• Anneli18

Genomförkyld med täppt näsa.. Min första bebis (orolig)

Min lilla dotter på snart 2 månader är så himla täppt i näsan. De rosslar när hon andas och hon hostar ibland.
    Vad kan man ge utom näsdropparna? Dom hjälper henne inte alls.
    Verkar som hon har svårt att andas..
    Tempen låg på 37.9 förut idag.

Va kan jag göra mer?

• Svar på tråden Genomförkyld med täppt näsa.. Min första bebis (orolig)
  • Theta

Köp en näsfrida, finns på vissa apotek och babyproffsen. Kan även beställas på familjeapoteket.se.

Droppa i näsdropparna, vänta lite och sug sen ut så mycket som möjligt med nässugen. Denna sugen är den absolut bästa! Har provat andra innan, men de suger inte upp lika bra och de riskerar att riva upp sår i näsan :(

Hoppas din lilla blir bra snart igen!

¤l Cassandra 100331 l¤
  • Isaksmamma10

Har haft samma bekymmer med min son ända sedan han föddes till o från.
    Vad ger du för näsdroppar? Koksalt? Man ska undvika nezeril helst, men har hon svårt att andas så kan det behövas nezeril.. Kontakta din BVC-sköterska innan du använder nezeril.,
    Ett annat tips är att försöka höja huvudändan av hennes säng med hjälp av böcker under benen på sängen, så sätt slipper hon få slem o snor i halsen.
    Hon har ju iaf ingen temp än så länge, så det är bara att fortsätta droppa, ringa BVC imorn o fråga om nezeril, och höja huvudändan. Jag har aldrig testat en nässug, men det kanske kan vara en bra idé?
    Ett annat tips, som jag dock ej testat men som ska vara bra, är att droppa bröstmjölk i näsan på henne. Detta går ju bara att gör aom man ammar då ;)

Hoppas hon kryar på sig!

• Anneli18

Jag ger renässans näsdroppar. (saltlösning)
    Okej. men jag ska ringa imorn och kolla va hon säger om nässug och nezeril..
    Vilken temp ska hon ha när man ska börja bli orolig?

Ska höja sängen innan hon ska sova iaf.
    Tack för svaren.

• RedTopaz

Småbarn kan har riktigt hög temp utan att du behöver oroa dig (så länge hon får i sig vätska). Är de så små och tempen stiger över 40C så ska du nog kontakta läkare dock. Eller om hon verkar ovanligt frånvarande.

Näsfrida är kanon och slösa med koksaltet i näsan!

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218, Gravid med nr 3, BF 110828
  • Anneli18
    RedTopaz skrev 2011-03-01 21:01:15 följande:
    Småbarn kan har riktigt hög temp utan att du behöver oroa dig (så länge hon får i sig vätska). Är de så små och tempen stiger över 40C så ska du nog kontakta läkare dock. Eller om hon verkar ovanligt frånvarande.

Näsfrida är kanon och slösa med koksaltet i näsan!
    Okej. Då behöver jag inte vara orolig än. Tack för svaret.
  • Elli77

Koksalt fungerade tyvärr inte alls med våra. Bara ren tortyr att hälla i det. Fy. Vi började tidigt med nezeril - då sparsamt (endast under nätterna) och bara en näsborre i taget (ett sätt att minimera användandet enligt vår barnläkare som menade att man ändå sällan andas genom båda näsborrarna). 

Jag undrar om de inte var från 1 eller 2 månader (vi gav inte innan dess) men direkt efter rekommendationen. Rekommendationerna är väl tilltagda - jag tycker inte man skall vara orolig och "lägga till extratid" på dessa - utan gå på rekommendationerna.

De finns ju att köpa i de flesta affärer. Har kollat nu - nezeril droppar är från 1 månaders ålder. Hade jag varit er och oroliga hade jag åkt iväg och köpt omedelbums (om ni har affär i närheten). 

