• Anonym (ensam)

Ingen gillar mig och jag förstår inte varför!

Ska försöka vara kortfattad men det går nog inte...

Jag har blivit utredd för Aspergers, men psykologen ville inte diagnosticera mig då eftersom hon tyckte att jag tvekade och inte ville ha den. Annars är chansen stor att jag fått diagnosen högfungerande Aspergers.

Jag vet inte om det är det som är grunden till mitt problem eller om jag bara är en hemsk person utan att förstå det själv. Vad tror ni:

Jag har länge fått känslan av att människor jag möter tycker att jag är dryg, arrogant, kort, sur, och så vidare. Det har jag både fått höra i efterhand av dem själva eller indirekt.

Saken är den att jag känner mig inte så inombords. När jag möter någon jag gillar så tycker jag att jag är trevlig, ler, lyssnar uppmärksamt och är snäll. Jag gör mig inte till utan jag är alltid mig själv till 100 %, gör mig aldrig överdrivet käck eller glad om jag inte är det, för det tycker jag är falskt.

JAG kan tycka att jag är helt neutral och normal gentemot någon, och i efterhand får jag höra att jag är dryg och jobbig, och så vidare. Men det är ju inte med mening! Gråter Jag är en kortfattad och kanske lite tystlåten person som hellre lyssnar än babblar men jag menar aldrig illa.

Något annat som kanske kan bidra till problemet är att jag har svårt att visa när jag skämtar. Jag har dessutom en torr och lite sarkastisk humor, och massor med självdistans. Kan lätt skämta om mig själv och vara dramatisk och ironisk, och JAG tror att det märks att det är skämt. Men det kanske det inte alltid gör.

Jag vill vara rolig och få andra att skratta så därför visar jag ofta min humor, men inte alltid. Och jag kan ju inte säga "jag skojar!" efter allt heller. Det vore t.ex typiskt mig att säga "Den är låten får mig att vilja hoppa utför ett stup" och fnissa lite kort, men kanske någon som inte känner mig tror att jag är allvarlig. Men hur kan man tro det!?

Oftast skrattar andra med mig i de här situationerna. Och jag tror att vi har det trevligt.

Hände senast förra veckan att jag kort träffade en kille som jag trodde att jag klickade med, och någon vecka senare sms:ade till en gemensam vän han tyckte jag var obehaglig i sättet. :(

Ingen gillar mig, känns det som... har ingen social kompetens alls. Gråter Med min pojkvän kan jag vara mig själv och skratta och vara trevlig, sen när jag är likadan med bekanta så ogillar de mig. Alla gillar mig i början, sen drar de sig undan och börjar tycka att jag är dryg och arrogant trots att jag verkligen gillar dem och har visat det!

Det har gått så långt att det känns som att det ibland inte är värt att leva eftersom jag knappt har några vänner och ingen som gillar mig förutom min familj och min kille.

Jag har inga onda avsikter med något. Jag är konflikträdd och skulle ALDRIG NÅGONSIN vara elak mot någon med flit, eller visa för någon att jag ogillar den!!!!! 

Kanske har en speciell humor men jag känner många fler som är lite cyniska och torra i sättet och alla hatar inte dem.

Jag dör inombords av att vara så illa omtyckt av alla... och jag fattar ju inte ens själv vad jag gör för fel!

Ni måste hjälpa mig med tips om vad jag kan göra... psykologen är tillgänglig kanske  2 gånger i halvåret och jag har inte råd med en terapeut.

Ska jag säga till all jag möter "hej, jag kan ibland uppfattas som dryg och elak men det är inget jag gör medvetet, så att ni vet".

Jag ser inte själv vad det är jag gör så jag kan inte sluta göra det, vad det nu än är.

Orkar snart inte mer!

• Svar på tråden Ingen gillar mig och jag förstår inte varför!
  • pluvdo

Hmmm, ja jag vet inte. Du kanske skulle söka dig till andra med aspergers eller så? Jag har en kompis med aspergers som typ tre dagar i veckan går till ett ställe som är nästan som ett aktivitetscenter eller så för personer med aspergers och adhd och liknande och där trivs han jättebra och har fått många fler vänner än han så vitt jag vet haft tidigare. Alla är lite "udda" men ändå omtyckta... De kanske skulle förstå dig bättre.

