• thessirese

Flammig/repig spishäll

Vi bor i hyresrätt och vår spishäll har blivit flammig, eller möjligtvis repig. Fast det känns inte när man tar på det. Jag skulle gissa att det blivit efter att det stått blöta grytor på, eftersom alla märkena är runda, som efter kanten på en gryta. Jag provade någon häll-rengöring idag, men det funkade inte, och inte heller går det bort med svinto eller skrapa.

Någon som har några tips på hur jag får bort det? Tack på förhand!

• Svar på tråden Flammig/repig spishäll
  • Tecken

Det finns en spishäll-svamp att köpa (tror det är Vileda som gör den, men kan minnas fel). Den funkar bra på min häll iaf. Först tar jag skrapan, sedan hällrengöring och så lite med svampen + vatten. Då brukar det bli rent.

Är det repor så tror jag inte att det finns så mycket att göra, tyvärr.

• Tecken

Ser nu att du skrivit att du använt svinto - repar inte det?

• 84 Anna

Jag har samma problem. Det är massor med små vita repor som gör att den ser alldeles mjölkig ut. Hoppas att någon har en lösning på problemet!

• sommar2001

Har du testat Electrolux rengöring för spishällar? Annars är den helt överlägsen.
    HAr du använt aluminium kastruller?

• Clotilda

Oj, använd INTE svinto eller skrubba med svamp på en spishäll. Det är mycket möjligt just det som är problemet. Ingrodd smuts som man inte får bort genom att torka använder man en slags skrapa med rakblad till. Här torkar vi bara av hällen med lite köksrengöring och hushållspapper.

• thessirese

Jag har inte skrubbat hela spisen med svinto, tog bara lite lite på ett litet litet ställe för att se om det hjälpte!

sommar2001: Nej, den har jag inte provat, men nu när du frågar om aluminiumkastruller så är det möjligt att jag har det... Jag vet faktiskt inte vad det är för material?

• sommar2001
    thessirese skrev 2011-03-01 08:11:18 följande:
    Jag har inte skrubbat hela spisen med svinto, tog bara lite lite på ett litet litet ställe för att se om det hjälpte!

sommar2001: Nej, den har jag inte provat, men nu när du frågar om aluminiumkastruller så är det möjligt att jag har det... Jag vet faktiskt inte vad det är för material?
    Aluminium kan ge missfärgning och då blir det flammigt.
    Köp dig en skrapa om du inte har det sen köper du Electroluxs hällrengöring. Flaskan har en bild av en häll samt röd kork.
    Om du känner med fingret på glaset så känns det om missfrägningen ligger ovanpå glaset och då ska det hjälpa. Känner du inget så är det troligtvis aluminiumkastrull/panna som orsakat det.
Svar på tråden Flammig/repig spishäll