• Archandra

Jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen. 38 grader är feber och bör ej ignoreras om barnet är så litet (sa min dotters läkare när hon hade RS-virus vid samma ålder). Väger hon mer än 5 kg? I så fall kan hon få alvedonsuppar, det mildrar också inflammation och man kan ge det även om barnet inte har feber (enl samma läkare). Att barnet inte hostar så mycket är inte så konstigt. Så små barn har ingen utvecklad hostreflex och kan därför inte hosta effektivt. Har hon svårt att andas? Får hon i sig mat? Kissar hon?

Lycka till!

• Isaksmamma10

Kolla på allmäntillståndet på din lilla angående tempen!! Jag lovar, du märker när hon har så hög temp att du behöver ge alvedon. Finns alvedon som supp för så små bebsiar. Men en så liten kan ha hög feber utan att man behöver ge alvedon. Min hade 40 när han var 3 månader, och var verkligen superdålig!! Jag gav alvedon då så att febern skulle gå ner. Får hon 40graders feber skulle iaf jag ge alvedon för att få den att gå ner.
    Hoppas hon blir bättre!

• sancho

bröstmjölk har jag hört ska fungera bra vid nästäppa faktiskt :)

sen rosslandet, alla barn rosslar väl mer eller mindre vad jag har förstått. i vårt fall visade det sig (tillslut) att han hade förkylningsastma, varav det eviga rosslandet. han fick dock hemsk hosta som han kräktes av också.
    men om du känner dig orolig ring 1177 (det gör jag jämt :)) eller bvc imorgon, om inte annat för att känna dig lugnare efteråt :)

• Aviana

Om du ser på hennes bröstkorg, att det ser ut som att hon andas med magen, att det liksom blir "gropar" under brösten, så har hon jobbigt att andas. Min BVC-sköterska påpekade detta för mig med min son, han hade jättejobbigt att andas och dagen efter åkte vi in till barnakuten och det visade sig att han hade RS-virus och syresatte inte blodet ordentligt. Man kan tycka att det bara är en vanlig förkylning men det är bättre att kolla en gång för mycket när dom är så små. Min son var hur pigg och glad son helst men vi fick ändå stanna över natten för att han behövde andas syrgas :/

• TheMother

Du har fått många bra tips, som näsfrida och höjd huvudände.
    Kyla rensar också näsan, så att lägga ut henne när hon ska sova, eller gå ut och gå med vagnen om ni inte har den möjligheten, är bra. Sen gärna ha så svalt som möjligt i sovrummet, vädra gärna ur innan ni lägger henne, men se till så hon inte blir kall om kroppen.

• Nessan22

har bara läst Ts. Ta en tur till akuten. har hon jobbigt att andas kan hon behöva lite hjälp. Låter hemskt men det är de inte. Kan vara RS. Bör tas på allvar. Vill inte skrämmas men sonen har de. Och Nej  en frisk bebisar ska INTE rossla när dom andas. Har legat på sjukhus med min 8 veckors knodd. Det ska varken pipa eller rossla. Nu mår han bättre.sonen har RS en lättare variant så bara för att det är RS behöver man inte oroa sig jätte mycket men det bör tas på allvar. Och som att hon är så liten är det bättre att åka upp med henne en gång för mycket. Som dom sa till oss på akuten efter 3 besöket (på 4 blev han inlagt) Dom finns där för barnen och oroliga föräldrar. Går man hemma och googlar blir man oftast bara mer orolig.  Hur kunde barnläkaren veta att jag googlar allt Flört

Miguel 11-01-05 <3
  • Anneli18

hon e mycke bättre nu:) bara nyser lite ibland.
    tack för alla svar! dom kommer vara till hjälp om symptomen kommer igen.

tack!

• tideloo

Jag gick till läkare med min son när han blev så förkyld och höstade. Mest för att kolla så att det inte va längre ner.
    Det va det inte som tur var, men det är alltid bra att de lyssnar på bebisen iom så liten. Ring 1177 och hör vad de tycker. Hoppas hon blir frisk snart.

Svar på tråden Genomförkyld med täppt näsa.. Min första bebis (orolig)