kollar ju på helheten också så det var ingen stor grej. Varken jag eller BVC var oroliga för att det var nåt fel. Riktlinjerna ska man inte ta för bokstavligt eftersom alla barn utvecklas så olika!

  • u77
    Äldre 28 Feb 13:12
    #10
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 13:05:24 följande:
    Det är inget att bli stressad av. Vi gick hos sjukgymnast ett par månader när äldsta var liten. Allt som det skulle enligt dem, jsg lärde mig massor om motorik och vår son tyckte att det var jättekul . Tyckte snarare att det var avstressande då vi var lite fundersamma över att han inte klarade det han skulle på BVC:s koller.
    Kan tänka mig att de små tycker det är kul.
    Blir intressant att se vad bvc säger.
  • vittra
    Äldre 28 Feb 13:14
    #11

    Oftast kollar de igen om kanske ett par månader för att se om det hänt något mer. Om utvecklingen stått stilla i ytterligare några månader så brukar man börja utreda om det finns någon bakomliggande orsak och man kanske får gå till sjukgymnast etc som frösöblomster skrev. Men vid en första kontroll är det verkligen inte något man brukar göra något åt utan man avvaktar i första hand och ser om det kommer av sig självt!

  • u77
    Äldre 28 Feb 13:19
    #12
    vittra skrev 2011-02-28 13:14:57 följande:
    Oftast kollar de igen om kanske ett par månader för att se om det hänt något mer. Om utvecklingen stått stilla i ytterligare några månader så brukar man börja utreda om det finns någon bakomliggande orsak och man kanske får gå till sjukgymnast etc som frösöblomster skrev. Men vid en första kontroll är det verkligen inte något man brukar göra något åt utan man avvaktar i första hand och ser om det kommer av sig självt!
    ok...det  verkar ju iofs logiskt.
  • u77
    Äldre 28 Feb 13:21
    #13
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-28 13:07:58 följande:
    Då förstår han med störst sannolikhet en hel del också
    hehe...ja det är vad jag hoppas på...men han visar inga tendenser på att förstå. tex var är lampan?
  • u77
    Äldre 28 Feb 13:25
    #14
    B Rus skrev 2011-02-28 13:08:23 följande:
    Min son kunde inte klappa i händerna vid tio månader som han "skulle", det kom faktiskt väldigt sent. Jag frågade vad det betydde och de sa att det var ett test för att kolla om det fanns nån CP-skada, men som nån sa, man kollar ju på helheten också så det var ingen stor grej. Varken jag eller BVC var oroliga för att det var nåt fel. Riktlinjerna ska man inte ta för bokstavligt eftersom alla barn utvecklas så olika!
    Ja de är ju individuella.
  • k girl
    Äldre 28 Feb 14:53
    #15

    Klippt från FASS: "10 månader: Reser sig, går utmed möbler. Vinkar. Förstår enstaka ord. Sitter stadigt utan stöd. Plockar smulor med pincettgrepp. Nyanserat joller." De skriver att åttio procent av alla barn i den åldern kan pricka av dessa motoriska färdigheter. Vår son tillhörde inte de åttio procenten och för honom var det grovmotoriken det föll på. Oss frågade de om han kröp också, och det gjorde han ju inte då. Som du ser ingår det inte i kontrollen att stå själv, utan det är att resa sig mot något föremål. Det hade vår son börjat med, men han orkade inte dra sig hela vägen och ställde vi honom mot någon möbel stod han där - han försökte inte gå. Däremot kunde han knalla omkring med stöd (händer, gåvagn) utan problem. Han har hunnit ikapp sedan dess.

  • Wed 16 Dec 2020 13:52
    #16

    Gammal tråd , men undrar om TS kan berätta hur det gick sedan? Jag sitter i lite samma sits nu

Svar på tråden Vad görs när de små inte "klarar" BVC kollen?