Helene OSV skrev 2011-03-01 21:50:11 följande:
För sju år sen: Nog ska de ju kunna sitta vid bordet och äta i lugn och ro! Det är viktigt med den gemenskapen! Middagen ska vara en trevlig stund tillsammans hela familjen!
Fyra barn senare: Låt han springa runt! Så länge han kommer tillbaka och äter så får han nog i sig det han behöver och medan han är borta kanske du får lite lugn och ro och en trevlig stund tillsammans med pappan!
(ändå försöker jag varenda dag få ungarna att sitta vid bordet men det beror mest på att alternativet är att de springer runt runt runt och tjoar på köksgolvet, går de däremot iväg till lekrummet en sväng är det helt ok för mig)
hahaha det var riktigt kul
jag har också 4 barn det stämmer in precis. hahaha
nu e minsta ändå 3 år och jag försöker vara mer bestämd att det är sitta på stolen som gäller.
Det funkar riktigt bra då vi senaste tiden prtat om det här att lyssna på vad mamma säger och göra som man ska.. då har mycket kommit som att äta maten, sitta still, klä på sig på morgonen utan protester, borsta håret och tänderna utan tjafs..
Hon har velat byta plats vid matbordet för att sitta närmare mig utan att behöva sitta i knät då hon vill ha närheten. Så nu sitter hon precis bredvid mig.. istället för i 90 graders vinkel bredvid mig vilket tydligen inte var nära nog.
Nu sitter hon också mer still på stolen efter jag flyttade hennes plats.
min 5åring brukar gilla att bli matad, det är bekvämt liksom.
Jag har börjat likna hans beteende med storasyter på 6 år eller lillasyster på 3 år.
Iblnad ta rjag skeden och matar och säå frågar jag.. hur många år var du föressten..
jag är 5 säger han.. stannar till,, och rycker åt sig skeden och visar att en 5åring kan äta själv för en 3årng blir mer matad... haha.. han är snabbast på att klä på sig numera.
det är inge fel på at tmata en 2åring.
Jag ser hellre att de blir mätta och de orkar än att de snabbt börjar gråta för att de inte orkar längre.