• miiaaa

Okej att låta 6-månaders sova på mage utan andningslarm?

Min lille kille har de senaste kvällarna lagt sig själv på mage när han ska sova. Han kan vända sig från mage till rygg och tvärtom på dagarna men på natten vänder han sig inte själv från magläge till ryggläge, utan om han ligger på mage så ligger han där han ligger. Har hitills vänt tillbaka honom till rygg innan jag lagt mig men han verkar vilja sova på mage. Är det okej om han gör det utan andningslarm? Han sover i eget rum, och lägger inte huvudet helt på sidan utan har lite utav ansiktet neråt.. Han har kudde i sängen och måste ha det för sitt huvud (är platt på ena sidan), ska jag ta bort den om han ska sova på magen?

• Svar på tråden Okej att låta 6-månaders sova på mage utan andningslarm?
  • beby01

min tjej började också sova på magen vid 6 mån hon sover ochså i sitt eget rum, hon har kude isängen har inte haft några problem alls.

• Fru Sveden

När min äldsta var 4 månader började han göra likadant. Jag höll på att få panik för barn skall ju inte sova på mage så jag var där och vände honom tillbaka till rygg och han snurrade runt till mage igen. Efter flera nätter med kass sömn pga detta så slutade jag vända honom och han sov mycket bättre efter det. Visserligen sov han inte i eget rum så jag vet inte hur det är med det. Han sov på mage från ca 4månader tills han var ca 2år. och då var det ner med huvudet i kudden och upp med rumpan i vädret och så drog han upp benen under sig. Såg skit skoj ut förövrigt

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • miyouuss

jag var precis som du orolig över detta. men jag kan trösta med att du nog inte behöver oroa dig. min dotter sover alltid på mage nu
    6 mån och en vecka gammal och hon har legat på mage sen 5 månader. om hon inte får ligga på mage vaknar hon och är jätte arg och vänder sig på mage och somnar igen. de slutar inte bara andas, de förstår själva när det blir obehagligt. men det kan vara en fördel att "titta till" ibland så att man känner sig säker:)

• miiaaa

Va skönt att höra! Har haft några kassa nätter där jag sprungit och vänt honom flera gånger och han vaknar efter ca en timme, så tänkte jag skulle pröva att se om han sover bättre på mage, han vill ju uppenbarligen göra det och blir skitarg när jag vänder tbx honom om han inte riktigt somnat.. Blir nog ett par vändor för att kolla att allt är okej senare :)

• La Lola

Ok för vem?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • merenwen

Om det är okej eller inte kan ju bara du avgöra. Vår son har sovit gott på mage sen han var ca 2 månader. Glad

• ami

Ja, ok hur menar du? Utan larm finns ju en RISK för psd, likaså är det en RISK att låta babyn åka bil utan bilstol/bilbälte. Själv har jag såklart hört talas om barn som dött i bilolyckor, men eftersom vi åker bil så sällan så anser jag den risken vara så liten så bilstol har vi struntat i. Däremot har vi andningslarm till bebisen. Hade en liten i bekantskapskretsen som dog av just det. Men i grund och botten beror ju allt på vad man själv anser och prioriterar. Det är ju du själv som, ifall något skulle hända, får ta på dig skulden.

• EmmaOh
    ami skrev 2011-03-01 23:35:52 följande:
    Ja, ok hur menar du? Utan larm finns ju en RISK för psd, likaså är det en RISK att låta babyn åka bil utan bilstol/bilbälte. Själv har jag såklart hört talas om barn som dött i bilolyckor, men eftersom vi åker bil så sällan så anser jag den risken vara så liten så bilstol har vi struntat i. Däremot har vi andningslarm till bebisen. Hade en liten i bekantskapskretsen som dog av just det. Men i grund och botten beror ju allt på vad man själv anser och prioriterar. Det är ju du själv som, ifall något skulle hända, får ta på dig skulden.
    Du vet att det är, förutom väldigt korkat, ett lagbrott att låta sina barn åka bil utan bilbarnstol?
    Hur man skulle kunna leva med sig själv om barnet dör i en bilolycka som en barn hade klarat sig helt oskadd ifrån om det suttit korrekt i en bilbarnstol vet jag inte. Barn i bilstol klarar ofta rätt svåra olyckor, barn utan bilstol riskerar att dö vid lätta olyckor i låg hastighet tex en dikeskörning.

Vad är det som gör att man fattar ett sånt beslut som att strunta i bilsäkerheten för sitt barn? pengarna? 
    Det är för mig helt obegripligt.  
Svar på tråden Okej att låta 6-månaders sova på mage utan andningslarm?