Du måste logga in för att svara i en tråd.

• mianyckelpiga

Välling på natten för 9-månaders

Vår minsta på snart 9 månader slutade nattsnutta på mig för ca 3 veckor sedan. Han har den senaste veckan börjat kräva välling mitt i natten. Han skriker sig hes till dess jag tar fram flaskan. Det kan vara allt i från kl 02 till kl 05 och ger jag bara en dl så vrålar han så snart han druckit ur sista droppen till dess jag fixar en dl till Ska en 9-månaders verkligen behöva äta på natten? Han äter 2 dl välling kl 18.30-19.00 innan han somnar.

• Svar på tråden Välling på natten för 9-månaders
  • La Lola

I regel ska de inte beöhva äta på natten i den åldern men alla barn är ju olika.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    dogcatbird skrev 2011-03-02 08:15:31 följande:
    byt till fil, t ex med hallon/blåbärssmak/ och ge vid sänggåendet.
    Eh...va?
    Det är ju knappast mer mättande än välling.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • kodoktorn

Ge honom vatten (eller låt din sambo/man ge honom) så slutar han nog på några nätter. Så gjorde vi när dottern skulle sluta amma på natten när hon var 9-10 månader. De ska klara sig utan på natten, vet man med sig att de ätit dåligt på dagen är det kanske annorlunda men att äta på natten gör att jag tycker att dagaptiten sjunker. Ta fajten några nätter så går det nog över.

• Heleon

Det är bara en inlärd vana. Han behöver inte äta. Var konsekvent i 3-4 nätter, gå in var 3-5e minut och säg vänligt men bestämt, nu är det natt, nu ska vi sova. Man får ha tålamod, men för oss sov vår 6-månaders hela natten efter 3 nätters fajt. Lycka till!

• mianyckelpiga

Så ni tror inte att han är hungrig? Han äter som en häst på dagarna också, så jag tycker inte att han borde vara hungrig på natten. Får ta fajten i helgen så får vi se vad som händer.

• Niillis

min 8 månaders har perioder som han kräver mat mitt i natten oftast är de mellan 05-07 iofs men några gånger har de hänt att han velat ha vid 2-3  förstår inte varför men som tur är händer de inte ofta sist var de vid tandsprickningen men han vill ändå ha mat allt mellan 05-07  sen somnar han till 8-9 igen e det inget man brukar ge?

• mianyckelpiga

Tror att båda framtänderna uppe är på väg fram så det beror kanske på det; att han hittat sin egen smärtlindring i form av mat på natten. Sambon ska på BVC idag så då får han prata med dem. Han sover dessutom jättebra i vagnen på dagarna, men mindre bra på nätterna med många uppvaknanden.

• Tangent

Ditt barn behöver kanske mat på natten. En bvc-läkare sa till mig: Barnet växer när det sover, därför är det inte konstigt att barnet behöver äta på natten. Om du tycker det är jobbigt att ge välling, kansek det är bättre att återgå till amning.

Svar på tråden Välling på natten för 9-månaders