• Hemera

Maginfluensa?

I fredags började min 3 åring att kräkas... Söndagen började med att tonårstjejen och min sambo kräktes... I natt har jag haft lite diareé men mår nu bra förutom enorm trötthet! Har jag en mildare variant av magsjukan eller kan jag gå på jobbet?
    KAN man ha olika grader av magsjuka?
    Har mått illa sen i söndags.

• Svar på tråden Maginfluensa?
  • pokerman

Det är sannolikt vinterkärksjukan. Den som varit sjuk ska vara hemma i minst 48 timmar efter sista symptom.

Man kan bli sjuk i olika grad, en del kräks en gång, sen är det bra, andra kräks 10 gånger. En del får bara diarre etc. Det är helt enkelt olika. Trots milda symptom ska man vara hemma i 48 timmar och hålla sig borta från mat och kök under denna tid.

Risken är mycket stor att du/ni annars smittar de andra på era arbetsplatser eller skolor. Det är så sjukdomen sprids, folk är slarviga med hygienen och går hemifrån för tidigt.  

• Philippa

Du ska INTE gå på jobbet, det smittar oavsett hur sjuk man är...

• Thelma08

Jag tycker absolut att ni ska hålla er hemma 48 timmar efter sista diarrén eller kräkningen! För det smittar jätte mycket!

• Hemera

Ja, jo det är ju så att det smittar lätt!

Vi har två toaletter och de som varit sjuka har fått använda samma toa medans jag o sonen (som klarat sig) gått på den andra. Jag har kontinuerligt spritat handtag, lyseknappar etc och tvättat deras sängkläder/kläder på 90 grader.

Jag tycker ändå de känns konstigt att kallas sig magsjuk för endast tre toalettbesök o illamående. Har inte ens haft magont! Men som ni skriver kan man väl ha lättare varianter.

Dessutom kan jag väl fortfarande drabbas värre? Eller borde jag redan ha gjort de då vi alla fem varit i samma hus sen i fredags.

• monstermamman

Jag tro dock inte de är Vinterkräksjukan utan vanlig magsjuka men du bör ju bli hemma vilket fall!

• kimsi
    monstermamman skrev 2011-03-02 08:41:06 följande:
    Jag tro dock inte de är Vinterkräksjukan utan vanlig magsjuka men du bör ju bli hemma vilket fall!
    Majoriteten av magsjukorna i det här landet orsakas av caliciviruset, med andra ord exakt det som media kallar vinterkräksjuka. Vinterkräksjuka ÄR magsjuka.
  • kimsi
    Hemera skrev 2011-03-02 08:38:30 följande:
    Jag har kontinuerligt spritat handtag, lyseknappar etc och tvättat deras sängkläder/kläder på 90 grader.
    Sprit tar inte caliciviruset, kloring däremot gör det.
  • Hemera

3 åringen spydde 6 gånger och hade diarré och feber under ett dygn.
    13-åringen spydde 5 gånger på 3 timmar. Ingen diarré.
    Sambon spydde 5 gånger under 2 timmar och hade kraftig diarré i 10 timmar.

16 åriga sonen har haft feber i tre dygn.

• Hemera

Netdoktorn:

Det går att undvika vinterkräksjukan genom att hålla god hand- och livsmedelshygien. Att tvätta händerna är a och o. Det är speciellt viktigt att tvätta händerna efter toalettbesök och före måltid.
    Calicivirus är extremt smittsamt och kan drabba alla åldersgrupper. Men trots det drabbar vinterkräksjukan bara fyra femtedelar av de som vistas i närheten av smittan. En femtedel klarar sig och det beror inte på att de (som efter en influensa) har utvecklat en motståndskraft mot caliciviruset. Istället verkar det vara frågan om ett slags genetiskt skydd. 

Svar på tråden Maginfluensa?