• TvåBusar

Tips på fiskrätter!

Söker efter bra recept på olika fiskrätter som barn kan tänkas tycka om.

Önska att det ska vara enkelt och smidigt att tillaga samtidigt riktigt gott :)

• Svar på tråden Tips på fiskrätter!
  • Isalel

Fisk och äggsås ska serveras här hemma ikväll :) Lagom vardagsmat som brukar slinka ner fint hos mina barn :)

Annars egengjorda fiskpinnar, också supergott :)

• sofiaolivia

Åhh jag har ett gott recept på torsk! Det negativa är att det tar lång tid att göra (tycker jag), men planerar man så funkar det!

Behövs:
    Torsk
    Smör
    Krossade tomater (gärna med smak på)
    Sen har vi i vad vi tycker om (purjolök, champinjoner, majs)
    Citronpeppar

Ta en lagom stor bit torsk och lägg på en stor foliébit.
    Lägg sedan på ca 50 gram smör och sen lägger du bara på resten i den mängd du vill ha.
    "Knyt" ihop paketet och in med det i ugnen på 225 grader i ca 40-50 min.

Vi äter med potatis till. Dotter på 11 mån älskar den här maten!

Klart! =)

• mamma smurfen

Farmors fiskpudding=)

För 4a pers behövs:

1 pkt fryst torsk, eller hokeyfilé
    4 st ägg
    4 tsk mjöl
    4 dl mjölk
    salt och peppar

Koka upp och sjud den tinade fisken på spisen, bara så den just blir kokt, lite rått gör absolut ingenting.
    låt svalna i durkslag.

Ta en 1/2 dl av mjölken och rör ut mjölet i, ska bli slät utan klumpar.
    Vispa sedan sönder äggen, i med salt och peppar, både vit och svartpeppar, tänk på att fisk "äter salt" så man behöver verkligen salta,
    Sedan i med mjölken och mjölblandningen.

När fisken har svalnat (behöver inte vara kall, bara hanterbar, så du inte bränner dig)
    kramar du ur vattnet, smular sönder den i en ugnssäker form, och häller på äggsmeten
    fördela ut fisken i formen och in med den i ugnen, mitt i på 175grader, tar c 40 min så är det klart.
    Den ska ha fått fin färg, gyllenbrun när den är klar.

Jag brukar ha kokt potatis,
    skirat smör,
    kokta morötter och ärter, och en grönsallad till, även lingon är gott=)

Fisken kan man koka upp kvällen innan om man vill spara in på tillagningstiden något. 

• versan

SKAGEN LAX
    4 st portionsförpackade frysta laxbitar (finns i frysdisken)
    1 skagenröra rydbergs 300gram
    3 dl Grädde (ej lättgrädde då ska man tillsätta mjöl i smeten helt annat recept.)
    1 st Fiskbuljongtärning
    .1/2 tsk sambal olek (Kan tas bort om man gillar mildare smak)

Gillar man mycket sås så kör dubbelt av såssatsen men ta ej mer av fiskbuljongtärningen & sambal olek.

Gör så här:
    Blanda alla ingredienser i en liten form & sätt ned den råa laxen i skagenröran
    skeda över sås över fisken & in i ugnen 20-25minuter.
    Den sköter sig själv sedan medans du kokar potatisen eller riset.
    Servera med Ris, potatis eller mos. & så Salladen ovan till.

Mums så gott & framför allt enkelt & den går att frysa in & ta med i matlådor.

• Elli77

"Fisk med ris" (en förenklad form av paella). Jag gör den aldrig med recept utan häller bara i men skall försöka.

Ingredienser:
    Fisk (t.ex. sej eller torsk)
    4-5 dl Långkornigt Ris  (här handlar det om hur mycket mat du vill göra helt enkelt)
    1/3 påse Blandade grönsaker (sådana där frusna med majs, ärtor och paprika)
    1 Lök
    I paket Saffran
    Ca 3 msk Olja
    1 Buljongtärning (jag brukar faktiskt ta köttbuljong, men fisk går naturligtvis utmärkt)

Gör så här:
    Hacka löken fint och stek ihop med olja. Blanda i okokt ris och rör om en liten stund. Häll sedan på vatten, i med saffran och en buljongtärning. Märker just nu att jag verkligen inte har någon koll på receptet - jag gör alltid det på känn. Men vatten anpassat till hur man normalt sätt kokar ris. Man får hålla lite koll och fylla på om det "tar slut" innan allting är färdigt.
    Sedan låter man det koka i 10 minuter. Tina fisk, tärna bitar (ca 2-3 cm stora i diameter) och rör ner. Försök få ner alla under riset så de blir genomkokta snabbt. Efter någon minut häll på frusna grönsaker. På med lock (så det är fördel om man har en större stekpanna/gryta med lock) och låt småputtra i 5 minuter sisådär. Kolla av så det inte bränner fast.

Sedan är det klart. Servera med citron. Gott! Och det går lika snabbt som att bara koka ris. Ofta blir det dessutom över till bra "lunchmat" till dagen efter.  

Svar på tråden Tips på fiskrätter!