• Gosekosan

Till er som är personlig assistent åt ert eget barn...

...hur går man till väga för att försöka bli det och hur mycket tjänar ni som personlig assistent? Vår son behöver särskilt stöd för att klara av dagis och just nu verkar det väldigt svårt bara att få en dagisplats så jag funderar över möjligheterna att vara hans assistent. Han behöver mkt träning och jag begriper inte hur vi ska få ihop allt om jag ska jobba och han vara på dagis. Jag vill inte att hans utveckling ska bli lidande pga mitt jobb! Tips någon?

• Svar på tråden Till er som är personlig assistent åt ert eget barn...
  • ulricaa

Mitt tips är att du tar kontakt med kuratorn på habiliteringen. Hon/han vet allt om hur man ansöker och vad man ska "trycka på" i LSS/LASSansökan.

Har precis blivit beviljad assistans för min son, men inte kommit igång riktigt. Ska ha assistansen via ett kooperativ, så vi bestämmer lön själva. Tror att beloppet är runt 200 kr/h och det ska då täcka lön, skatt, arbetsgivaravgifter etc.

Ett alternativ kan ju också vara att kommunen ordnar med assistent åt honom på dagis.

/Ulrica

• meya

Först måste du ha ett LSS/LASS-beslut och det får du genom kommunen. Sen är det försäkringskassan som betalar ut pengarna. Vi har precis sagt upp vårt"avtal" med kommunen och har anlitat ett privat företag. Vi kommer att ta ut 110kr i timmen och assistenterna får 97:- i timmen... Sen får man nåt som heter assistansomkostnader. Pengar som bara försvinner när man har kommunen som arbetsgivare. Det handlar om flera tusen...

• S Sofia

Jag är assistent åt min son genom assistansia!
    www.assistansia.se

Vi fick hjälp av kuratorn på habiliteringen att skriva ansökan till kommunen, att få beskedet tog lååång tid så börja tidigt!

Sen är det bara kolla vad som passar er bäst, om det är privat företag, kommunen eller kanske att ni själva tar hand om allt!

Lycka till

• meya

Vi har åxå Assistansia. De verkar bra tycker vi!

Svar på tråden Till er som är personlig assistent åt ert eget barn...