• Filippa

Ta bort vävtapeter!

Har en liten fundering över vilket som är enklast att ta bort vävtapeter?

Tapetklister, dra eller ånga bort dem.
    Någon som provat något?
    Vill ha tips!

• Svar på tråden Ta bort vävtapeter!
  • mimmipigg

Hur gamla är dom? En del vävtapeter från 80-talet (det var ganska poppis en period där) var liksom väv som satt på papper, och dom är delbara, bara att slita ner.
    I mitt hus sitter däremot "riktig" väv (från 70-talet) som jag vill ha ner men jag har blivit varnad för att hela väggen kan följa med Tapetserare rekommenderar att bredspackla över allt men jag tycker inte det känns rätt... vet inte hur jag ska göra faktiskt.

• izza29

Jag drog bort mina vävtapeter, de följde med bra.

• Smulan

Vi sprutade vatten på tapeten med en sån där vattensprut man har när man stryker, sen var det bara att dra ner ena halvan av tapeten. Tapeterna har suttit sedan huset byggdes 1976. Vi provade först på ett ställe som inte syns så bra.

• izza29

annars finns det renoveringsgips att skruva upp, skitsmidigt

• Filippa

Oj tror det är från 70-talet här med.
    Skall kolla upp det med damen som bott i huset.
    Hoppas det bara är att dra.
    Tack för svaret.

• lisabeth

Vi tog ner vävtapeter från 70-tal tidigt 80-tal i vår lägenhet och blom/stryksprayflaska var helt klart bästa redskapet, ångmaskiner är bara tunga att stå och hålla sa målaren vi anlitat. Är det stora ytor rekomenderas dock starka händer alternativt avlösning man blir ganska öm i händerna efter ett tag.

Lyka till!

• Hilma

Vi köpte Återställare. Det är som en tapet som man klistrar på väggen innan den nya tapeten.

Hilma

• CeciliaBa

Jag drog bort mina vävtapeter...vilket var busenkelt!! Är det inte det så är väl återställaren ett bra alternativ har jag hört!

• Vem vet

Jag drog ner våra med hjälp av vattenspruta, inga problem! Skulle jag än en gång behöva ta bort väv, tror jag nog att jag skulle satsa på bredspackling

• izza29

Bredspackling skulle vara mitt sista allternativ!! Har gjort det flera gånger o slipper det hälst!! Riktigt Skitgöra

Svar på tråden Ta bort vävtapeter!