• Bebis nr 1

Förstorade njurar/ njurbäckendilatation på rutinultraljud

Hej Vi var på rutinultraljud idag i v 19 där allt såg bra ut så när dom på att hon mätte njurarna till något (ca 1,5mm) för stora. Det kallades för hydronefros eller njurbäckendilatation och vi ska komma på ett till ultraljud i vecka 32 för att se om det "växt bort". Enligt henne var det ofarligt och betydde bara, om det skulle finnas kvar, att barnet har lite lättare att få urinvägsinfektioner och kan få antibiotika i förebyggande syfte... Är det någon som fick samma besked på sitt UL?? Även fast man hör att det är lugnt så kan man inte hjälpa att man blir orolig... Främst att det skulle vara synonymt m något annat "fel" vilket nu två barnmorskor försäkrat attt det inte var. tycker även att vi fick sån knapphändig info... Nån med erfarenhet?? / orolig 1:a gångsmamma

• Svar på tråden Förstorade njurar/ njurbäckendilatation på rutinultraljud
  • NornaB

Hejsan!

Jag har en son som föddes med hydronefros. Men det upptäcktes inte förren han va 3 månader gammal. Alla läkare vi träffat har tyckt att det ä konstigt att dom inte såg det på ultraljudet. Han hade förstorade njurar pga en uretra valvel i urinröret. Det är en typ av förtängning som gör det svårt att kissa. Endel av urinet gick tillbaka upp i njurarna (reflux). Hans problem upptäcktes eftersom han fick njurbäckeninflammation när han va 3 månader. Det gjordes endel undersökningar och han sattes på förebyggande antibiotika som han åt i drygt ett år. Han opererades när han va 4 & 5 månader. Sen har han mått jättebra! Vi går på undersökningra varje år men än så länge har allt vatt ok. Aningen nedsatt njurfunktion, men han har så han klarar sig! 

Hoppas jag inte skrämmer dig!! Men allt har gått jättebra för oss och ni ska nog va glada att det upptäcktes på ultraljudet! 

Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • Quiet thoughts
    Bebis nr 1 skrev 2011-03-01 16:48:03 följande:
    Hej Vi var på rutinultraljud idag i v 19 där allt såg bra ut så när dom på att hon mätte njurarna till något (ca 1,5mm) för stora. Det kallades för hydronefros eller njurbäckendilatation och vi ska komma på ett till ultraljud i vecka 32 för att se om det "växt bort". Enligt henne var det ofarligt och betydde bara, om det skulle finnas kvar, att barnet har lite lättare att få urinvägsinfektioner och kan få antibiotika i förebyggande syfte... Är det någon som fick samma besked på sitt UL?? Även fast man hör att det är lugnt så kan man inte hjälpa att man blir orolig... Främst att det skulle vara synonymt m något annat "fel" vilket nu två barnmorskor försäkrat attt det inte var. tycker även att vi fick sån knapphändig info... Nån med erfarenhet?? / orolig 1:a gångsmamma
    Med sonen fick vi samma diagnos i v 18. Hans växte dock bort i magen.
    Tydligen är det vanligare att pojkar får det än flickor läste jag på nätet.
    Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget 2011
  • Bebis nr 1

Tack för era svar! Jag har fått ett läkarbesök nu imorrn så jag hoppas att vi kan få lite mer info! Skönt att höra att era grabbar mår bra iaf, det är ju det enda man vill!

• Stolt mamma till två

Hej!

Hoppas att läkarbesöket gick bra. Vi fick själv samma information med vårt första barn, en son. Efter att han var född så fick vi ge honom profylax men antibiotika och vi gjorde flera undersökningar, dels för reflux och att amn även kollade hur urinet "rörde" sig. Efter 7 månader fick vi sluta med profylaxen och han är inte fått en enda uvi, nu är han 2 år och njurarna har växt ikapp. Så för oss har detta inte varit några problem och löst sig för det bästa.
    Jag har full förståelse för din oro, men var ocså glad att detta upptäckes nu och nu kan hållas under uppsikt.

Lycka till och njut av din graviditet!!

• Bebis nr 1

Å tack för lugnande svar! Skönt att din krabat mår bra nu! Har precis varit hos läkaren på MVC, han visste inte alls mycket om det här men var sjysst och skickade en remiss till till UL + samtal m barnläkare. Känns skönt ändå, då tittar dom ju specifikt på detta och har avsatt tid för att förklara efteråt. Man vill ju bara kunna vara lugn!

• Stolt mamma till två
    Bebis nr 1 skrev 2011-03-03 12:46:54 följande:
    Å tack för lugnande svar! Skönt att din krabat mår bra nu! Har precis varit hos läkaren på MVC, han visste inte alls mycket om det här men var sjysst och skickade en remiss till till UL + samtal m barnläkare. Känns skönt ändå, då tittar dom ju specifikt på detta och har avsatt tid för att förklara efteråt. Man vill ju bara kunna vara lugn!
    Jag det känns otroligt bra, men jag minns såväl hur jag mådde när jag var i samma situation som du. Jag och min sambo fick inte alls speciellt mycket information, vi hade RUL på en fredag och det enda vi visste var att så skulle det inte se ut. Ångesten att behöva vänta en hel helg, innan vi fick träffa en läkare var fruktansvärd och det sista hon som utförde UL sa var - gå nu inte inte och sök på nätet..jo jo det var ju det första jag gjorde!
    Läkaren sa bara att det är reflux och förklarade snabbt vad det innebär, så de var ju bara att läsa på och ställa in sig.
    Vi gjorde ett extra UL v. 32 blir säkert så för dig med. Orsaken för vår son var att hans urinledare var lite trånga och det var väl därför som det blev som det blev.
    Ja, fördelarna att veta är så otroligt stora och som sagt ju mer man kan förbereda sig, desto "mindre" blir problemet.
  • lunkentuss

Vår dotter föddes också med sk "njurbäcken", vilket inte upptäcktes på RUL utan i vecka 28 när vi på egen hand gjorde könsul... Så det var ren tur att vi upptäckte det!
    Vi fick samma info att det var ingen fara o det var bara att medicinera med antibiotika om det skulle vara kvar vid födseln...

