• Lonely­Bitch
    Äldre 28 Feb 23:16
    2085 visningar
    2 svar
    2
    2085

    Vad gäller vid flytt utomlands?

    Har sökt runder på nätet men hittar inget svar på detta.?!

    Jag och min man har försökt få barn i ganska exakt 10 år nu, med bara x antal MF som resultat. Så vi har insett att det får räcka nu och har pratat en del om adoption.

    Kruxet är att vi inom 2 år kommer att flytta utomlands,

    Kan vi adoptera ett barn i vårt nya land?
    Om ja, vad händer den dagen vi ev vill flytta hem till Sverige igen?
    Vad ska man tänka på?

  • Svar på tråden Vad gäller vid flytt utomlands?
  • Äldre 1 Mar 07:59
    #1

    Hej,
    Har du provat att kontakta MIA? www.mia.eu
    Lycka till!

  • Äldre 1 Mar 21:05
    #2

    Det kan tänkas attt ni  hinner genomföra en adoption inom två år, om ni får riktigt bra flyt på allt. Ni ska hinna gå föräldrautbildning, genomgå en medgivandeutredning och få medgivande, ha turen att passa in på en kontakt som det inte är kö till i Sverige och som det går relativt snabbt att få barn igenom (t.ex. 72.timmars i Kina eller CSS i Taiwan genom BV), hinna få ett barn utsett och hinna hämta hem det, få det mantalsskrivet och ev. genomföra adoptionen enligt svensk lag innan ni flyttar. Som sagt, med lite tur och mycket flyt kan det gå. I ett sådant läge är en utlandsflytt möjlig. Huruvida det är lämpligt är en helt annan fråga.

    Ni kan inte genomföra en adoption med svenskt medgivande om ni bor utomlands. Ert medgivande blir ogiltigt och ingen svensk organisation kan hjälpa till.

    Det finns svenska familjer som har genomfört adoptioner när de bor utomlands, men i så fall i enlighet med det nya landets lagar och ev. med hjälp av en adoptionsförmedling i det nya landet. I vissa länder går det att genomföra inhemska adoptioner. I det flesta fall brukar det gå bra att återvända till Sverige. Barnet är ju en familjemedlem, men jag vet att det´har varit problem med uppehållstillstånd i några fall. Det har då gällt unga vuxna adopterade.

    Många länder har ju skrivit på Haag-konvetionen. I de fallen tror jag inte att det kan deinnebära några problem. Vilket land gäller det?

Svar på tråden Vad gäller vid flytt utomlands?