helenvaupptaget skrev 2011-02-28 14:38:22 följande:
Hejsan. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, men det är som sagt mina (och jag är ingen läkare)
Jag hade knappt huvudvärk som liten. Jag var ganska frisk och glad.
Sen blev jag gravid, men valde abort. Efter detta så hände det grejer i min kropp, nya allergier, trötthet, ledsamhet, yrsel mm. Migrän och spända käkar.
Jag sökte vård ca 7 månader efter aborten och var så sjuk så jag trodde jag skulle dö.
Jag tog 3 andetag i minuten
Min puls var 35 slag per minut ungefär
Jag var vitblek i hyn
Jag sov ca 20 timmar per dygn och hade konstant ont.
Jag fick frågan om jag ville ha antideprisiva utskrivet då det lät som psykiska problem. Stress..
Jag sa nej och gick hem, efter dom tagit blodprover.
5 dagar senare fick jag komma in igen för jag hade visst en hormonsjukdom som heter hypotyreos. Detta är när en sköldkörtel producerar för lite av ett hormon man behöver som kallas T4.
Jag fick medicin och blev sakta lite bättre. Men jag behövde hela tiden höja min dos, vid varje återkoll.
Sen blev jag gravid på nytt men denna gång behöll jag. Mina värden blev då ännu sämre, då ens hormoner styr hur detta hormon ska bildas mm. Hur mycket man behöver osv-
Så under min grav blev jag jätte sjuk.
Efter min grav så blev jag sjuk igen, för jag sänkte min dos efter jag fött men mina värden blev då sämre.
Alla läkare jag sökt mig till har sagt att det är stress jag lider av och att min hypotyreos inte är vad som gjort mig sjuk.
Jag har nu förtröttade binjurar som osså spelar en stor roll i hur jag mår.
När jag lever en vardag utan stress och min medicin (levaxin i rätt dos samt magnesium för mina muskelspänningar) så mår jag okej. Men om jag utsäts för stress, som en bilkrock jag nyss var med i, så ökas mitt behov av medicin. Då mina förtröttade binjurar gör så jag behöver mycket mer, snabbare, än annars.
Hormonell migrän, som en del lider av är egentligen vad det heter. Migrän som påvärkas av hormoner. Godis innehåller socker som påverkar dina hormoner, då insulin är en hormon bland annat. Mensckeln är ju en ren bergodalbana med hormoner högt och lågt.
Jag kan rekomendera:
Mer vital magnesium i kosttillskotts form i 2 till 3 veckor (3 tabletter om dagen) sedan byter du ut denna tablett till en cal mang formula, då det behövs BÅDE magnesium och kalcium i rätt dos för att få kroppen att må som bäst.
Detta har tagit bort ca 80 procent av min migrän.
Kolla upp din ämnesomstänning (TSH samt T4) och ligger TSH över 3.5 så skulle jag krävt medicin då det inte får ligga över 3.5 (fast vissa vårdcentralar har inte uppdaterat deras referensmall)
Magnesium är inget farligt i den dosen jag sa, och magnesium styr ca 300 saker i din kropp som du inte kan styra över själv så som matsmältning och muskelspänning. Vi lever i ett land där man ofta får i sig bra med kalcium och detta tömmer ens föråd på¨magnesium tyvärr.
Mer vital magnesium som finns att köpa på life, innehåller en nyttig magnesium. En del magnesiumtillskott innehåller rent utsagt farligt magnesium, så som magnesiumoxid eller magnesiumaparat.
Många med migrän får hjälp av magnesium, då det hjälper kroppen att slappna av, eller rättare sakt, din kropp kan inte slappna av som den ska utan rätt dos av magnesium samt kalcium ihop.
Det kostar ca 100 kr för 2 veckor, och verkar ganska snabbt, jag såg resultat efter 9 dagar. Så det kan vara värt att prova?!
Om du vill testa magnesium, tänk på detta:
Ät inte enbart magnesium för länge, utan byt sedan ut till magnesium och kalcium ihop (cal mang formula)
Ät inte fel magnesium.
Vid min grav hade jag migrän några grr i veckan.
Efter jag fött hade jag varje dag, jag spydde och mådde verkligen jätte dåligt. Jag var ljuskänslig och hade svårt att prata... Tro mig det var migrän!! Men jag lyckades att ta hand om min son felfritt ändå, var bara att amma mellan de att jag spydde och ha gardiner vid fönstrena. Pga av min magnesiumbrist så började jag pressa tänderna, detta märker du pga av den innre rand du får i innerkinderna.. Jag har bitskena så det hjälper lite. Men så fort mina hormonmediciner bärja hjälpa mer så blev det bara migrän någon gång i veckan. Och nu är det bara vid mens, ibland ägglossning och vid mycket godisätande (cocacola mm).
Men jag har ätit magnesuim i snart 5 veckor och har mått bättre sedan dess. Ska nu byta till kalcium och magnesium.
Tack så mycket för att du delar med dig! Så synd att det är så många, framförallt kvinnor som lider så av migrän...
Jag har också hört att magnesium och kalcium skall vara bra. Även omega3..