Vi gjorde fler ultraljud, det första runt vecka 32 och sen 4-5 stycken till för njuren växte sig större för varje gång (fylldes med urin/vätska pga förträgningar i urinledaren + att det blev ett "baksug" varje gång hon kissade så ledarna tömdes aldrig helt) När jag i vecka 38 (37+5) gjorde ytterligare ett ultrljud tyckte läkarna att nu var njuren så stor att dom var rädda för att den skulle skadas under förlossningen så dom erbjöd ett planerat snitt TVÅ dagar senare!
    Sagt o gjort, hon föddes med snitt två dagar senare och det gjorde lite ultraljud o röntgen på henne o efter 5 dagar fick vi åka hem som vanligt.

Vi fortsatte ha kontakt med sjukhuset o när hon var 3 månader var hon tvungen att operera den här förträngningen i njuren o hon fick då även en slang i ena njuren som gick till en liten påse som hon kissade i. Den hade hon i 3 månader, tills hon var 6 mån, och andra operationen gjordes för att fixa ytterligare en förträngning vid urinblåsan. Enda sen hon föddes o fram tills hon var 3 år har hon dagligen medicinerats förebyggande mot UVI med antibiotika. När hon var 3 år la den andra njuren av (den andra som inte hade nåt "bäcken" eller förträngningar har alltid funkat sämst pga massa cystor) så man valde att operera bort den då den kunde vara orsaken till de urinvägsinfektioner dottern fick.

Så nu är hon 4 år, har en njure kvar (den "sjuka, men fullt fungerande tack vare två operationer) och medicinfri! Tänker inte på att hon är "sjuk" alls o vi lever på precis som alla andra =) Det enda är att vi måste lämna urinprov så fort hon får feber för att utesluta UVI.

Hoppas detta inte skrämmer dig!! Det sk tydligen vara extremt ovanligt att det går så långt som operation o allra vanligast är att det går tillbaka av sig själv i magen. Men vi fick inte alls veta "riskerna" så det kom lite som en chock när vi fick veta att hon faktiskt skulle opereras...

• Anna4

Min bror o hans fru var med om samma. En väldans oro blev det! Har för mig att det blev antibiotika men hur som helst gick det bra! Han är två år nu o inga problem! Men bra att de såg de nu :)

• Bebis nr 1

Hej! Jag är trådstartaren och tänkte bara skriva hur det gick ifall att någon annan blivande förälder hittar denna tråd i framtiden. Jag sitter nu här med en underbar och alldeles frisk 5 månaders tjej!

Vi fick gå på ett ultraljud i v 34 där det var precis på gränsen till förstorat mått på hennes njurar. När hon kom ut gjordes en extra barnläkarundersökning och vi fick ävengöra ett ultraljud på hennes njurar och urinvägar när vi ännu var på BB. Allt såg helt normalt ut!

Så mitt budskap till alla som får "diagnosen" hydronefros på rutinultraljudet tänk på detta:

-ultraljud är MYCKET användarberoende! Det är millimeter det handlar om och allt beror på hur man lägger mätpunkterna och hur bebisen ligger osv (jag jobbar med ultraljud inom ett annat område) De två undersökarna som gjorde us på oss fick hela 3mm olika.
    -Om du får veta något som vi fick, se till att någon förklarar för dig tills ni verkligen är med på vad det betyder! Man kan bygga upp rädslor i onödan! Vi krävde ett till ultraljud direkt där det var inbokat tid för att förklara. Det gjorde att vi kunde slappna av mycket mer och njuta.
    -oftast är det faktiskt inget fel med njurar och urinvägar när dom små liven kommer ut. Och är det det så är man informerad tidigt och kan behandla.

Lycka till!

• mamman2008

Hej, lite sent att komma in här nu och skriva men jag kände igen mig... mitt tredje barn hade oxå njurbäckendilatation och de upptäcktes i v 18. jag gick på täta kontroller och fick oxå höra detta att de kan gå hur bra som helst och att barnen kan få antibiotika efter förlossningen osv....

Nu vill jag inte skrämma er men för oss gick det tyvärr inte bra. Hon visade att de fortsatte så jag blev snittad i v 32+5 dels va hon prematur barn, sedan hade hon detta, och även en kloakmissbildning och sen var lungorna för små pga att hon haft njurbäckendilatation så länge under graviditeten, det hade tryckt upp lungorna pga urinets mängd och en utvidgad blåsa.

Min dotter föddes den 7 februari nu 2012 och avled pga just detta och lungorna den 22 februari, hon blev 15 dagar!

Ni har tur som har barn som överlevt detta för tyvärr kan det gå käpprätt åt helvete oxå. Läkarna vill ju inte säga för mycket men detta är ju en rätt kritisk sjukdom som barn drabbas av.

Lycka till framöver ni som har barn som överlevt detta!

Svar på tråden Förstorade njurar/ njurbäckendilatation på rutinultraljud