• Äldre 1 Mar 14:57
    1655 visningar
    10 svar
    10
    1655

    Bör barn lära sig grundläggande kommunikation?

    Många av de problemen jag tycker uppstår både som förälder och i andra sammanhang är kommunikationsbrister.
    Förskolepersonal som brister i sin kommunikation till föräldrar och föräldrar som brister i kommunikation åt andra hållet.

     Istället för att hålla en direkt, saklig och konstruktiv dialog så väljer många att irritera sig och störa sig in i förbannelse utan att komma fram till någon lösning.

    Detta fenomen förekommer överallt skolor, arbetsplatser osv, och borde vara rätt lättlöst?
    Ska man därför underlätta för alla och lägga in det i den allmänna läroplanen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör barn lära sig grundläggande kommunikation?
  • Äldre 1 Mar 15:07
    #1

    Jag vet inte. Jag jobbar på högstadiet och det känns som om det är vad jag huvudsakligen ägnar min tid åt . Fast visst skulle jag kunna tänka mig att det skulle vara vettigt att så att säga låta det vara ett arbetsområde under ett par veckor. Kan ge det en större tyngd. Men det viktiga är ju att man jobbar med det.

  • foster­mamma
    Äldre 1 Mar 15:17
    #2

    Tycker jag absolut !

  • JeckaH
    Äldre 1 Mar 15:38
    #3

    Absolut. Och lägg också till empati-träning! Och att det ska var obligatioriskt för alla lärare att närvara pedagogiskt vid barnens raster (ända upp i högstadiet), där den viktigaste sociala träningen äger rum. Att se skolgården som ytterligare ett klassrum vore toppen!

    Arbetar som förskollärare och har även erfarenhet av gru

  • JeckaH
    Äldre 1 Mar 15:41
    #4

    Arbetar som förskollärare och har även erfarenhet av rundskolan. Detta skulle göra hela skillnaden vad det gäller att komma till rätta med tex mobbning. Framför allt ett förebyggande arbete. Dett skulle dessutom stärka kontakten mellan barn och vuxen, det som är extra viktigt idag när så många föräldrar jobbar heltid.
    Det är hög tid att se sociala färdigheter som minst lika viktiga som matematik och språk!

  • Äldre 1 Mar 15:51
    #5
    JeckaH skrev 2011-03-01 15:41:54 följande:
    Arbetar som förskollärare och har även erfarenhet av rundskolan. Detta skulle göra hela skillnaden vad det gäller att komma till rätta med tex mobbning. Framför allt ett förebyggande arbete. Dett skulle dessutom stärka kontakten mellan barn och vuxen, det som är extra viktigt idag när så många föräldrar jobbar heltid.
    Det är hög tid att se sociala färdigheter som minst lika viktiga som matematik och språk!
    Jag håller med dig om vissa saker, men annat tycker jag låter heltokigt. Nej, det skulle inte göra hela skillnaden vad gäller att komma till rätta med mobbning. Mobbning beror inte huvudsakligen på kommunikationssvårigheter. Det hade varit kanon om det varit så enkelt. Sedan är ju kommunikation just språk och inget väsensskilt från det.
  • Äldre 1 Mar 16:58
    #6
    JeckaH skrev 2011-03-01 15:41:54 följande:
    Det är hög tid att se sociala färdigheter som minst lika viktiga som matematik och språk!
    Ja det är rätt konstigt ändå att det inte "tränas" mer i det, samtidigt är det säkert svårt att komma fram till någon allmän linje som är "rätt" då, de flestas sociala normer stämmer ju med varandra men inte alla!
  • Äldre 1 Mar 17:05
    #7
    Isalel skrev 2011-03-01 16:58:17 följande:
    Ja det är rätt konstigt ändå att det inte "tränas" mer i det, samtidigt är det säkert svårt att komma fram till någon allmän linje som är "rätt" då, de flestas sociala normer stämmer ju med varandra men inte alla!
    Men fortfarande så är det inte oavhängigt varandra. För att kunna kommunicera på ett bra sätt så måste man ha ett språk och inte minst  förmågan att tolka andras språk. Samma sak gäller ju om man ska skaffa sig strategier för kommuikstion. Språkliga brister leder ofta till bristande kommunikationsförmåga.....vilket är helt logiskt.
  • JeckaH
    Äldre 1 Mar 18:22
    #8
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-01 15:51:33 följande:
    Jag håller med dig om vissa saker, men annat tycker jag låter heltokigt. Nej, det skulle inte göra hela skillnaden vad gäller att komma till rätta med mobbning. Mobbning beror inte huvudsakligen på kommunikationssvårigheter. Det hade varit kanon om det varit så enkelt. Sedan är ju kommunikation just språk och inget väsensskilt från det.
    Jag skrev om empatiträning och andra sociala scills. Inte bara kommunikation.
  • Stårsc­ha
    Äldre 2 Mar 07:46
    #9

    Annat. Det ska inte behöva läggas in som enskilt ämne. Det ska genomsyra lärarnas sätt att arbeta genom hela skoltiden. Och i dagis.

  • Mamma till tre kottar
    Äldre 15 Mar 09:13
    #10

    Grundläggande kommunikation lär sig barnet under sina första år i livet - barn som inte lär sig det lär sig inte heller prata. Så kort och så förstår jag nog inte riktigt frågan. En bra idé är att ge BVC-sköterskor bättre utbildning i hur de kan stödja föräldrar att ge barnen stöd att utveckla grundläggande kunskaper i kommunikation... Men det som pratas i denna tråd är väl knappast grundläggande kommunikation, utan socialt samspel?

Svar på tråden Bör barn lära sig grundläggande kommunikation?