• Anonym (Svårt! Hjälp!)

Lägenhetsförsäljning

Om du ska sälja din bostadsrätt och har haft visning, men inga bud har kommit in. Det säljs en liknande lägenhet i området som är visning helgen efter, den är mer renoverad och har 100.000 mer i utgångspris. (kommer säkerligen gå upp minst 200.000 i budgivning)
    Vad skulle du göra? 
    Många som var på visiningen på din lägenhet,pratade om den som visas nästa helg

Skulle du vänta till den är såld och ha ny visning, eller skulle du sätta ut ett acceptpris innan visning av den andra lägenheten?

De är likadana lägenheter förövrigt 

• Svar på tråden Lägenhetsförsäljning
  • Clotilda

Jag skulle nog ta det lite piano. I alla fall tills första visningen av den andra lägenheten har varit. Efter det skulle jag nog slänga in en till visning av min och sen vänta. Spekulanterna vill säkert jämföra.

• Anonym

Jag skulle också ta det lugnt. Det är en lägen het med flera intresserade, troligtvis kommer de som inte vann budet komma på nästa visning av din lgh.

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

Ingen mer?
    Om jag skulle sätta acceptpris så funderar jag på att sätta ut lite mer än den andra lägenhetens utgångspris, eftersom den kommer att stiga ca 200.000...
    Himla vad svårt det är...är i valet och kvalet 

• Bei Bei

Om det tänkta acceptpriset är högre än ditt nuvarande utgångspris så skulle jag inte gå ut med det.
    Har du inte fått några bud på utgångspriset, så ha is i magen och vänta.

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

Hmmm...ni kanske har rätt, men mäklaren tycker vi ska jag höja och sätta ut Acceptpris, men det är ju jag som bestämmer...

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

En fråga till ska man ha kvar annonsen och skriva typ, ring för visning? Eller ta bort den och köra en nytt visningstillfälle?

• skorpionen80

Vad är acceptpris? Om ingen budade på utgångspriset, varför skulle de då betala mer för ett acceptpris?
    Jag skulle ha is i magen, här ligger objekten ute i mer än 100 dagar i genomsnitt. Skulle även funderat på om jag kunde fräscha upp lägenheten lite utan alltför stora kostnader.

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

Det är många som har acceptpris vilket innebär att det är det man accepterar.
    Utgångspriset är inte det säljaren vill ha, lite dumt kanske men så är det.
    Jag vet en som vann budgivningen som gick upp massor, men hon fick den ändå inte för säljaren vela ha mer.
    Sen gick den lägenheten ut igen och det budades mera och säljaren fick mer än den velade ha.

Nej fräscha upp den kommer jag inte att göra kostar mer än det smakar.
    Jag tror jag avvaktar till den andra lägenheten har budats klart och de som inte fick den och var med på budgivningen kommer att vilja ha min.
    + att då vet jag vad den gick för. 

• Anonym

Man kan aldrig jämföra hur andra har gått till väga, inte heller vad andra får. Det handlar om läge, våning, standard osv.
    Jag hade nog inte satt acceptpris då det för mig är ett tecken på att den inte blir såld. Däremot skulle jag ha en visning antingen samma helg eller helgen efter den andra lägenheten är ute. Då för att spekulanter ska kunna jämföra och se om det verkligen är värt de extra pengarna. De får också tips på vad de kan göra i din lägenhet och kan föra över tänket...

• skorpionen80
    Anonym (Svårt! Hjälp!) skrev 2011-03-01 08:32:49 följande:
    Det är många som har acceptpris vilket innebär att det är det man accepterar. Utgångspriset är inte det säljaren vill ha, lite dumt kanske men så är det. Jag vet en som vann budgivningen som gick upp massor, men hon fick den ändå inte för säljaren vela ha mer. Sen gick den lägenheten ut igen och det budades mera och säljaren fick mer än den velade ha. Nej fräscha upp den kommer jag inte att göra kostar mer än det smakar. Jag tror jag avvaktar till den andra lägenheten har budats klart och de som inte fick den och var med på budgivningen kommer att vilja ha min. + att då vet jag vad den gick för. 

Hur mycket mer renoverad är den andra lägenheten? Nu när vi tittar på hus så är prio ett att den är fräsch. Skulle absolut inte köpa ett mindre fräscht hus bara för att det fräscha på samma gata blev sålt. Sen finns det ju folk som köper läget mer än huset/lägenheten. Och folk som vill ha renoveringsobjekt, de kikar kanske hellre på din lägenhet än grannens. Men är det inte mycket som skiljer har ni ju troligtvis samma spekulanter, och då funkar det ju så som du skriver (om ni även bor på samma våningsplan etc).
  • Anonym (Svårt! Hjälp!)

Vi bor på samma våningsplan. Det som skiljer är att de har nya golv och att de inte har några trösklar. Badrummen är lika, förutom att jag har badkar de dusch (ingen dusch kabin, utan direkt på golvet med list)Köket har de satt ny bänkskiva med nytt kakel, medan jag har vitt. Deras lägenhet är målad helt vitt, medan min har tapeter. Det är det som skiljer dem åt. Min är fräsch, men man kanske vill sätta in nya golv och kanske slipa parkett i vardagsrummet. Båda är stammbytta, helkaklat badrum med klinkersgolv.

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

I Stockholm ligger inte lägenherna så länge som 100 dagar, vet ej vad snittet är men i regel är de sålda veckan efter visning.Eller innan visning!
    Jag har bestämt mig för att vänta ett tag om ingen kommer med ett bud de närmsta dagarna 

• skorpionen80
    Anonym (Svårt! Hjälp!) skrev 2011-03-01 10:50:48 följande:
    Vi bor på samma våningsplan. Det som skiljer är att de har nya golv och att de inte har några trösklar. Badrummen är lika, förutom att jag har badkar de dusch (ingen dusch kabin, utan direkt på golvet med list)Köket har de satt ny bänkskiva med nytt kakel, medan jag har vitt. Deras lägenhet är målad helt vitt, medan min har tapeter. Det är det som skiljer dem åt. Min är fräsch, men man kanske vill sätta in nya golv och kanske slipa parkett i vardagsrummet. Båda är stammbytta, helkaklat badrum med klinkersgolv.
    Nä, fast jag bor inte i Stockholm =) Och frågan var ju var jag skulle göra i din sits ;)
  • Anonym (Svårt! Hjälp!)

I Know, vela bara förklara...

• Anonym

När budgivningem på den andra lägenheten är klar, fråga mäklaren om hans/hennes "tvåa" vill ha er till något lägre pris.

• Anonym

Glömde: du kanske ska byta till den mäklaren som säljer den andra lägenheten?

• Anonym (Svårt! Hjälp!)

Tack för tipsen! Men jag har skrivit på ett 3-månaders kontrakt med min mäklare och jag tror det löser sig, gäller bara att ta det lugnt...tror jag..

Svar på tråden Lägenhetsförsäljning