• Prinsessan Zelda

ni som har/haft p-stav

Funderar på att sätta in en p-stav istället för att hålla på med kondom hela tiden.

Ni som haft eller har det, har det fungerat bra? Tycker mest man hör negativa saker, alla biverkningar osv.

Nån som också har positivt att säga.

• Svar på tråden ni som har/haft p-stav
  • Jaynee
    Jag satte i min första p-stav när jag var 17 år, då fick jag ungdomsrabatt och provade (det kostade ändå bara 65 kr). Känns som att jag bara hade positiva bieffekter.

1. Det är bra mycket billigare än de flesta preventivmedel på marknaden (3-5 års skydd för ca en tusenlapp).
    2. För mig försvann mensen helt, många blöder konstant, så det är en chansning.
    3. Det är smidigt, man behöver inte komma ihåg att ta ett piller varje dag eller att sätta på en kondom när det hettar till.
    4. Fick ökad sexlust, åtminstone när jag satte in första staven. 
    Men som sagt, om du börjar blöda konstant och få hormonförändringar som gör att du går upp jättemycket i vikt eller svettas ständigt kan det kännas som en onödig utgift. Man vet inte förrän man provat, lycka till :)
  • Anonym (Implanon*2)

Jag har haft Implanon i två omgångar. Det går inte att säga innan hur någon kommer reagera på staven, inte ens med t ex piller med gulkroppshormon. Det är väldigt individuellt hur staven upplevs. Allting har ju för- och nackdelar, och det var fakitskt de övervägande nackdelarna som gjorde att jag till slut tog ut staven för gott.

Nackdelar jag upplevde:
    - Mens 20-25 dagar/månad
    - Kraftigt minskad sexlust
    - Fult ärr efter uttag/insättning

Fördelar jag upplevde:
    - Ekonomiskt fördelaktigt, billigare än p-piller t ex.
    - Den sitter där den sitter! Implanon sitter i tre år, och då behövde jag inte tänka på att t ex ta ett piller varje dag.
    - Gick ned ca 10kg - men det behöver ju faktiskt inte vara kopplat till Implanon
    - Väldigt säker preventivmetod, påverkas ej av t ex maginfluensa.

• Lisa2

Jag tyckte det bara att det var positivt med p-stav.
    Mensen försvann (skönt), jag hade inga biverkningar och man behövde inte tänka på att komma ihåg att ta piller.
    Mitt ärr efter isättning och uttagning syns nästan inte.

Jag tyckte att det var toppen!!!

• Prinsessan Zelda

det man funderar på är om det är värt att testa... har man inga biverkningar är det ju perfekt!

• mlinz

Nej, blödde konstant i 3 månader och hade ett humör som inte är av denna värld.. Aldrig igen :)

• Anonym (har pstav)

Jag har p-stav, den går ut i sommar så 2.5 år har jag haft den ungefär. Det är det bästa jag provat. Inget piller att behöva komma ihåg osv. Jag hade inga biverkningar förutom att jag fick som en mens direkt när den sattes in och sedan en mens till cirka 2 veckor efter. Men det var knappast något konstigt då min menscykel alltid reagerar när jag drar igång nya preventivmedel. Efter 2 månader var det tillbaka igen och sen dess har jag haft en gång i månaden precis som vanligt. Super!

• EeMe

satte in implanon och det funkade hur bra som helst. Inga biverkningar, ingen mens bara sköna dagar!

Sedan när den var "slut" efter tre år bytte jag till jadelle som jag inte kan rekommendera någon, den var besvärlig att sätta in och ta ut (detta gäller ju för alla och är inte kopplat till kroppeno ch ur man reagerar på hormoner). Jag mådde inte bra på den utan bytte snabbt tillbaka till implanon. Denna vändan funkade det inte lika bra, hade en hel del mens (alltså ofta) men mycket liten mängd...

Allt som allt är det antagligen ett preventivmedel jag skulle använda igen om det var aktullt. Tror nämligen att jag inte kommer att använda mig av hormonpreparat igen. 

• Anonym

Jag hade Implanon och fick acne på ryggen och i ansiktet + att jag gick upp i vikt.
    Sen ändrades PH värdet i underlivet så jag hade stoora problem och hade ofta ont och upplevde svidande smärta speciellt efter sex.
    Och efter de när jag tog ut den fick jag ett utomkveds som läkarna sa kunde bero på p-staven av nån anledning.

Så.. Jag skulle aldrig rekomendera den till någon.
    Även om de är ett säkert skydd och jag slapp min mens i de 2 år som jag hade den.

• Anonym

Tyvärr inget positivt att säga. Hatade min p-stav, fick dålig hy och gick upp i vikt. Blev sr som med pms hela tiden.
     Skaffade kopparspiral istället och det var super.
    Lite mer blödning och mensvärk, annars toppen!! 

• Anonym

Jag hade en p stav för några år sen.
    Säger bara att Jag ÅNGRAR det!
    Jag hade mens VARJE dag under 1-2 år. VARJE DAG!
    och sen när den skulle tas ut , så var det krångligt. Har en fult stort är på armen nu, trots bm sa att man inte får ärr.
    Så nej, välj ett annat alternativ säger ja.
    P-piller började jag med sen, funkade perfekt,

• EeMe

OOOPS! Skrev fel!

implanon = bra

Jadelle = Dålig

Allt enligt mina personliga erfarenheter - i och utsättandet av jadelle däremot är ju lika för alla (jobbigt, med andra ord)

• hellish89

Jag har haft P-stav i två omgångar (3 år varje gång).
    Jag är nöjd med allt utom att jag fick rätt mycket acne på ryggen :/
    Annars var min mens som vanligt, en gång i månaden och allt annar var med som det brukar!
    Tror inte det spelar någon roll vad alla säger, för det är en chansning! Har kompisar som har fått massa dåliga biverkningar av P-stav och vissa som inte fått någon!
    Så det är nog bara att testa och se! :)  

• enita

Jag är just nu inne på min tredje p-stav och trivs hur bra som helst! Haft Implanon alla 3 gångerna och det har fungerat toppen!

Billigt då man bara betalar en gång på 3 år

Lättsamt eftersom den sitter där den sitter och man behöver inte tänka på varken piller varje dag eller vad som händer om man blir magsjuk. Staven påverkas inte av något sådant!

Dom första 6 åren (med de två första stavarna alltså) hade jag ingen mens alls under hela tiden! Stavarna satt då på insidan överarmen, mellan musklerna, men nu med tredje staven så sattes den in på "baksidan" överarmen istället, lixom precis över armbågen, och då kom min mens tillbaka men helt regelbunden och normal! Jag fick höra att man inte sätter in stavarna på insidan överarmen längre pga vissa risker när den sedan ska plockas ut, men det kanske beror på vilket landsting man bor i? Jag vet inte.. Nöjd är jag iaf oavsett var staven är placerad! Inga fula ärr har jag fått heller trots att två av stavarna satt på iprincip samma ställe. Bara en prick syns om man letar ;)

Inga problem med varken hy, humör eller viktuppgång för min del! Ökad sexlust och faktiskt stabilare humör :) Mindre nedstämd. 

Så olika det tydligen är! 

Svar på tråden ni som har/haft p-stav