Fast nackdelen med sådana ställen är kanske i och för sig att man måste ha en diagnos för att vara välkommen... :/

Dessvärre har jag inga bra tips annars. Är du säker på att du verkligen är så ogillad så du inte bara tror det?

• lykantrophona

Du kanske kan försöka hitta personer som är mer som dig? Akademiker tenderar att ha ganska torr humor,  t ex.

Och ibland kanske man får säga att "jag menar inte att vara dryg, jag har bara ett speciellt sätt att prata på" osv. Jag har ibland sagt att jag är dålig på att förstå om någon flirtar med mig, eller att jag inte tycker om att tala i telefon. Då har iaf den andra personen en chans att anpassa sig.

• Anonym (s)

Tyvärr får man nog spela ibland även fast man hatar det. Så var jag ett tag men sen vande jag mig att spela lite teater. När man lärt känna den bättre kankse man sakta kan lägga på mer av sin egentliga personlighet, för som alla vet så kommer det fram tillslut vem man är ialla fall.
    Gillar du dig själv? kankse du skulle öppna dig mer? Jag tror man ska prova olika sätt för att se vilket som verkar funka bäst.
    Ibland tror jag vissa inte gillar mig och det kan va så att det börjar luta åt det håller men det är nog för att jag typ har bestämt mig för att de inte gillar mig och där sitter feltänket. Utgå ifrån att de gillat dig eller ialla fall att de har en neutral känsla för dig så tror jag att du automatiskt beter dig på ett sätt som gynnar dig. ok det var bara lite tankar. Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig på som gynnar dig! lycka till

• Anonym (ensam)
    lykantrophona skrev 2011-03-02 01:24:55 följande:
    Du kanske kan försöka hitta personer som är mer som dig? Akademiker tenderar att ha ganska torr humor,  t ex. Och ibland kanske man får säga att "jag menar inte att vara dryg, jag har bara ett speciellt sätt att prata på" osv. Jag har ibland sagt att jag är dålig på att förstå om någon flirtar med mig, eller att jag inte tycker om att tala i telefon. Då har iaf den andra personen en chans att anpassa sig.

Ja det kanske jag kan säga. Tack!

• Anonym (ensam)
    Anonym (s) skrev 2011-03-02 01:26:14 följande:
    Tyvärr får man nog spela ibland även fast man hatar det. Så var jag ett tag men sen vande jag mig att spela lite teater. När man lärt känna den bättre kankse man sakta kan lägga på mer av sin egentliga personlighet, för som alla vet så kommer det fram tillslut vem man är ialla fall. Gillar du dig själv? kankse du skulle öppna dig mer? Jag tror man ska prova olika sätt för att se vilket som verkar funka bäst. Ibland tror jag vissa inte gillar mig och det kan va så att det börjar luta åt det håller men det är nog för att jag typ har bestämt mig för att de inte gillar mig och där sitter feltänket. Utgå ifrån att de gillat dig eller ialla fall att de har en neutral känsla för dig så tror jag att du automatiskt beter dig på ett sätt som gynnar dig. ok det var bara lite tankar. Hoppas du hittar ett sätt att förhålla dig på som gynnar dig! lycka till

Ibland tror jag att jag kanske är för öppen om vissa saker (inget snusk dock), t.ex väldigt öppenhjärtlig om mina fel och brister, är rätt självironisk och kan driva med mig själv. Medan på andra områden väldigt sluten.

Kanske får börja spela lite teater ändå. Men det var bra tips, tack!

• Anonym (lambi)

kan du ge exempel på hur du prukar skämta? du säger att du är sarkastisk och så?

• Anonym (ensam)
    pluvdo skrev 2011-03-02 01:19:20 följande:
    Hmmm, ja jag vet inte. Du kanske skulle söka dig till andra med aspergers eller så? Jag har en kompis med aspergers som typ tre dagar i veckan går till ett ställe som är nästan som ett aktivitetscenter eller så för personer med aspergers och adhd och liknande och där trivs han jättebra och har fått många fler vänner än han så vitt jag vet haft tidigare. Alla är lite "udda" men ändå omtyckta... De kanske skulle förstå dig bättre. Fast nackdelen med sådana ställen är kanske i och för sig att man måste ha en diagnos för att vara välkommen... :/ Dessvärre har jag inga bra tips annars. Är du säker på att du verkligen är så ogillad så du inte bara tror det?

