• Anonym (Tveksam)

Vad har ni för erfarenhet av Mirtazapin?

Jag ska alltså ta dem i kombinitation med Cipralex 15 mg?

Är inte det lite kaka på kaka?
    Jag har panikångest, depression och sömnrubbningar.

• Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av Mirtazapin?
  • Anonym (x)
    Anonym (Tveksam) skrev 2011-02-28 15:23:23 följande:
    Jag ska alltså ta dem i kombinitation med Cipralex 15 mg?

Är inte det lite kaka på kaka?
    Jag har panikångest, depression och sömnrubbningar.
    Det är en medicin man ofta brukar kombinera med andra antidepressiva.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (x) skrev 2011-02-28 15:24:32 följande:
    Det är en medicin man ofta brukar kombinera med andra antidepressiva.
    Jag vill ju helst undvika att ta en massa piller
    Har ratat oxascand och propavan. Vill bara bli frisk utan en massa piller.
  • Anonym (Molly)

Mirtazapin är en anitdepressiv medicin som inte fungerar bra på depression. Den skrivs främst ut för att förbättre sömnen. Man blir extremt trött någon timme efter man tagit dem och sover ofta bra på dem. Biverkningar är att du blir trött även på dagen, hjärnan blir trögstartad på morgonen/förmiddagen det värsta är dock att medicinen försämrar ämnesomsättningen samt leder till sötsug så 90% av dem som äter medicinen går upp ganska mycket i vikt. Det är dessutom en medicin som är väldigt svår att sätta ut, fruktansvärda abstinensbesvär under lång tid.

• Anonym (Tveksam)
    Anonym (Molly) skrev 2011-02-28 16:01:56 följande:
    Mirtazapin är en anitdepressiv medicin som inte fungerar bra på depression. Den skrivs främst ut för att förbättre sömnen. Man blir extremt trött någon timme efter man tagit dem och sover ofta bra på dem. Biverkningar är att du blir trött även på dagen, hjärnan blir trögstartad på morgonen/förmiddagen det värsta är dock att medicinen försämrar ämnesomsättningen samt leder till sötsug så 90% av dem som äter medicinen går upp ganska mycket i vikt. Det är dessutom en medicin som är väldigt svår att sätta ut, fruktansvärda abstinensbesvär under lång tid.
    Det är det jag blir på oxascand och propavan , såå trött dagen efter, men NOLL matlust. Så jäkla trött hela tiden.
    Varför får något som är likvärdigt plus att jag ska räkna med viktökning? Jag är redan tjock på riktigt, fastän jag knappt äter..
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Tveksam) skrev 2011-02-28 16:13:03 följande:
    Det är det jag blir på oxascand och propavan , såå trött dagen efter, men NOLL matlust. Så jäkla trött hela tiden.
    Varför får något som är likvärdigt plus att jag ska räkna med viktökning? Jag är redan tjock på riktigt, fastän jag knappt äter..
    Mirtazapin är inget bra utifrån viktsynpunkten, jag har haft måååånga läkare som säger att i princip alla går upp i vikt av mirtazapin. Enda anledningen till varför den skrivs ut är just för de sömnverkande egenskaperna. Läkarna tänker inte alltid på att man mår ännu sämre psykiskt av all den extra vikten som kommer på köpet av mirtazapin. Kan du inte få prova Valdoxan? Den medicinen ska ha också ha sömngivande egenskaper (utan att vara beroendeframkallande) och inte påverka vikten nämnvärt, nu när den börjat ingå i högkostnadsskyddet så skriver allt fler läkare ut den. Kolla in Voldoxan på fass.se och fråga din läkare om du kan få prova den istället?
  • Anonym (x)
    Anonym (Molly) skrev 2011-02-28 20:36:35 följande:
    Mirtazapin är inget bra utifrån viktsynpunkten, jag har haft måååånga läkare som säger att i princip alla går upp i vikt av mirtazapin. Enda anledningen till varför den skrivs ut är just för de sömnverkande egenskaperna. Läkarna tänker inte alltid på att man mår ännu sämre psykiskt av all den extra vikten som kommer på köpet av mirtazapin. Kan du inte få prova Valdoxan? Den medicinen ska ha också ha sömngivande egenskaper (utan att vara beroendeframkallande) och inte påverka vikten nämnvärt, nu när den börjat ingå i högkostnadsskyddet så skriver allt fler läkare ut den. Kolla in Voldoxan på fass.se och fråga din läkare om du kan få prova den istället?
    För mig funkade Mirtazapin bra mot depression och ingen trötthet och inga abstinensbesvär när jag slutade.

Däremot gick jag upp i vikt och slutade av den anledningen.
  • Anonym

Jag äter mirtazapin 45 mg mot  först o främst ångerst..jag mår faktiskt  jättebra av medicinen men önskar jag var  piggare ..stämmer väl in på att man somna bra på den så jag tar den runt 22 tiden..är seg om morgonen men hellre ha jag det så än  på dåligt som jag gjort  lite av  andra mediciner jag tagit..Har alltid varit under vikt och  gick ner en del på andra mediciner men med mirtazapinen har jag gått upp tillräckligt för att trivas med mig själv och hoppas på lite   fler kg..dom sagt jag är nöjd..

• Anonym (Tveksam)

Shit, vad jobbigt

Självklart  är måendet det viktigaste,tagit tablett nr 1.
    15mg.

• Anonym (Molly)
    Anonym (Tveksam) skrev 2011-02-28 21:01:44 följande:
    Shit, vad jobbigt

Självklart  är måendet det viktigaste,tagit tablett nr 1.
    15mg.
    Då sover du nog sött inom 2 timmar. Man blir så trött och mysig att man inte ens orkar ha ångest. Hoppas det kommer att fungera bra för dig.

Dröm sött!
  • teddy

Gick också upp väldigt mycket o fort av den medicinen. Därav även jag valde att sluta med den ialla kvickt.

Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av Mirtazapin?