• SaraW

Bebis hysterisk vid amning

Jag har en två månader gammal bebis som ibland blir helt hysterisk när han ammar. Han äter en liten stund först och börjar sedan skrika hysteriskt. Det finns mjölk kvar (jag kollar när det händer) och han verkar inte mätt - dels har han ätit för lite för att vara mätt och dels så tar han tag om bröstet igen när jag lugnat ner honom och vi börjar om. Men även när vi börjar om blir han lätt hysterisk på nytt. Detta händer inte vid varje amningstillfälle men säkert åtminstone ett par gånger om dagen och börjar bli lite jobbigt både för honom och mig.

Finns det någon som har någon idé om vad detta kan bero på och framför allt vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Bebis hysterisk vid amning
  • Carisma95

Det tar ju en liten stund innan bröstmjölken "rinner till". (Spänner lite i brösten, men inte alltid man känner det själv). Kommer mjölken då jättefort (och mycket) händer det att min son också får smått panik. Det kan hjälpa att handpumpa ur lite först, så det inte kommer så mycket mjölk på en gång!

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • phoennah

Har du provat att rapa? Min kan släppa taget och gnissla till emellanåt och då är det (oftast) för att hen behöver bli rapad.

.
  • dripdrop

TS låter precis som min bebbe.

Oftast är det för att hon behöver rapas. Ibland tror jag även det beror på att mjölken inte kommer tillräckligt fort om hon har en ökningsperiod eller så.

• Loreena

Min bebis har också haft perioder när han varit ledsen vid amningen. Då har jag helt enkelt accepterat att han inte varit hungrig just då, väntat och erbjudit bröstet senare. Jag vill att amningen ska vara en positiv upplevelse för oss båda. Om det gått för lång tid och jag vetat att han varit hungrig, men inte kunnat komma till ro så har jag gett honom nappen först och sedan bytt ut den mot bröstet. Han har främst krånglat med amningen när vi varit bortresta, eller när han velat ändra sina matrutiner(hur ofta han äter)

Svar på tråden Bebis hysterisk vid amning