• hösttösen

HUR och VEM meddelar du på ditt jobb när du måste vara hemma pga sjukdom eller VAB?

Hej,

Hur meddelar du sjukdom eller VAB till ditt jobb? Mail? SMS? Telefonsamtal?

Och vem på ditt jobb ringer/mailar/sms:ar du?

• Svar på tråden HUR och VEM meddelar du på ditt jobb när du måste vara hemma pga sjukdom eller VAB?
  • IsDimma

Jag ringer jobbet om jag inte ska öppna (jobbar på förskola). Öppnar jag så smsar jag någon annan som också öppnar eftersom det då inte finns någon på jobbet.
    Sen smsar jag rektorn också.

• Pia och Elna

Närmaste chef, växel samt kollegor som kan vara berörda. Via mail om inget annat har önskats av chef, kollegor eller växel. Sen ser jag givetvis till att meddela om jag har möten eller liknade där någon berörs av min bortavaro.

• Jessa med 3

Är lärare och på min nya skola ringer man bara ett samtal: till vikarieanskaffaren. Jätteskönt!

• Queenie70

Första dagen ringer jag min närmaste chef, sedan smsar jag på morgonen om det blir fler dagar att jag är fortsatt hemma.

• Hanniz84

ringer till jobbet, den som svarar får medela chefen, om det inte är hon som svarar

ISA 1/8-2009 <3 Lillesyskon BF 16/4-2011 <3
  • MariaX m 2

Jag sms:ar vår rektor och så brukar jag meddela någon på mitt rum. Är gymnasielärare.

Det kallas tvivel det där som stör...
  • Kajee

Ringer arbetslagsledaren och skolans telefon. Ibland behöver jag ringa efter vikarie själv också.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Stårscha

Jag ringer någon av kollegorna (den som först svarar i telefon) och ber denne meddela berörda om det visar sig på morgonen att jag inte kan komma den dagen. Om jag redan kvällen innan vet att jag inte kan komma så mailar jag chefen och en kollega. (Chefen sitter i en annan stad, så det är kollegorna som blir mest direkt berörda)

• hösttösen

OK, tycker ni det är viktigt att man ringer istället för att meddela på annat sätt?

• Butterscotch

Jag mailar de kollegor som jag avtalat något med under dagen. Chefen mailar jag oftast inte, om jag inte har nåt möte med henne förstås. Om jag själv är sjuk brukar jag ändå kunna jobba hemifrån, kanske inte orkar hela dagen men nästan. Om jag vabbar får jag förmodligen ställa in det som inte är akut.

Svar på tråden HUR och VEM meddelar du på ditt jobb när du måste vara hemma pga sjukdom eller VAB?