• Lizzan89

Hon är 6 månader, men fortfarande som en kattunge. Normalt?

Våran honkatt är 6, snart 7 månader och verkar fortfarande befinna sig i kattungestadiet.

Hon är väldigt liten och smal, hon äter som hon ska men vill inte ha juniormat så jag vet inte om det är därför hon inte lägger på sig. Hon väger 2.4 kilo, för ca 2 månader sedan vägde hon 2.2 kg, så hon har inte gått upp mycket.

Dessutom mjauar hon fortfarande som en kattunge, väldigt pipigt och liksom ingen riktig styrka i "rösten" som hennes syskon har vid det här laget. Det är liksom "Mjiow" istället för "Mjaaoou" om man nu kan beskriva det så.

Hon är verkligen skitsöt så det gör mig ingenting att hon fortfarande är så "liten". ;P
    Men jag funderar mest om det är något man ska oroa sig över eller om det är normalt?

• Svar på tråden Hon är 6 månader, men fortfarande som en kattunge. Normalt?
  • lennartsdotter

Hon är fortfarande en kattunge och vikten kan vara helt normal, det beror ju på vad hon har för slags kroppsbyggnad. 2,4 kg kan vara fullt normalt likväl som det kan vara för lite. Ungkatter tenderar att växa stötvis så de kan se konstiga ut i kroppen ibland, men verkar hon frisk skulle jag inte oroa mig.

• Lizzan89
    lennartsdotter skrev 2011-02-28 23:42:16 följande:

Hon är fortfarande en kattunge och vikten kan vara helt normal, det beror ju på vad hon har för slags kroppsbyggnad. 2,4 kg kan vara fullt normalt likväl som det kan vara för lite. Ungkatter tenderar att växa stötvis så de kan se konstiga ut i kroppen ibland, men verkar hon frisk skulle jag inte oroa mig.

Jo, självklart är hon kattunge fortfarande. Jag jämförde bara med hennes syskonsom verkar ligga en bra bit före henne.

Men jodå, hon verkar frisk :) Ett riktigt vilddjur, så hon förbränner väl allt hon stoppar i sig. hehe
  • Insatt

Ja det låter normalt. Min katt på 10 bast är smal och liten som en kattunge. När jag haft henne med på tåget brukar folk fråga hur gammal den kattungen är och då brukar jag säga "10 år och hon är mamma också!". Den katten är en superb jägare! Ett vilddjur som förbränner allt hon stoppar i sig stämmer på henne. Hennes dotter är lite mulligare.

Busiga och larviga på kattungesättet kan katter vara till 2 års ålder, det är helt normalt.  

Kissetanten (Dålig bild men man ser ungefär hur liten och kattungeliknande hon är)

Kissetantens dotra.

• MissMurrig

Vår katt såg nästan ut som en kattunge hela livet. Hon var ganska liten och hade också en väldigt ljus röst. Men hon blev ändå 17 år. Busade in i det sista, och var fortfarande pyttig. Så himla söt. 2 kullar hann hon få också, men massa "grabbar" som växte och blev dubbelt så stora som henne.

• Mandel

Vår "kattunge" blev en stor kille för flera månader sedan. Han är nu 8 månader, men fortfarande heltokig.
    Han pratar mycket och då är det mer pipigt mjau han kör med. Så även om han inte ser ut som en kattunge så beter han sig som en.

En annan katt som jag hade var "liten" hela livet. Veterinären sa att det finns små människor så då finns det självklart små katter.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • SolOchSnö

En bekant till mig jobbar med genetik hos husdjur, främst hundar. Han har berättat att katter har mycket större genetisk variation än hundar så kattungar i samma kull kan vara väldigt olika varandra. Det är alltså helt normalt att kullsyskon är olika. Däremot förstår jag att du funderar på om din katt är frisk eller inte. När jag bodde hemma hade vi en kattunge som inte utvecklades normalt. Han var mycket mindre och klenare än sina kullsyskon, hade tunn päls och var klumpig och konstig. När han var ett halvår gammal hittade vi honom död i ett uthus. Jag tror att han hade medfödda fel eller kanske någon hormonstörning. Om din katt mår bra och har fin päls och verkar harmonisk så är det nog ingen fara men om hon verkar svag och ser tufsig ut så är det nog läge att prata med veterinären.

• trettioplus

Jag har haft åtminstone två vuxna katter med riktigt fjantiga röster. Båda relativt stora hankatter. Du behöver nog inte oroa dig för det.

• Fröken Susidus

Jag har en 7-årig dam är hemma som väger runt 2,5 kg och är som en kissunge
    Frisk och kry är hon ändå så din är nog oxå normal.

Sen är ju 6-12 månader, kanske längre? Bland den värsta tiden med katter tycker jag, hög och lågt och överallt. Riktiga vandaler ;)

Svar på tråden Hon är 6 månader, men fortfarande som en kattunge. Normalt?