helenvaupptaget skrev 2011-02-28 14:38:22 följande:
Hejsan. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter, men det är som sagt mina (och jag är ingen läkare)
Jag hade knappt huvudvärk som liten. Jag var ganska frisk och glad.
Sen blev jag gravid, men valde abort. Efter detta så hände det grejer i min kropp, nya allergier, trötthet, ledsamhet, yrsel mm. Migrän och spända käkar.
Jag sökte vård ca 7 månader efter aborten och var så sjuk så jag trodde jag skulle dö.
Jag tog 3 andetag i minuten
Min puls var 35 slag per minut ungefär
Jag var vitblek i hyn
Jag sov ca 20 timmar per dygn och hade konstant ont.
Jag fick frågan om jag ville ha antideprisiva utskrivet då det lät som psykiska problem. Stress..
Jag sa nej och gick hem, efter dom tagit blodprover.
5 dagar senare fick jag komma in igen för jag hade visst en hormonsjukdom som heter hypotyreos. Detta är när en sköldkörtel producerar för lite av ett hormon man behöver som kallas T4.
Jag fick medicin och blev sakta lite bättre. Men jag behövde hela tiden höja min dos, vid varje återkoll.
Sen blev jag gravid på nytt men denna gång behöll jag. Mina värden blev då ännu sämre, då ens hormoner styr hur detta hormon ska bildas mm. Hur mycket man behöver osv-
Så under min grav blev jag jätte sjuk.
Efter min grav så blev jag sjuk igen, för jag sänkte min dos efter jag fött men mina värden blev då sämre.
Alla läkare jag sökt mig till har sagt att det är stress jag lider av och att min hypotyreos inte är vad som gjort mig sjuk.
Jag har nu förtröttade binjurar som osså spelar en stor roll i hur jag mår.
När jag lever en vardag utan stress och min medicin (levaxin i rätt dos samt magnesium för mina muskelspänningar) så mår jag okej. Men om jag utsäts för stress, som en bilkrock jag nyss var med i, så ökas mitt behov av medicin. Då mina förtröttade binjurar gör så jag behöver mycket mer, snabbare, än annars.