Skillnad mellan sammandragningar och förvärkar
Hej!
Någon som vet var det är för skillnad mellan sammandragningar och förvärkar? Är i vecka 37 och vet att jag har något av det, men är inte säker på om det är sammandragningar eller förvärkar!!!
Hej!
Någon som vet var det är för skillnad mellan sammandragningar och förvärkar? Är i vecka 37 och vet att jag har något av det, men är inte säker på om det är sammandragningar eller förvärkar!!!
förverkar gör ont, sammandragningar blir bara maggen hård
men förvärkar gör väll inge nytta eller?
jag trodde det va så att sammandragningar öppnar medan förvärkar bara tränar livmodern..
I såfall är det förvärkar jag har... inte lätt att veta. Varken förvärkar eller sammandragningar öppnar väl. Är väl först när de "riktiga" värkarna kommer som man öppnas!
Kanske lite förvirrande svar, men jag försöker förklara.
Jag gick med sammandragningar i princip från v.20-v.35. I v.30 fick jag riktiga värkar, förlossningen satte igång, blev stoppad med bricanyl och fick göra flera vändor till förlossningen innan sonen föddes i v.35.
Sammandragningarna tränar livmodern och SKA inte göra ont, visst kan de vara obehagliga, men du ska inte känna att du skulle vilja ta smärtstillande eller så. Då är det nog tal om förvärkar - eller värkar.
Eftersom jag gick med sammandragningar så länge så öppnades jag litegrann tidigt. Livmodertappaen kortades osv. Det är ju delvis därför man har sammandragningar, för att förbereda livmodern på förlossning. Men i mitt fall så var de på tok för intensiva alldeles för tidigt.
Och skillnaden mellan förvärkar och värkar kan vara jättesvårt att säga. Jag kan inte säga när mina förvärkar övergick till värkar. Skulle nog tro att jag fick värkar på en gång.
(vanliga värkar, inte krystvärkar alltså...)
Lycka till, vad än det är du känner så dröjer det nog inte så länge nu
Sammandragningar tränar livmodern, det har man oftast hela andra halvan av graviditeten. De ska inte göra ont, men kan vara lite obeghagliga. Magen blir alldeles hård under nån halv minut eller så.
Förvärkar är sammandragningar som gör ont. Men de kommer inte regelbundet, och avtar efter ett tag.
Riktiga förlossningsvärkar är också sammandragningar som gör ont, men de kommer mer och mer regelbundet, tätare och ökar i styrka.
Undrar också, om man har förverkar betyder det då är förlossning är nära eller betyder det ingenting?
Nej, man kan ha förvärkar i flera veckor, tyvärr
Men om förvärkarna blir mer och mer regelbundna, inte avtar och ökar i styrka, så kan man nog ta det som ett tecken.
sammandragningar är samma sak som förvärkar.
sen är det VÄRKAR man har vid förlossningen.
Det sa min BM i alla fall. Och så står det i Lennart Nilssons bok.
Tack för alla kommentarer!
Igår hade jag sammandragningar (magen knöt sig och blev stenhård). Jag har haft så förut, men då har de släppt efter en liten stund. Nu håller de i sig i timmar. Släpper något när jag vilar, men så fort jag reser mig upp - är de där igen. Har provat med att ta ett bad men magen var lika stenhård för det. Hade även som mensvärk på förmiddagen. Kan tillägga att jag är i v 30 och att dessa sammandragningar inte gör ont, men ska jag vara orolig?
puff
Min lilla kille är tre veckor idag. Sammandragningar hade jag med honom från v. 25 ungefär. Kom inte alls regelbundet och gjorde inte ont.
Ungefär på bf-dagen började sammandragningarna komma mer regelbundet och jag kunde i princip klocka dem till var åttonde minut. Samtidigt hade jag liiiite molande värk i mage och rygg. (Förvärkar enligt min bm)
Dagen innan Elliot föddes var jag hos bm för att kolla upp om något hänt (hade då gått en vecka över tiden). Jag var öppen två cm och livmodertappen var mjuk, så lite nytta hade förvärkarna gjort. Bm gjorde då en hinnsvepning på mig och tre timmar senare gick vattnet. Då började de riktiga värkarna. Samma ihållande lilla smärta i rygg och mage som vid förvärkarna, men en intensiv mensvärssmärta som man knappt vill överleva i anslutning till sammandragningarna, som då kom oftare och oftare.
Så såg det ut för mig! Hoppas ni blev lite klokare!
piff
Håller med Adelisa, sammandragningar och förvärkar är detsamma. Ingen av dom gör ont utan magen över bara inför dom verkliga värkarna som alltså gör ont och som visar på att förlossningen har startat...
Jag har hört att dessa sammandragningar ska sluta efter ca 30 sekunder. Mina höll i sig i timtal och magen knöt sig så fort jag reste mig upp. Är bättre idag, men det känns fortfarande inte helt ok, de gör som sagt vad inte ont.
Poppi:
Det finns ju de som har smärtsamma förvärkar i flera veckor innan förlossningen startar, så bara för att de gör ont behöver det ju itne betyda att förlossningen är på G..