• Linnic

är detta blöjeksem?

Min son är 7 månader och han har aldrig haft bekymmer med blöjeksem. Men nu har han blivit röd mellan skinkorna. Han är inte sårig på något sätt utan det ser snarare ut som skav. Det röda går i en ring likt en tomat över skinkorna. Är detta blöjeksem eller är det något annat?

Kanske en megakonstig fråga men vill gärna höra era synpunkter och tankar. Tack!!

• Svar på tråden är detta blöjeksem?
  • jejje82

Om du googlar på blöjeksem och väljer bilder så kanske du ser om det liknar det din son har eller inte.

• Linnic

jag har googlat mycket innan jag skrev inlägget. men jag har inte hittat några bilder att jämföra med. jag blir så orolig om det är något annat så det behöver behandlas.

• jejje82

Om du är orolig så ring bvc så får dom titta på det.

• Linnic

tänkte bara om det var någon annan som känner igen det eller haft något liknande. jag får ringa BVC imorgon.

• Flickan och kråkan

Blöjeksem ser ju ut som andra eksem. Oftast börjar det som röda prickar, lite upphöjda, och sedan kan det bli som röda torra fläckar/områden beroende på hur mycket eksem det är. Är det bara jämnrött över hela skinkorna så låter det inte som just blöjeksem.

• Linnic

mellan skinkorna (en halvmåne på vardera skinka) är det rött men utan prickar eller blåsor. ser mer irriterat ut.

• dripdrop

Så har min dotter haft nån gång, hjälpte att byta ofta (även kissblöja) så det inte är fuktigt o stryka på zinksalva, så det är nog en form av blöjutslag.

Svar på tråden är detta blöjeksem?