• Nellie01

Att undvika att spricka

Jag har en fråga. En annan medlem frågade dig om hur man kan unvika att spricka under förlossning. Du svarade: Be den barnmorska som  hjälper dig vid din förlossning att  hålla  sk perinealskydd. Då lotsar barnmorskan dig  och håller en hand mellan slidmynning och ändtarmsöppning i kombination med att tala om när du ska trycka på eller bara andas.Det skyddar mot  bristning. 
    Det jag undrar är: ingen vill väl spricka? Varför måste man själv informera sin barnmorska under pågående förlossning om detta? Menar du att en barnmorska inte tänker på det om jag som födande inte påminner henne om det?
    Svar som liknar ditt har jag läst i böcker också och varje gång reagerar jag över detta.

Mvh

• Svar på tråden Att undvika att spricka
  • lena2012

Hej!
    Jag kan verkligen förstå att du  reagerar.
    Ingen vill brista och ingen personal vill heller att det ska ske.
    Jag uppfattar nog att det sk perinealskyddet har återkommit  i förlossningsvården mer och mer .
    Som med allt så varierar  tankarna  och trenderna  om vad som gör bäst nytta.

Egentligen ska nog  en barnmorska  vara med och svara på denna fråga eftersom de är med vid alla okomplicerade förlossningar.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Att undvika att spricka