• MrsB6

Får man fråga frisören om råd?

Jag läste i någon tidning för massa år sedan om hur människor från olika yrken var så trött på hur man missuppfattade deras arbetsuppgifter, där var den för frisörer värsta frågan "Tycker du att jag ska klippa lugg?" med motiveringen att det får vi faktiskt ta och klura ut själva för vi kommer bli besvikna och koppla det till dem eller något liknande.

Hur som helst har jag aldrig frågat en frisör vad de tycker om hur jag ska klippa mig, men ibland tacksamt accepterat spontana förslag efter att jag redan har sagt vad jag har tänkt på.

Jag har aldrig någon extrem frisyr, om jag skulle vilja fråga något just nu skulle det vara vilken längd som skulle passa mig bäst, men jag vet inte om det är hennes jobb att avgöra det och jag hatar att ta för mig / ta plats Rynkar på näsan 

Är det fult att be om råd för klippningar eller helt inom deras arbetsuppgifter? 

• Svar på tråden Får man fråga frisören om råd?
  • Stårscha

Jag tycker att det är helt inom deras arbetsuppgift, på samma sätt som jag skulle be om tapetseringsråd i färghandeln, eller hjälp att hitta en passande doft i parfymavdelningen. En frisör har erfarenhet av hår och kan förutse hur exempelvis klippning av lugg skulle påverka hur personen X uppfattas, och hur det skulle rama in hennes ansikte.

Sen kanske frisörerna tycker att det är den jobbigaste delen av deras jobb, men alla jobb har väl saker som inte bara är glassiga. Hur kul att det till exempel för en domare att bli hotad, eller för en lärare att sära två barn som slåss med knytnävarna och spottar på varandra? It comes with the territory.

• Munchies

Jag låter alltid frisören välja själv hur hen ska klippa. Har aldrig varit några problem, de flesta tycker att det är kul med fria tyglar.

• BuoBä

Eh? Det ingår väl i allra högsta grad i en frisörs jobb att ge råd om en passande frisyr utifrån kundens ansikte, intresse av att sköta håret osv osv. I alla fall när man sitter i frisörstolen.

Det jag kan tänka mig att den där tidningen refererade till är att frisören kanske inte uppskattar att få frågor om hår på sin fritid. Det gäller troligen de flesta yrken. En läkare på fin middag blir sällan glad om bordsgrannen börjar rabbla småäckliga symptom, och en programmerare tröttnar fort på att alla ska fråga om varför deras dator inte funkar som den ska...

• Stårscha
    BuoBä skrev 2011-02-28 17:16:41 följande:

Eh? Det ingår väl i allra högsta grad i en frisörs jobb att ge råd om en passande frisyr utifrån kundens ansikte, intresse av att sköta håret osv osv. I alla fall när man sitter i frisörstolen.

Det jag kan tänka mig att den där tidningen refererade till är att frisören kanske inte uppskattar att få frågor om hår på sin fritid. Det gäller troligen de flesta yrken. En läkare på fin middag blir sällan glad om bordsgrannen börjar rabbla småäckliga symptom, och en programmerare tröttnar fort på att alla ska fråga om varför deras dator inte funkar som den ska...

Så sant! Är man ledig ska man få vara ledig.
Svar på tråden Får man fråga frisören om råd?