Ät inte korv om ni är gravida! Viktig info....
Viktig information för alla gravida!
Jag har idag fått ta del av forskning genom en kurs i livsmedel,
Parmaskinka, salami och annat lufttorkat kött som man tidigare varnat för med anledning av listeria bakterier, kan man nu äta eftersom att alla som producerar dessa produkter inom EU måste enligt lag testa dom för bland annat Listeria
DÄREMOT så ska man passa sig jätte noga för vanlig korv, tex falukorv, prinskorv, grillkorv mm. Om dessa inte är tillräckligt tillagade eller äts "råa" alltså direkt från förpackningen utan att stekas, är det STOR risk för att de innerhåller Listeria!
30 % av alla missfall i Sverige beror på just Listeria bakterien! Faran för fostret gäller inte endast i de första 12 veckorna, i denna perioden så går listeria bakterierna till fostret som dör men efter 12 veckor är fortfarande faran stor då Listeria bakterien stoppar syretillförslen till bebisens hjärna under en kort tid och detta leder till hjärnskador.
Vill på inget sätt skrämma någon bara dela med mig av informationen jag fick idag, det är ju ändå posetivt för alla oss parma älskare att vi kan börja äta denna delikatess igen.