• Anna83 m Juline och Vincent

Jag har en fråga ang. bärbuskar

Jag har börjar intressera mig för min trädgård nu.Och jag vill så gärna sätta bärbuskar.
    Jag vill ha svartvinbär och röda vinbär till att börja med.Jag skulle även vilja ha hallon och blåbär.

Nu undrar jag om ni har några måsten och tips och så att dela med Er av.Vad ska jag tänka på mm.

Har ni några hemsidor där dem säljer bärbuskar??

• Svar på tråden Jag har en fråga ang. bärbuskar
  • Suzy QX

Tänk på att du behöver bygga en ram runt så att inte buskgrenarna ligger på marken. De skjuter även gärna nya skott överallt. Speciellt om en gren legat så rotar den sig och börjar en ny planta.

I övrigt så växer just de där nästan som ogräs så problem att få dem att överleva brukar inte finnas.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Trinity78

Blåbär kan man behöva två olika plantor av, om man inte köper självfertila sorter. Det behöver man inte tänka på när det gäller hallon eller vinbär.

Reproductively challenged
  • Diablo

Gör en ordentlig planteringsbädd. Ett  rejält hål, MINST dubbelt stå stort som krukan busken står i. Jordförbättra gärna. Plantera inte plantan djupare än den stått i krukan. Vattna MINST hela nästa säsong. Låt inte gräs och annat ogräs växa in på busken, detta tar näring från busken. När busken har etablerat sig så kan du lägga på exempelvis täckbark runt om för att hindra ogräs från att få fäste.
    Lycka till!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Suzy QX

Jo hallon är svårare att hantera. Då måste man vara noga att pinna upp de skott som blommar. Och sen vara noga med att klippa av bär-grenarna nere vid backen på hösten efter skörd. En bra sak är att lägga täckduk i botten så ni slipper otäcka ogräs (som brännässlor eller dyl. Inte kul rensa bland vassa grenar. Sen kan man lägga bark ovanpå duken. De får även lätt ohyra och mögelangrepp. Hallonbuskar behöver även bra med sol. Annars blir bären inte lika söta och goda. Var noga när du väljer sort också. Finns många med stoora fina bär men som smakar just ingenting. De jag vet som smakat godast har varit några gamla plantor som togs från min mormor. Bären är ljusare än de andra sorterna men har 4 ggr mer smak.

• pensé

åh, får jag smita in med en hallonfråga?
    flyttade in i ett hus med många olika bär  i trädgården. Han som bodde där innan hade byggt upp pinnar och snören som gick i långa rader där hallonbuskarna vuxit. I höstas klippte jag bort alla gamla döda pinnar. Grejen är att massa pinnar har vuxit upp utanför den här ställningen. Har nog fler hallon-pinnar utanför än i ....

vad ska man göra? Kan man gräva upp alla och flytta tillbaka in i inhängnaden? det låter iofs jobbigt....
    Hur gör andra?
    Tacksam för lite råd. 

• Suzy QX
    pensé skrev 2011-03-01 16:05:12 följande:
    åh, får jag smita in med en hallonfråga?
    flyttade in i ett hus med många olika bär  i trädgården. Han som bodde där innan hade byggt upp pinnar och snören som gick i långa rader där hallonbuskarna vuxit. I höstas klippte jag bort alla gamla döda pinnar. Grejen är att massa pinnar har vuxit upp utanför den här ställningen. Har nog fler hallon-pinnar utanför än i ....

vad ska man göra? Kan man gräva upp alla och flytta tillbaka in i inhängnaden? det låter iofs jobbigt....
    Hur gör andra?
    Tacksam för lite råd. 
    Som de flesta vedade buskar så mår även bärbuskar bra av föryngring. Lite jobbigt bara gräva upp buskar som kanske blivit för gamla. Men ja det brukar gå bra att gräva upp och flytta dem.
  • Rigmor Mortis

Rotbarriär för hallonen! Jag tog bort hallonriset för fem år sen och får fortfarande upp skott ÖVERALLT. Dessutom har jag problem med min svartvinbärsbuske som vuxit under växthusets grund och skjutit upp skott inuti växthuset, jag fattar inte hur jag ska få bort det!

• Trinity78

Blåbärsplantor finns på nästan alla plantskolor nuförtiden. Jag skulle satsa på de svenska sorterna Emil eller Putte som tydligen ska smaka som vilda blåbär.

Reproductively challenged
Svar på tråden Jag har en fråga ang. bärbuskar