• Anonym

GBS och trängningar?

Fick under förra graviditeten en knöl stor som en ärta precis i slidöppningen som man på förlossningen punkterade och hittade GBS bakterier.
    Sedan när dottern föddes så såg man att hon hade samma bakterier i urinen och behandlad henne därför med antibiotika.
    Nu är gravid igen och knölen har återkommit och jag lider av täta trängningar hela tiden.
    Känns inte som jag har urinvägsinfektion och har inte problem med urinläckage ÄN men oroar mig för att det ska komma.

Kan träningningarna ha med GBS:en att göra, och oavsett orsaken, kan man lindra trängningar på något sätt?

• Svar på tråden GBS och trängningar?
  • Jenny Barnmorska

Hej!

Ja trägningarna kan ha med GBS att göra. Du skriver att det inte känns som urinvägsinfektion, men trägningar är ibland det enda symtomet vid urinvägsinfektion. Du behöver så snart som möjligt kontakta din barnmorska för att få ta ett urinprov. Trägningar kan också vara helt normalt vid graviditet eftersom livmodern trycker mot urinblåsan.
    En del tycker att värme lindrar mot trägningar. En del tycker att det blir lindrigare när blåsan inte är helt tom och andra tycker tvärtom. Men oftast finns det inget att göra åt trägningskänslan.

Svar på tråden GBS och trängningar?