• Postis

Förkyld av träning

Den här vintern har jag varit oftare förkyld än vad jag brukar. Inte jättedålig med feber och en massa snor, men tung i huvudet, orkeslös och lite ont i halsen. Så som det känns innan en förkylning bryter ut. Har vid flera tillfällen mått såhär i ett par veckor utan att det blivit något mer av det. Varje gång har det kommit efter att jag försökt komma igång med träning. Jag promenerar ofta och tränar dagligen på min pilatesboll, men så fort jag försöker mig på att jogga eller träna på gym så får jag förkylningskänsla efteråt.Vad beror det på? Hur ska jag bära mig åt för att komma igång med träningen?

• Svar på tråden Förkyld av träning
  • Liten Mjau

Hur äter du när du tränar?

Jag har fått det förklarat så här. När man tränarså bryter man ner musklerna så de ska byggas upp starkare. För att muskler ska byggar så behövs proteiner. Om man inte äter ordentligt när man tränar, dvs till sätter proteiner så tar kroppen av det egna förrådet. Det största proteinförrådet i kroppen är immunförsvaret. Såmed andra ord tränar du blir du sjuk om du inte tillför proteiner.

Denna enkla förklaring fick jag när jag trodde det räckte att jag åt några mackor när jag kom hem. Iband utan pålägg :-/
    Detta är säkert en förenklad förklaring men det hjälpte mig. Jag började äta mackor med skinka och keso tex när jag hade tränat och peppa peppa men jag har faktiskt inte blivit sjuk efter detta.

Rätta mig gärna om jag har fel.är ju inte direkt utbildat i ämnet.

• Postis

Intressant.

När jag varit ute och joggat för några veckor sedan åt jag frukost ca entimme efter att jag kommit tillbaka. Åt äggröra och skinka bl a. Proteiner, men kanske intagna för lång tid efter träningen?

I lördags gjorde jag ett nytt försök att jogga, och jag minns tyvärr inte vad och när jag åt efteråt. Dock så äter jag ganska mycket proteiner så det är troligt att jag fick i mig det, men kanske blev det också rätt lång stund efter avslutad träning. Jag blev inte förkyld efter i lördags så idag har jag varit på gymmet. Åt middag när jag kom hem, så det blev ca en halvtimme efter träningen. Hoppas jag slipper bli förkyld nu.

• sassus

Jag har också hört att anledningen till att man ofta blir sjuk när man precis kommit igång med träningen är ett för lågt intag av proteiner.

• mamimami

Hej!

Om jag inte fått tillräcklig sömn vet jag att det inte kan bli några högintensiva pass. När jag inte har tänkt mig för har man känningarna dagen efter i halsen. Återhämtning är jätteviktig mellan pass också för att immunförsvaret ska klara nedbrytning av träningen. Det finns såklart en mängd faktorer men denna brukar vara stor.

Ps. du behöver äta inom en halvtimme efter jogg eller annan aktivitet.

Karin

Svar på tråden Förkyld av träning