Fast jag vet ju inte om jag har det. Och jag vill bli omtyckt i arbetslivet och vardagslivet av människor utan diagnos också.. Jag tror jag är det, eller är rätt säker.

Om jag inbillar mig så kanske det är jag som stöter bort folk, men då har jag ju problemet att jag inte förstår HUR jag gör det heller.

• Anonym (ensam)
    Anonym (lambi) skrev 2011-03-02 01:37:37 följande:
    kan du ge exempel på hur du prukar skämta? du säger att du är sarkastisk och så?

Dom exemplen jag skrev är de bästa. Men typ, om någon berättar något irriterande den varit med om så svarar jag inte "åh nej, vad jobbigt" utan väljer den ironiska vägen istället och säger "åh... gud vad härligt!" på ett, tycker jag, medlidssamt och instämmande sätt. Jag tycker jag är övertydlig med att jag är ironisk så jag förstår inte hur någon kan missuppfatta det... och jag gör det aldrig i opassande situationer, bara när man diskuterar neutralt.

• lykantrophona

Det kan ju vara så också att det egentligen inte handlar om att du är jobbig?

Dåligt självförtroende tenderar att döda vänskap ganska effektivt på egen hand.

• Anonym (Marva-li)

Jag skriver inte ett svar som direkt handlar om dig nu, utan till dig genom en beskrivning av mig, för att du ska känna att du inte är ensam.

Jag känner igen mig mycket i det du skriver och tror att jag många gånger kan uppfattas likadant. Andra i släkten har utretts för AS, men inte fått någon diagnos. (Att utredningen över huvud taget görs kan väl ändå vara ett tecken på vissa AS-drag kan man tänka...) Jag vet inte i vilken utsträckning jag själv har sådana tecken. Troligtvis inte tillräckligt för diagnos, tror snarare att det är en viss sorts humor och ett rakt och snällt sätt att vara, som inte är så vanligt. Är själv akademiker med en massa skolår bakom mig och kan verkligen känna igen mig i det här med att ha torr humor.

Jag har märkt att många har svårt att "ta" mina skämt, att de är lite för "syftande" istället för att de är direkt på. Alltså att jag säger något som på ett underförstått sätt syftar på något annat, som i sin tur är roligt. Vissa människor fattar inte sånt, vilket är lite trist. De förstår syftningen och säger den högt och tycker att de är roliga, utan att fatta att det var mitt skämt de precis förklarade... Jag använder mig aldrig av humor som ironiserar på någon annans bekostnad, utan om jag driver med någon så är det med mig själv. Jag ogillar själv när människor inte kan stå för en åsikt utan måste förklä den till skämt eller till ironi. De som har svårast med min humor brukar vara sådana som inte gillar att driva med sig själva, utan som tycker om att upprätthålla en mer självsmickrande fasad. Såna är ändå är j*t trista i längden.

Att du berättar grejer om dig själv och att du skämtar är tydligt inbjudande till en kontakt/ relation, men att få sådan inbjudan "för tidigt" kan nog för många kännas jobbigt. Jag brukar faktiskt inte bry mig längre, utan kör på med min stil och det brukar på sikt leda till att folk kommer tillbaka, eller vad man ska säga. De verkar bara ha ett behov av att på håll se vad man är för nån.

En psykolog jag känner brukar tala om "lekrummet". Ett område i personligheten där man tillåter trams och roligheter. En del har ett stort, andra ett litet rum. En del har ett hårt reglerat rum, medan andra är beredda att helt kasta loss. När man träffar en person vars lekrum matchar ens eget (och tro mig, man hittar såna emellanåt) då svänger det rejält.

Personer som får en själv att känna sig trist, konstig och skum är inte personer man bör hänga upp sitt liv på. Det finns mängder med personer som passar en bättre, men det kan ta tid att hitta dem. Som någon skrev så kanske ett ställe/ förening för personer med AS vara något för dig? Har du läst vidare efter gymnasiet? Jag tycker det varit lättare att hitta matchande personer där, men det kan ta tid innan folk visar sina rätta jag.

Hoppas du tror på din egen personlighets värde. Jag tror att du är jätterolig och en bra kompis i rätt sällskap. Alla människor passar inte med alla, sådant får man acceptera och lära sig skita i. Lycka till!

Svar på tråden Ingen gillar mig och jag förstår inte varför!