• Anonym

Måste jag vara fastande innan jag ska ta dessa prover??

Vilka blodprov måste man vara fastande innan man tar dom....?
    Läkaren sa ingenting men jag har för mig  att jag måste vara det..min dotter skall också ta ett järnvärde prov o hon ska vara fastande...

Jag ska ta Blodstatus,Glukos,kolestrol,järn o en massa annat...men ellerhur måste man vara fastande vid socker o järn prover??

• Svar på tråden Måste jag vara fastande innan jag ska ta dessa prover??
  • Anonym

järnprov (inte hb!) ska man vara fastande...
    Är det långtidssocker, hba1c, behöver man inte vara fastande...

• J W

Har du en remiss?
    Om du har det så kan du titta på den och står det ett litet "f" framför provet du ska ta så är det fasteprov.
    (iaf på våra remisser...)

• Amazina

JA!! Du ska vara fastande!

• Anonym

Japp, har remiss...kollar på remissen nu och det står inte ett enda "f" framför något prov därimot står det...ex P eller S....

• Anonym

Ska ta några prover som heter P-Järn ,  P-Glukos ,  Hb(B)-HbA1c

• Maddisen80
    Anonym skrev 2011-02-28 16:25:27 följande:
    Japp, har remiss...kollar på remissen nu och det står inte ett enda "f" framför något prov därimot står det...ex P eller S....
    Du ska vara fastande när du ska kolla blodsocker , så du får inte äta efter 24 eller dricka.
  • Anonym
    Maddisen80 skrev 2011-02-28 16:27:16 följande:
    Du ska vara fastande när du ska kolla blodsocker , så du får inte äta efter 24 eller dricka.
    Ok men e nånting av det jag skrev blodsocker?  Ska även ta blodstatus....
  • Maddisen80
    Anonym skrev 2011-02-28 16:29:31 följande:
    Ok men e nånting av det jag skrev blodsocker?  Ska även ta blodstatus....
    Jo men de är lika bra att du är fastande för annars kan blodproverna visas fel
  • Anonym (Usk på labb)

p-glukos är blodsocker... Hb(B)-HbA1c är långtidssocker, man ser hur ditt blodsocker har legat under en längre tid.
    Järn är ett fasteprov.

P och S före står för plasma och serum. Så man vet vilka prover som ska centrifugeras

• Anonym (Usk på labb)

Läkarna har förresten inte så stor koll på vilka som är fasteprover eller inte... Man får ofta skicka hem folk och be de återkomma fastande när de kommer från läkaren med sin remiss

• enarjohansson

Hej jag skall ta blodprov kollesterol masste jag vara fastande tacksam for svar Enar Johansson Loei Thailand.

Svar på tråden Måste jag vara fastande innan jag ska ta dessa prover??