• firewoman

Vad kostar det i USA?

Vi åker till USA i sommar och ska hinna med Californien, Nevada, Hawaii och New York på en dryg månad. Vi är två vuxna och två tonåringar på 14 och 16. Vi räknar med att äta alla måltider ute, bo på bättre mellanklasshotell (minst 3 stjärnor) och se så mycket sevärdheter som möjligt. Jag har grovräknat på 200 000 kr i budget, men kommer det att räcka. 80 000 kr går till flyg,hotell och hyrbilar. Resten ska gå till mat och nöjen, men vad blir det? Vad kostar frukost, lunch och middag för fyra att äta ute i USA?

• Svar på tråden Vad kostar det i USA?
  • misplacedname

Ingår inte frukost på åtminstone några av hotellen? Annars är en "riktig" amerikansk frukost så pass stor att man står sig lääääänge om man äter upp. Har inte så bra koll på priser då jag hela tiden hade någon vuxen som betalade eftersom jag var där med min pappa och sen min värdfamilj.

Måste bara få säga att det låter som en rolig semester och bra tilltagen budget! Vilka slags nöjen har ni tänkt er? Sea World och Disneyworld i Kalifornien? Tror det är ca 40% dyrare med mat på Hawaii nu när jag tänker efter. Men har aldrig varit där själv.

• eliten

Grovt räknat tycker jag matpriserna är som här hemma. New york lite dyrare som jag upplevde det och vi var i new york, Orlando och Miami i somras under tre veckor..

• Pumpkin

Vi bilade i Kalifornien i tre veckor hösten 2008 och hade väl en budget på 60-70000kr för 2 personer. Då ingick ALLT - flyg, bil, bensin, boende, mat (åt ute 95% av gångerna), inträden, shopping osv. Och vi unnade oss verkligen. Dollarn var visserligen lite lägre än nu, men inte mycket.

Så ja, ni borde klara er gott på den budgeten. Lite beroende på hur länge ni ska vara på Hawaii förstås, där är allt dyrare. Ha så kul!

• Fidelis ad urnam

Jag tycker att din budget ser bra ut.
    Vi kommer ha 90 000kr till mat, nöjen, shopping och bensin när vi åker till USA under en månad nu i sommar.
    Vi ska bila cross country tur och retur och är två personer.

Mat är inte så dyrt, men det beror iof på vad ni vill äta.
    När vi är ute och åker så stannar vi oftast bara till på Subway (en fullstor baguette kostade sist och verkar även nu kosta 5 dollar och en sådan brukar vi dela på). Annars köper vi med oss picknickmat från en vanlig butik och äter i bilen.
    När vi äter ute brukar det gå på runt 20-30 dollar inkl dricks. Men då äter inte vi på de finaste restaurangerna utan det blir på enklare restauranger (menar nu inte pizza och snabbmat dock).

Detta blir vår fjärde egenkomponerade rundresa i USA för oss, så vi känner oss ganska varma i kläderna

• Dixie

Vi var i Orlando precis och då betalade vi ca 8-10  dollar för frukost per person (tex på Dennys och liknande) middag på tex Chilis, Olive Garden kostade ca 15 dollar per person, ni får nog räkna att det är lite dyrare i NY och på Hawaii! 

trevlig resa! 

• Fidelis ad urnam
    Dixie skrev 2011-03-02 09:39:10 följande:
    Vi var i Orlando precis och då betalade vi ca 8-10  dollar för frukost per person (tex på Dennys och liknande) middag på tex Chilis, Olive Garden kostade ca 15 dollar per person, ni får nog räkna att det är lite dyrare i NY och på Hawaii! 

trevlig resa! 
    Det BEHÖVER faktiskt inte vara mycket dyrare på Manhattan.
    Vi betalade 9,99 dollar per person för lunch på Dallas BBQ som ligger vid Madame Tussauds, på kvällen betalade vi 13 dollar per person för middag på samma ställe.
    Vi åt sedan på en liten restaurang med riktig husmanskost bara något kvarter från Times Square och betalade där runt 14 dollar per person för maten.
    En kväll orkade vi inte gå ut och äta utan åt ist mat från en Deli, det var inte speciellt dyrt.

Men, det ligger ju naturligtvis högre i pris än vad det kostar i andra städer i USA. Trodde bara det skulle vara MYCKET dyrare då vi innan vi åkte hade hört skräckhistorierna
  • evaoregon
    Glöm inte att lägga på 15-20 % i dricks när ni äter ute på restaurang och man ger även lite dricks om man t ex enbart köper en kopp kaffe på ett cafe.

På Hawaii har vi bott på lägenhetshotell där man kan fixa en del måltider själv.  Visst äter vi ute ibland, men t ex frukost fixar vi gärna hemma.  Många hotell har också kylskåp så att man kan köpa hem lite yogurt, flingor, mjölk, bröd, ost eller vad man nu vill äta. 

Fidelis tips om picknick mat är en bra ide, tycker jag.  De flesta större butiker har en deli där man kan köpa sallader och liknande.  Många butiker, t ex på Hawaii där många av invånarna är japanskättade, säljer färdig sushi.  En del butiker har en sallad bar där man själv kan plocka ihop vad man vill ha i en sallad.  Whole foods, Trader Joe's och många andra butiker säljer färdigmat.

Amerikanska frukostar med omelletter, pannkakor, våfflor och liknande är ju helt klart värt att prova, men till vardags kan det räcka om man t ex köper en bagel med cream cheese eller liknande på ett cafe.  På en del hotell, t ex best western så ingår alltid frukost (som är mer än munkar och kaffe).

Här är en lista över vilka hotell som erbjuder frukost.

• grodan875

Hej..ja skulle vilja veta om de räcker med 6000 kr att åka ända från USA till sverige

• Dixie
    grodan875 skrev 2014-07-30 09:57:53 följande:
    Hej..ja skulle vilja veta om de räcker med 6000 kr att åka ända från USA till sverige
    att 6000 räcker för en flygbiljett från usa till Sverige? Ja, det borde det göra - men det beror ju på från var i usa du ska åka! 
  • Eisa

I matväg finns allt från jättebilligt (en stor pizzaslice för 1$ t.ex) till svindyrt. Man styr alltså mycket själv.

Jag upplevde att man kom undan billigare i USA än vad man hade gjort i Sverige. Matmässigt alltså. Sen ska de ju ha pengar för precis allting. En kille trycker på hissknappen åt dig och vill ha dricks liksom. Sjukt girigt.

• Dixie
    Eisa skrev 2014-07-30 15:10:40 följande:
    Sjukt girigt.
    eller på grund av att de i princip inte tjänar något och måste leva på sin dricks…..
  • evaoregon
    grodan875 skrev 2014-07-30 09:57:53 följande:

Det beror när på året du reser och var ifrån USA.  Kolla priser på nätet!
  • evaoregon
    Dixie skrev 2014-07-30 15:33:29 följande:
    eller på grund av att de i princip inte tjänar något och måste leva på sin dricks?..
    Ja, man får ta seden dit man kommer helt enkelt.  Dricks är tyvärr ett måste inom en del yrken.  
Svar på tråden Vad kostar det i USA?