• star67

vilken gröt är bäst om bebisen har hård mage??

min son var 4 mån o 2 veckor när jag började med smakisar banan gröt 4 semper med lite katarinplommon, och den har varit bra o sen har köpt 5 mån ris gröt semper och jag ger nu merkatarinplommon med det hjälper inte han har ont och förstopning. undrar vilken gröt är bra för magen ska jag ge honom från 6 mån eller från 4 mån gröt??
    läste att om de får mycket katarinplommon kan de ha ont av det??!!

• Svar på tråden vilken gröt är bäst om bebisen har hård mage??
  • Boza

Minska på gröten och ge välling istället? Samma sak...Majsvälling funkar bättre för magen.

• Pyret85

lägg i smör eller olja.. de kan lätta och smörja tarmarna.
    messmör kan hjälpa oxå.

• ELLEoClara

Ris, banan och majs är stoppande så skulle INTE rekomendera varken risgröt, banan gröt eller majsvälling.

Skulle rekomendera vanlig havregröt från 4 mån och i mindre portion ( fyll på med ammning/ersättning efter)
    Min tjej var ett matvrak från första smakis vid 4 mån men magen hängde inte med, var mer eller mindre lätt förstoppad fram till 8 mån ålder. Skulle jag göra om det hade jag inte gått så fort fram med maten trots att hon ville ha.

Sempers äpple-päron gröt med aktiv bakteriekultur från 6 mån fungerade bäst för våran tjej. ( vet inte riktigt hur gammalt ditt barn är)

Extra fett gör även susen för magen, en klick smör  i gröten eller lite olja i ersättningen. 

• Boza

Hade ingen aning om det med majsen! Jag blev rekommenderad på bvc, skumt...men det är väl inte första gången de har haft fel?Flört

• star67
    ELLEoClara skrev 2011-03-01 07:18:38 följande:
    Ris, banan och majs är stoppande så skulle INTE rekomendera varken risgröt, banan gröt eller majsvälling.Skulle rekomendera vanlig havregröt från 4 mån och i mindre portion ( fyll på med ammning/ersättning efter)Min tjej var ett matvrak från första smakis vid 4 mån men magen hängde inte med, var mer eller mindre lätt förstoppad fram till 8 mån ålder. Skulle jag göra om det hade jag inte gått så fort fram med maten trots att hon ville ha.Sempers äpple-päron gröt med aktiv bakteriekultur från 6 mån fungerade bäst för våran tjej. ( vet inte riktigt hur gammalt ditt barn är)Extra fett gör även susen för magen, en klick smör  i gröten eller lite olja i ersättningen. 

han är 5 mån kan jag ge honom från 6 mån?? men det funkade med banan gröt i början nu det är ris gröt som inte funkar.
  • LivetSomSofia

Min son har alltid haft lite problem med magen, vi ger han nestles milda havregröt men katrinplommen puré balndat i, det har funkar väldigt bra för min lilla prins :)

• Milo och Elias mamma

finns en gröt med katrinplommon i som fungerar kanon... annars kan man ju ha vanlig gröt med katrinplommonpure till... annars fungerar även en skvätt olivolja i vällingen bra åxå...

• anabanana

Majsvälling e stoppande.. D blev vi rekommenderade efter magsjuka. Min son har alltid haft lätt för att bli förstoppad. Så banan, äpple å majs e sånt som vi undviker. Päron å kivi e lösande ska visst va lösande. Vi körde på nestles 4 mån havregröt med päronpuré till e mango/päron osv. Funkade bra för oss! Nu när han e 8 mån kör vi på 6 mån gröt, men fortfarande med puré till. Gör gärna gröten aningens lösare å mkt vatten att dricka. Har hört att riktigt mogen banan ska vara mindre stoppande?? 

• anabanana

Aprikospurén funkade bra också

Svar på tråden vilken gröt är bäst om bebisen har hård mage??