• Anonym (undrar)

Bör jag sluta med ritalin som gravid?

Undrar lite, för jag kan inte riktigt fungera utan ritalin, hur skadligt är det för barnet egentligen? Jag har inte pratat med läkare än är bara i vecka 14 och inte skrivit in mig eller ringt eller något än, fick nyss reda på det.

Äter bara 80mg om dagen, ska jag kanske sänka lite om det går? Någon mer med erfarenhet?
    Egentligen vill jag inte sluta med det för då kan jag inte jobba alls...

• Svar på tråden Bör jag sluta med ritalin som gravid?
  • jennyc

det optimala är att inte äta dem..de finns lite forskning om den medicinen och graviditet och de är påvisat att prematurfödslar är vanliga i samband med ritalin...föreslår att du pratar med din läkare om det

i vissa fall kan medicinering va nödvändigt trots att de kan skada fostret så enda som kan dtta ordentligt och kan göra en sån avvägning och kan mer om ämnet är ju din läkare, förslår nog att du får en tid ganska omgående...vissa mediciner är ju farliga i olika trimestrar

Max 100501 lillfisen 2011
  • Cloudy

"Bara" 80 mg?

Du har alltså inte alls förstått att du måste kontakta din läkare direkt när du blir gravid?

Nu är det försent oavsett så kontakta din läkare och bm för att höra hur du ska gå vidare. En så hög dos i början på en graviditet kan aldrig vara bra för fostret så risken finns att de kommer att ge abort som förslag.

• UntilTheDark

80 mg är inte så lite!

• Anonym (jaochnej)

Ritalin rekommenderas som behandling mot(vid) det neuropsykiatriska tillståndet ADHD.
    Medicinen är en smula kontroversiell och  skrivs ut till barn och unga upp till 18 år.

När den skirvs ut till  flickor/kvinnor i fertil ålder  skall det ingå ett samtal om preventivmedel.

TS: du skall omedelbart ta kontakt med förskrivande läkare. Har han/hon inte informerat dig vad som gäller vid graviditet, har du ändå eget ansvar att läsa bipacksedeln.

Du bör inte vara gravid och äta  medicin där ritalin är en aktiv beståndsdel.

• Anonym (undrar)
    Cloudy skrev 2011-03-01 18:30:29 följande:
    "Bara" 80 mg?

Du har alltså inte alls förstått att du måste kontakta din läkare direkt när du blir gravid?

Nu är det försent oavsett så kontakta din läkare och bm för att höra hur du ska gå vidare. En så hög dos i början på en graviditet kan aldrig vara bra för fostret så risken finns att de kommer att ge abort som förslag.
    Nej, jag ser inte anledningen att jag var tvungen att göra det, jag lever ju med medicinen varje dag, den upptar inte hela min tankegång liksom- Om de ger abort som förslag så kommer jag inte göra det om inte ultraljud visar att det är något fel såklart.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (jaochnej) skrev 2011-03-01 20:05:07 följande:
    Ritalin rekommenderas som behandling mot(vid) det neuropsykiatriska tillståndet ADHD.
    Medicinen är en smula kontroversiell och  skrivs ut till barn och unga upp till 18 år.

När den skirvs ut till  flickor/kvinnor i fertil ålder  skall det ingå ett samtal om preventivmedel.

TS: du skall omedelbart ta kontakt med förskrivande läkare. Har han/hon inte informerat dig vad som gäller vid graviditet, har du ändå eget ansvar att läsa bipacksedeln.

Du bör inte vara gravid och äta  medicin där ritalin är en aktiv beståndsdel.
    jag har inte ADHD. Har aldrig diskuterat preventivmedel, har haft många läkare. Har ätit detta i 10 år ju...
  • Anonym (jaochnej)
    Anonym (undrar) skrev 2011-03-01 20:16:47 följande:
    Nej, jag ser inte anledningen att jag var tvungen att göra det, jag lever ju med medicinen varje dag, den upptar inte hela min tankegång liksom- Om de ger abort som förslag så kommer jag inte göra det om inte ultraljud visar att det är något fel såklart.
    Men du bör nu kontakta din läkare snarast möjligt.
    Just den här medicinen finns det en graviditetsvarning för.
  • jennyc

men måste få tillägga att många såna här mediciner trots allt kan behöva ätas ändå...givetvis måste ju läkaren kontaktas omedelbart men skador på barnet är inte givet men det är ju upp till läkaren att besluta om detta...och hans förslag kanske är att gå ner i dos? Hoppas verkligen du får ett bra stöd runt detta och att allt går bra! Lycka till :D

• Anonym (jaochnej)
    jennyc skrev 2011-03-01 21:02:59 följande:
    men måste få tillägga att många såna här mediciner trots allt kan behöva ätas ändå...givetvis måste ju läkaren kontaktas omedelbart men skador på barnet är inte givet men det är ju upp till läkaren att besluta om detta...och hans förslag kanske är att gå ner i dos? Hoppas verkligen du får ett bra stöd runt detta och att allt går bra! Lycka till :D
    Ritalin är ett centralstimulerande medel - egentligen narkotika.
    Man skall inte ta det när man är gravid.  Precis som man inte skall röka hasch, dricka alkohol eller ta amfetamin.
    NÅGOT skydd måste det väl ändå finnas för ofödda barn?
  • jennyc
    Anonym (jaochnej) skrev 2011-03-01 21:16:41 följande:
    Ritalin är ett centralstimulerande medel - egentligen narkotika.
    Man skall inte ta det när man är gravid.  Precis som man inte skall röka hasch, dricka alkohol eller ta amfetamin.
    NÅGOT skydd måste det väl ändå finnas för ofödda barn?
    jo men de finns fortf dem som anses inte kunna vara utan medicinen...finns många fler centralstimulerande medel som med noga övervägande ändå ska intas som gravid. Man måste se utifall det enskillda fallet och problematiken bakom och det är inget vi här kan göra så därför kan inget uttala sig helt om att den ska sättas ut. På fass står det att den helst inte ska intas som gravid men att de finns undantag...dde skador som påvisats på fostret är förgiftningar i kroppen och en högre hjärtfrekvens som inte är bra...finns dock många fler medel som har liknande biverkningar och som är ok att ta som gravid så det är som sagt upp till läkaren att avgöra
Svar på tråden Bör jag sluta med ritalin som gravid?